خصوصی‌سازی صوری بانک‌ها؛ از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی/ سیستم بانکی دگرگون شود
کد خبر: 2717056
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
معصومی‌نیا عنوان کرد:

خصوصی‌سازی صوری بانک‌ها؛ از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی/ سیستم بانکی دگرگون شود

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی با بیان اینکه سمت و سوی خصوصی‌شدن بانک‌ها در مجموع عملکرد قابل دفاعی ندارد، همین مسئله را یکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌االمللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره نقش و موقعیت نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: متأسفانه اقتصاد ایران بانک‌محور بوده و بخش اعظم اقتصاد ایران در اختیار بانک‌هاست و در درون نظام بانکی هم فسادهای بسیاری وجود دارد و قانون عملیات بانکی بدون ربا که بر اساس ضوابط شرعی تدوین شد در بسیاری از موارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه بانک‌ها حقیقت ربا را در بسیاری از موارد مورد توجه قرار می‌دهند.

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح نظام بانکی است

وی افزود:‌ اگر به فرمایشات مراجع محترم تقلید هم توجه کنیم مرتب این نکته را یادآوری می‌کنند و نظر بنده این است که یک دگرگونی اساسی در سیستم بانکی لازم است والا مفاسدی که در سال‌های اخیر از درون نظام بانکی بیرون آمده و در آینده هم شاهد آن خواهیم بود دست از سر اقتصاد ایران بر نمی‌دارد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم اقتصادی تأکید کرد:‌ بنابراین باید براساس موازین اسلامی سعی کنیم؛ اولا سیستم بانکی را اصلاح کنیم و دوم اینکه سیستمی جدیدی را بنیان گذاریم که بر اساس حذف ربا باشد که عامل اصلی بدبختی‌های اقتصاد است و در اینصورت است که می‌توان امیدوار بود اقتصاد مقاومتی هم محقق می‌شود.

ربا؛ عامل اصلی مفاسد بانکی

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل گسترش فساد در سیستم بانکی ایران اظهار کرد: عامل اصلی وجود چنین پدیده‌ای در نظام بانکی ایران، حقیقت رباست که البته بانک‌ها در پوشش عقود شرعی دست به چنین اقدامی می‌زنند اما حقیقت ربا در نظام بانکی حاکم است و این امر عامل اصلی وجود مفاسد متعدد در نظام بانکی ایران است.

معصومی‌نیا در پاسخ به پرسشی درباره رابطه خصوصی‌سازی بانک‌ها و تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش بانکی اظهار کرد:‌ اتفاقا موضوع دیگر درباره روابطی است که در درون نظام بانکی وجود دارد. اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که از هنگامی‌که بانک‌های خصوصی پدید آمدند عده‌ای اعلام کردند که وجود بانک‌های خصوصی باعث می‌شود که رقابت بین بانکی صحیح شده و اقتصاد رونق پیدا کند اما مشاهده کردیم که این امر هیچ نتیجه‌ای به بار نیاورد و حال کسانی‌که از چنین وضعیتی دفاع می‌کردند بیایند و توضیح دهند خصوصی‌سازی بانک‌ها چه دستاوردی داشته است؟

بانک‌محوری مانع رونق اقتصاد است

وی افزود: البته من نمی‌خواهم کاملا نقد کنم اما سمت و سوی خصوصی‌شدن بانک‌ها در مجموع عملکرد قابل دفاعی ندارد و نمی‌توان اثبات کرد خصوصی‌سازی بانک‌ها موجب رشد اقتصادی بالا، گسترش عدالت و مواردی از این قبیل شده باشد. بنابراین یکی از دلایل وجود فساد که مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است مقاومت بانک‌ها در مقابل حذف بهره ثابت است و دوم همین خصوصی‌سازی بانک‌هاست که البته در ظاهر هم خصوصی صورت گرفته است و اینگونه نیست که بر اساس یک رقابت آزاد خصوصی شده باشند بلکه یک روابط بر این وضعیت حاکم بوده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی در پایان اظهار کرد: بنابراین ‌باید بانک‌محور بودن اقتصاد و فسادزا بودن سیستم بانکی که حقیقت ربا در آن وجود دارد حذف شود؛ چراکه اجازه نخواهد  داد اقتصاد رونق پیدا کرده و اقتصاد مقاومتی محقق شود و به نظر می‌رسد که باید یک خیزش عمومی برای قطع ارتباط با درآمدهای نفتی و استقلال اقتصاد و حقیقت اقتصاد مقاومتی صورت گیرد تا شاهد رفع مشکلات کنونی باشیم.

مطالب مرتبط
captcha