پیشنهاد همکاری هند و ازبکستان در تامین صلح افغانستان
کد خبر: 3752156
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

پیشنهاد همکاری هند و ازبکستان در تامین صلح افغانستان

گروه بین‌الملل ــ شورای عالی صلح افغانستان رویکرد مثبتی نسبت به همکاری مشترک ازبکستان و هند در برقراری امنیت این کشور نشان داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «آریانیوز» افغانستان؛ نارندرا مودی، صدر اعظم هند روز گذشته (9 مهر) در نشستی خبری مشترک با شوکت میرضیایف، همتای ازبکستانی خود در دهلی جدید بیان کرد: امنیت افغانستان با صلح و ثبات در منطقه ارتباط دارد.

میرضیایف که در یک سفر رسمی به هند رفته‌ است، در این نشست اظهار کرد: مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد. ما به جنگ جاری در افغانستان توجه جدی و دقیق کرده‌ایم. نظر مشترک ما درباره این مشکل کلان آن است که این چالش از راه نظامی حل نمی‌شود. یگانه راه دستیابی به صلح، گفت‌وگوی سیاسی میان حکومت افغانستان و طرف مخالف این کشور است.

​ازبکستان پیش از این نیز وعده همکاری در زمینه برقراری صلح در افغانستان را مطرح کرده بود. این موضع‌گیری رهبران هند و ازبکستان با استقبال شورای عالی صلح افغانستان روبرو شده ‌است.

 گفتنی است؛ از ابتدای حضور نظامیان خارجی در افغانستان صد هزار نیروی آمریکایی و ده‌ها هزار نیرو از دیگر کشورهای غربی در این کشور حضور داشته‌اند. طی شانزده سال گذشته جنگ نتیجه‌ای به دنبال نداشته، ضمن اینکه مردم افغانستان کشته، زخمی و بی‌خانمان شده‌اند؛ از این رو سیاستمداران طرفدار صلح در افغانستان، بهترین راه در این باره را پایان جنگ و روی آوردن به مذاکره و گفت‌وگو می‌دانند.

انتهای پیام

captcha