قانون عملیات بانکی بدون ربا به درستی اجرایی نشده است
کد خبر: 2774657
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
یحیی آل ‌اسحاق:

قانون عملیات بانکی بدون ربا به درستی اجرایی نشده است

گروه اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه قانون عملیات بانکی بدون ربا به درستی اجرایی نشده است، گفت: این قانون تا زمانی که منشأ عمل قرار نگیرد نمی‌تواند اثرگذار باشد.

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بانکداری را حرفه‌ای مشتمل بر علوم، فنون و مدیریت برشمرد و گفت: سیاست‎گذاری در حوزه اقتصاد به آبشخور فکری باز می‌گردد.

وی اقتصاد شکل گرفته بر مبنای سکولار را کاملا متفاوت با اقتصادی دانست که بر اساس تفکر اسلامی و الهی شکل گرفته است و اظهار کرد: بانکداری یک رشته انتزاعی نیست، بلکه روابط مختلف در دنیای بانکداری بر مبنای تفکر حاکم بر آن است.

آل اسحاق نظام بانکداری را یک واقعیت خواند که روابط علمی و حرفه‌ای بر آن حاکم است و گفت: از سوی دیگر آرمان‌ها و اعتقادات نیز حقایقی جداگانه هستند. آنچه در دنیای غیر ما اجرایی می‌شود بر مبنای سرمایه‎داری است، اما آنچه ما می‌خواهیم دانش بانکداری بر اساس مبانی و اصول دینی است.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی برای ایجاد بانکداری اسلامی صورت گرفته است گفت: کمترین خواسته ما در این زمینه آن است که بانکداری مغایر با دستورات اسلامی نباشد، یعنی از ربا، به دور و قوانین فقهی بر روابط تجاری حاکم باشد.

آل اسحاق با تأکید بر اینکه قانون عملیات بانکی بدون ربا به درستی اجرایی نشده است، گفت: این قانون تا زمانی که منشأ عمل قرار نگیرد نمی‌تواند اثرگذار باشد.

وی جهت‌گیری فعالیت‌های اقتصادی در کشور را مطلوب ارزیابی و عنوان کرد: جنس فعالیت‌های اقتصادی به نحوی نیست که بتوان با فعالیت‌های کوتاه مدت آن را تصحیح کرد ولی با این وجود جهت گیری موجود صحیح است.

captcha