
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره)، شامگاه چهارشنبه ۲۶ آذرماه در آیین پایانی و مراسم اهدای جوایز نخستین دوره جایزه جهانی امام خمینی (ره) که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: به برادرم جناب حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور گفته بودم که بهتر است من درباره امام راحل در چنین جلسهای صحبت نکنم و صرفاً مستمع باشم، اما دوستان لطف کردند و علیرغم میل شخصیام، سخن گفتم. این تصمیم نه به دلیل کمکاری، بلکه به این خاطر است که هر آنچه به امام مربوط میشود، وظیفه همه ماست که نسبت به ایشان کرنش داشته و خدمت کنیم.
تولیت آستان امام خمینی(ره) ادامه داد: فکر میکردم که شاید سخنان دیگران درباره امام راحل در این جلسه شیرینتر و بهتر باشد، بهویژه با توجه به سخن رئیس جمهور و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور نخستوزیر مالزی و پیام نخستوزیر کشورشان که بسیار ارزشمند بود.
وی با تأکید بر اهمیت پاسداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره)، گفت: قبل از هر چیز باید یاد و خاطره آن بزرگوار را بیش از هر زمان دیگری گرامی بداریم؛ همچنین یاد فرزندان امام و شهدای عظیمالشأن انقلاب که در راه تبیین اندیشه متعالی اسلام گام برداشتند و سالهای اخیر داغدار آنها هستیم، فراموش نشود.
تولیت آستان امام خمینی(ره) با ذکر خاطرهای از دوران دبیرستان، گفت: یکی از معلمان ما پرسید حجم انسانها چقدر است؟ به او گفتم حجم از سه مولفه طول، عرض و عمق تشکیل میشود اما او گفت حجم انسانها از سه مؤلفه میزان تأثیر، زمان تأثیر و جغرافیای تأثیر تشکیل میشود. اگر میخواهیم بدانیم یک انسان چقدر بزرگ است، باید ببینیم در چه بازه زمانی، چه میزان و در چه وسعت جغرافیایی تأثیرگذار بوده است.
حجتالاسلام خمینی ادامه داد: با این شاخص، بزرگترین شخصیتها در تاریخ، پیامبر اسلام (ص) هستند که نامشان تمدنساز شده و گستره تأثیر او جهان را درنوردیده است. همچنین نام دیگر پیامبران بزرگ الهی و اولیای خدا، مانند امیرالمؤمنین (ع) در این فهرست قرار میگیرند. در روزگار ما، با این شاخص، یکی از بزرگترین شخصیتها، امام بزرگوار است.
وی افزود: با وجود فاصله اندک زمانی از دوران امام راحل، هنوز در حجاب معاصریت با او هستیم اما شک نکنید که قرنهای آینده بیش از آنچه ما امروز میگوییم، درباره امام خواهند گفت. تحلیل کامل یک حادثه مانند انقلاب، نیازمند بررسی چند دهه و حتی چند قرن آینده است.
تولیت آستان امام خمینی (ره) با اشاره به پیامدهای تاریخی و مذهبی، افزود: در روز دهم عاشورا، جانشینان بنیامیه فرزندان رسول خدا (ص) را به اسارت بردند، اما جریان اسلام فراتر از چند دهه بود و استمرار آن در طول قرنها و فرزندان پیامبر (ص)، امروز نیز زنده و شناخته شدهاند. این همان کوثر جوشان پیامبر(ص) است که فرزندانش را به جهان معرفی کرده و یکی از آنان، امام خمینی (ره) است.
حجتالاسلام خمینی درباره گستره جغرافیای تأثیر امام (ره)، از الهیات رهاییبخش در جهان، بیداری اسلامی، بازگشت دین به عرصه جامعه و احیای تفکر دینی در سال ۱۳۵۷ تا تأثیر جهانی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: امام خمینی (ره) دین را از محدودیتهای فردی خارج کرد و آن را به عرصه عمومی و هویتی برای جامعه بازگرداند. این تأثیر نه تنها در جامعه شیعی بلکه در زاویههای مختلف مکتب انسانساز تشیع و حتی در نگاه مسیحیت و اهل سنت، محسوس است.
تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: تأثیر اندیشه امام خمینی (ره) تنها محدود به ایران نبود، بلکه این تأثیر از قلب آفریقا تا لبنان و فلسطین امتداد یافت و جوشش دینداری در جوامع مختلف ایجاد کرد.
وی با اشاره به نقش امام (ره) در تحولات منطقهای، گفت: این تأثیر بزرگ را در لبنان میبینیم؛ خدا رحمت کند شهید بزرگوار، مرحوم سیدحسن نصرالله را. در فلسطین نیز تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، نهایت جریانها پانعربیستی یا ملیگرایانه بود، اما بازگشت دین به عرصه جامعه، جریانهایی مانند حماس و جهاد اسلامی را پدید آورد که بر اندیشه دینی تکیه دارند.
حجتالاسلام خمینی با تأکید بر ماهیت جایزه جهانی امام خمینی (ره)، تصریح کرد: این جایزه صرفاً یک تندیس یا نام نیست؛ هرچند برای ما عزیز است و هرچه جایزه داریم به نام امام(ره) میگذاریم اما حقیقت آن است که جایزه جهانی امام خمینی(ره)، جایزه یک فرد نیست، بلکه جایزه یک مکتب است؛ جایزه نگاهی است که به کسانی تعلق میگیرد که بیشترین خدمت را به این مکتب کردهاند.
وی افزود: این مکتب کدام است؟ مکتبی که خدا را در جامعه میجوید. تعبیر خود امام، «عرفان مثبت» است. عرفانی که در جامعه حضور دارد و مسئولیتپذیر است. عرفان مثبت امام در جامعه، دو عنصر اساسی را دمید که هویت اندیشه سیاسی او را شکل میدهد.
تولیت آستان امام خمینی (ره) ادامه داد: نخست، خداباوری؛ باور به اینکه «لا مؤثر فی الوجود الا الله». امام راحل پیش از آنکه فقیه باشد، عارف بود. لحظهلحظه زندگی او سرشار از این باور است که همه چیز از خداست و به خدا بازمیگردد.
وی تأکید کرد: اما این خداباوری به معنای کنارهنشینی و انزوا نیست. به تعبیر مولانا، «با توکل، زانوی اشتر ببند». توکل یعنی حرکت؛ یعنی وارد جامعه شدن، تبعید و زندان را پذیرفتن، زجر کشیدن، آسیب دیدن، از دست دادن عزیزترینها و در عین حال، دل قوی داشتن.
حجتالاسلام خمینی بیان کرد: خداباوریِ امام، خداباوریِ همراه با عمل و حرکت است، نه نشستن و صرفاً ذکر گفتن. عرفان امام، عرفان علوی است؛ همان عرفانی که در روز احد و خیبر، شمشیر میزند و در عین حال، دل به خدا میسپارد.
تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه امام خمینی (ره) «عرفان عملی» را ترویج کرد، افزود: عارف بالله کسی است که در میانه میدان، صد ساله را یک شبه طی میکند. امام راحل با اشاره به رهبران و شهدایی مانند محمدحسین فهمیده، نشان داد که مسیر عمل و فداکاری، شاخص بزرگی شخصیت و رهبری است. عارف واقعی، از خود میگذرد و در کوی دوست، نفس خود را فدای مسیر میکند.
حجتالاسلام خمینی با تأکید بر آموزههای امام خمینی (ره) گفت: دو نکته اساسی که امام (ره) به ما آموخت، خداباوری و خودباوری بود. ما در جامعهای زندگی میکردیم که برخی بزرگان میگفتند توانایی انجام کارهای بزرگ را نداریم اما امام (ره) گفت ما میتوانیم. مسلمانان در جهان هیچ کمبودی از غیر مسلمانان ندارند و همه میتوانند بر پایه اتکا به نفس، اعتماد به خود و تواناییهایشان، مسیر پیشرفت و تعالی را طی کنند.
وی ادامه داد: این باور به خود و مردمباوری بود که امام راحل با ملت خود پیوند عاشقانهای برقرار کرد. دین وقتی با باور به مردم و اعتماد به نفس همراه شود، میتواند در جامعه اثرگذار باشد و مردم را در مسیر تعالی هدایت کند.
تولیت آستان امام خمینی (ره) در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سخنان حضرت آیتالله جوادیآملی و پیامدهای آن برای تقویت مسیر اندیشه و گفتمان امام خمینی (ره) یاد کرد و گفت: امیدوارم خداوند، رهبر معظم انقلاب را در ادامه این مسیر نورانی حفظ کند و همه ما را به راه رضای خویش رهنمون سازد.
انتهای پیام