فراهم شدن زمینه همکاری پژوهشگران غربی و جهان اسلام در حوزه مطالعات قرآنی
کد خبر: 4199664
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
در همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپاییان» مطرح شد

فراهم شدن زمینه همکاری پژوهشگران غربی و جهان اسلام در حوزه مطالعات قرآنی

مدیر همايش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپائیان» گفت: این همایش، زمینه‌ای برای ایجاد همفکری و همکاری در حوزه مطالعات قرآنی و سیره‌پژوهی فراهم می‌کند.

اصغر منتظرالقائم مدیر همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپائیان»به گزارش ایکنا از اصفهان، اصغر منتظرالقائم، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپائیان» که امروز، 24 بهمن‌ماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و قدردانی از حضور مهمانان و پژوهشگران داخلی و خارجی در این همایش اظهار کرد: اصفهان پیش از اسلام، شهر فرهنگ و علم و ادب بود و پس از اسلام نیز پایگاه علم، فرهنگ و تمدن اسلامی گردید. این شهر در دوران آل‌بویه و با پیوستن دو محله «جی» و «یهودیه» به یکدیگر، به شهر بزرگی تبدیل شد. در نهایت نیز به پایتختی دولت آل‌بویه و سلاجقه درآمد و مدارس، قصرها و مساجد بسیاری در این شهر ایجاد شد. شکوه واقعی اصفهان نیز در دوره صفویه اتفاق افتاد که نهضت تمدن‌سازی در این شهر شکل گرفت.

وی افزود: عظمت فرهنگی اصفهان بعد از انقلاب اسلامی به گونه‌ای بود که 28 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است. این شهر در سال 2010، پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد و سرانجام هیئت دولت در سال 1388 اصفهان را به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به رسمیت شناخت. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره اصفهان فرمودند: «اصفهان دارای خصوصیات متعددی است؛ اما برجسته‌ترین آنها علم، ایمان، جهاد شجاعانه، هنر و صنعت است.» لذا دانشگاه اصفهان که میراث‌دار این تفکر عظیم و پشتوانه فرهنگی محسوب می‌شود، مأموریت داشت که در معرفی قرآن کریم و سیره نبوی به جهانیان گام بزرگی بردارد. از همین‌رو، با همکاری گروه‌های علوم قرآن و حدیث، تاریخ و ایرانشناسی و زبان و ادبیات فارسی و مساعدت هیئت رئیسه دانشگاه، همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپائیان» برگزار شد.

مدیر همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپائیان» بیان کرد: مطالعه و پژوهش درباره قرآن و سیره نبوی(ص) همواره در کانون توجه محققان اروپایی بوده است. مطالعات آنان درباره قرآن از ترجمه آغاز شد و در طول تاریخ، طیف گسترده‌ای از فعالیت علمی را در این حوزه رقم زده‌اند. این مطالعات از قرن 19 تغییرات مهمی پیدا کرده است و از همین‌رو، اسلام‌شناسی و سیره‌شناسی غربیان دستخوش تحولات مهمی در عصر حاضر شده و رویکردهای افراطی و شکاکانه نیز در کنار رویکردهای الهی و علمی وجود دارد.

وی درباره اهمیت برگزاری همايش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپائیان» گفت: این همایش با نظر به ضرورت آشنایی بیشتر و تعاملات علمی دوجانبه با اروپائیان و نقد و بررسی دیدگاه‌های آنان طراحی و برگزار می‌شود و ما میزبان 45 سخنران از میان 170 مقاله‌ ارسالی به این همایش هستیم. همایش با دعوت از پژوهشگران اروپایی در حوزه مطالعات اسلامی و همچنين پژوهشگران جهان اسلام، زمینه‌ای برای ایجاد همفکری و همکاری در حوزه مطالعات قرآنی و سیره‌پژوهی فراهم می‌کند.

منتظرالقائم در خصوص اهداف این همایش تأکید کرد: معرفی و تبیین آثار، رویکردها و روش‌های نوین مستشرقان در حوزه قرآن و سیره نبوی(ص)، سبک‌شناسی، تحلیل و نقد پژوهش‌های اروپائیان در حوزه مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص)، زمینه‌سازی برای تعاملات علمی محققان اسلامی و اروپایی، نقد و بررسی آثار غربیان و مقابله با اسلام‌ستیزی و قرآن‌سوزی از جمله اهداف برگزاری همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپائیان» است.

وی در پایان سخنان خود از برگزارکنندگان این همایش و عواملی که در برپایی آن همکاری داشتند، تشکر و تقدیر کرد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha