همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» در سبزوار برگزار می‌شود
کد خبر: 1374631
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸
28 بهمن‌ماه؛

همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» در سبزوار برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» 28 بهمن‌ماه برای نخستین‌بار در سطح دانشکده‌های علوم قرآنی کشور و به همت دانشکده علوم قرآنی سبزوار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد محقق، سرپرست دانشکده علوم قرآنی سبزوار در نشست خبری که روز چهارشنبه، 23 بهمن‌ماه در محل این دانشکده برگزار شد، از برگزاری همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» در روز 28 بهمن‌ماه در سبزوار خبر داد.

دبیر علمی همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» با بیان اینکه دانشکده تازه تأسیس علوم قرآنی سبزوار نخستین دانشکده در بین 21 دانشکده علوم قرآنی کشور است، ابراز کرد: این دانشکده اقدام به برگزاری همایشی ملی با محوریت دین و قرآن کرده که این مهم برگ زرینی بر افتخارات شهرستان است.

وی با اشاره به یک روزه بودن این همایش، اظهار کرد: همایش قرآن کریم و میراث رضوی با اهدافی از جمله اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی از دیدگاه امام رضا(ع)، کشف، تبیین و گردآوری میراث قرآنی امام رضا(ع)، معرفی فرهنگ ناب رضوی، ساماندهی پژوهش‌های مربوط به این حوزه، گرامیداشت و معرفی پژوهشگران برتر علمی و حمایت از آنان و انس گرفتن با قرآن از طریق کلام امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی بر تشیّع ایراد می‌گیرند که قرآن را رها کرده و تنها به اهل بیت(ع) توجه دارند، گفت: اهل بیت(ع) عهده‌دار تفسیر درست قرآن و زوایا و تشبیهات آن هستند، در جای جای قول و عمل ایشان تمسک به قرآن وجود دارد و هر چه فرموده‌اند مستند به قرآن است، بنابراین ترویج فرهنگ و مذهب تشیع و زدودن تحریفات وارده بر این مذهب نیز یکی از اهداف برگزاری این همایش به شمار می‌رود.

حسین محمدیان، دبیر اجرایی همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» نیز در این نشست، گفت: این همایش که از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است، پائیز سال گذشته، با تصویب طرح ارائه شده از سوی دانشکده علوم قرآنی سبزوار در بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) کلید خورد.

وی محورهای کلی این همایش را شامل مناظرات امام رضا(ع)، استنادهای قرآنی امام رضا(ع) و احادیث تفسیری برشمرد و افزود: در مهلت تعیین شده برای ارسال مقالات از اسفند 91 تا پنجم بهمن 92، 150 چکیده مقاله و 114 اصل مقاله به این همایش رسید، 34 چکیده مقاله و 8 اصل مقاله پس از داوری به همایش راه یافت که این مقالات در قالب کتابچه‌ای منتشر خواهند شد.

محمدیان در مورد میهمانان همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی بیان کرد: نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیر کل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، هیئت رئیسه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، رؤسای 20 دانشکده علوم قرآنی کشور و جمع دیگری از مسئولان کشور، استان و شهرستان برای شرکت در این همایش دعوت شده‌اند.

وی با اشاره به پخشی از پیام یکی از مراجع عظام تقلید در مراسم افتتاحیه این همایش، سخنرانان آن را شامل آیت‌الله دکتر احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و نیز حجت‌الاسلام محمد اکبری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر این همایش اعلام کرد و افزود: تقدیر از خانواده معظم شهدا، ایثارگران، فعالان حوزه قرآنی و برگزیدگان جشنواره از برنامه‌های آئین اختتامیه است.

دبیر اجرایی همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» کتابت آیات الهی توسط شماری از خوشنویسان شهرستان را از برنامه‌های جانبی این همایش ذکر کرد و یادآور شد: همچنین دو نشست تخصصی همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی و هم‌اندیشی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سبزوار همزمان با برپایی این همایش در سبزوار برگزار شده است.         

محمدیان تصریح کرد: همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی که با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) و دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می‌شود، ساعت 8 دوشنبه، 28 بهمن‌ماه در تالار استاد شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری آغاز و اختتامیه آن نیز همان روز ساعت 18:30 برگزار خواهد شد.  

یادآور می‌شود، دانشکده علوم قرآنی سبزوار مهر سال 90 زیر نظر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با دو رشته تربیت معلم قرآن کریم ویژه آقایان و فنون کتابت، تلاوت و قرائت قرآن کریم ویژه بانوان آغاز به کار کرده است که در حال حاضر 52 دانشجو دارد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فروغ فرجام
|
-
|
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ - ۱۲:۳۲
0
0
با سلام و تشکر از اینکه مکانی برای ثبت دیدگاهها در نظر گرفتید.
اما جای تأسف اینجاست که گفته های مسئولان اجرایی برنامه تا این حد تناقض دارد به طوریکه از سوی خبرگزاری بین المللی قرآن آقایان محقق و محمدیان طی یک مصاحبه مطبوعاتی میفرمایند که همه مقالات ارسالی به همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی(ع) در کتابچه ای چاپ میشود اما دبیران اجرایی و متصدیان میگویند چنین چیزی نیست و فقط و فقط هشت مقاله مورد لطف قرار گرفته است!!!
captcha