عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان ترور شد
کد خبر: 2324778
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱

عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان ترور شد

گروه بين‌الملل: مولوی ارسلا رحمانی، عضو ارشد شورای عالی صلح و عضو مجلس سنای افغانستان، صبح امروز، 24 ارديبهشت‌ماه، در كابل ترور شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «الأهرام» مصر، يكی از مسئولان نيروهای امنيتی افغانستان اعلام كرد: مولوی ارسلا رحمانی، عضو ارشد شورای عالی صلح و عضو مجلس سنای افغانستان و مشاور نزديك حامد كرزای، رئيس جمهور اين كشور به ضرب گلوله فردی مسلح كه از درون يك خودرو به او شليك كرد، كشته شد.
مسئول امنيتی افغان تصريح كرد: ارسلا رحمانی مذاكره‌كننده‌ای كليدی در شورايی بود كه از سوی حامد كرزای برای آغاز مذاكرات صلح با شورشيان طالبان تشكيل شده است.
محمد وريس، نوه ارسلا رحمانی در مورد نحود ترور پدربزرگش گفت: «كمی پس از آن كه از خانه بيرون رفت، از يك خودرو به او شليك شد. گلوله از بازوی چپ او گذشت و به قلب رسيد، پس از آن كه او را به بيمارستان منتقل كرديم درگذشت».
رحمانی وزير سابق آموزش عالی رژيم طالبان (1996 تا 2001) بود. وی پس از حمله آمريكا به افغانستان در پی حملات يازده سپتامبر 2001 و سرنگونی رژيم طالبان به دولت حامد كرزای پيوست.
برهان الدين ربانی، رئيس جمهور سابق افغانستان و مذاكره‌كننده صلح دولت كابل سپتامبر گذشته، در يك حمله انتحاری كه توسط يك عضو طالبان صورت گرفت، كشته شد. اين ترور تا حد زيادی تلاش‌های حامد كرزای را برای صلح با طالبان كه فرستاده‌اش قربانی آن شد، تضعيف كرد.
هدف شورای عالی صلح افغانستان گفت‌وگو با طالبان برای پايان دادن به جنگی است كه از 10 سال پيش آن‌ها را رو در روی نيروهای نزديك به دولت قرار است كه تحت حمايت 130 هزار نظامی خارجی وابسته به ناتو قرار دارند.
captcha