بانکداری الکترونیک تحقق بانکداری اسلامی را تضمین نمی‌کند
کد خبر: 2840034
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید:

بانکداری الکترونیک تحقق بانکداری اسلامی را تضمین نمی‌کند

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام‎والمسلمین یوسفی اظهار کرد: ممکن است بانکداری الکترونیک در یک سیستم اسلامی با موفقیت عمل نکند؛ بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که تحقق بانکداری الکترونیک باعث توسعه بانکداری اسلامی می‌شود.

حجت‌الاسلام‎والمسلمین محمدرضا یوسفی‌ شیخ‌رباط، عضو هیئت‌  علمی دانشگاه مفید، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر بانکداری الکترونیک بر توسعه بانکداری اسلامی اظهار کرد: بانکداری الکترونیک روشی برای بهبود وضعیت نظام بانکداری است و شاید تفاوتی بین بانکداری الکترونیک و غیرالکترونیک در رابطه با تحقق بانکداری اسلامی وجود نداشته باشد و تصور من این است که در عمل تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

بانکداری الکترونیک تضمین کننده تحقق بانکداری اسلامی نیست

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید تأکید کرد: شاید بانکداری الکترونیک در یک سیستم غیراسلامی پیاده شده و به خوبی عمل کند و موفق باشد و در یک سیستم بانکی اسلامی عمل کند و موفق نباشد؛ بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که تحقق بانکداری الکترونیک باعث توسعه بانکداری اسلامی می‌شود.

وی افزود: بانکداری نیازمند ابزار است و طبیعتا در یک سیستم بانکداری الکترونیکی، بانکداری اسلامی می‌تواند فعالیت‌های بیشتری انجام دهد و امکانات تجهیز منابع بیشتری در اختیار داشته و ارتباطات سطح بالاتری داشته باشد اما این مسئله منحصر به بانکداری اسلامی نیست.

رشد بانکداری الکترونیک در ایران قابل قبول نیست

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید ادامه داد: بانکداری غیراسلامی هم می‌تواند چنین اقداماتی را که در یک نظام بانکداری الکترونیک صورت می‌گیرد، انجام دهد؛ بنابراین این مسئله نه امتیاز خاصی برای بانکداری اسلامی و نه امتیاز خاصی برای بانکداری غیراسلامی است.

حجت‌الاسلام یوسفی در پاسخ به این پرسش که وضعیت توسعه بانکداری الکترونیک در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: ما در این زمینه هنوز به حدی که لازم است نرسیده‌ایم و نتوانسته‌ایم در حوزه‌هایی که با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، رشد لازم را پیدا کنیم؛ گرچه به اندازه‌ای هم رشد پیدا کرده‌ایم اما در حد قابل قبول نیست.

مطالب مرتبط
captcha