هشتمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) پایان یافت + فیلم تلاوت
کد خبر: 2784035
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
امشب، طی مراسمی؛

هشتمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) پایان یافت + فیلم تلاوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: هشتمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان امشب، ۱۰ بهمن‌ماه در تهران به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین پایانی هشتمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان امشب، جمعه، 10 بهمن‌ماه، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه(یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار شد.

پس از پایان مرحله فینال رقابت‌ها که صبح امروز جمعه برپا بود، مراسم اختتامیه که با اجرای عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی همراه بود، با تلاوتی از آیات سوره مبارکه اسرا، توسط «علیرضا انصاری» آغاز شد.

در ادامه برنامه سیدجواد حسینی، نفر برتر مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به تلاوت قرآن کریم پرداخت و در ادامه محمد انصاری، مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) به ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات پرداخت.

مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) با تأکید بر توجه به تهاجم فرهنگی که امروزه علیه کشورمان انجام می‌گیرد، ادامه داد: با توجه به حمله‌‌هایی که امروزه به اسلام و اهانتی که به ساحت پیامبر(ص) می‌کنند بر همه افراد لازم است که بر امر آموزش قرآن کریم در سطح عمومی تلاش کنند.
انصاری بیان کرد: افرادی که باید آموزش قرآن را در جامعه شروع کنند، جامعه قرآنی هستند و نظام قرآنی جز با آموزش قرآن در سطح کوچه، خیابان و محلات میسر نمی‌شود تا بتوان از این طریق فرهنگ قرآنی را در جامعه جایگزین و در زندگی عمومی مردم رواج دهیم.
مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) افزود: اگر فرهنگ قرآنی جایش را در زندگی مردم باز کند، هیچ گونه تهاجم فرهنگی به کشور آسیب نمی‌زند و اگر می‌خواهید مشتی بر دهان اهانت‌کنندگان به ساحت پیامبر اکرم(ص) بزنید تنها راه آن قرآنی کردن جامعه و آموزش قرآنی است.
انصاری اظهار کرد: اگر توانستیم جامعه را قرآنی کنیم آن هنگام است که دشمن هیچ جایگاه نفوذی به کشور پیدا نمی‌کند لذا ضروری است در راستای تعلیم و آموزش قرآنی در کشور اقدامات لازم انجام گیرد.

متن کامل سخنان مؤسس دارالقرآن امام علی(ع)

در بخش دیگری از این مراسم، آیت‌الله سیدهاشم رسولی‌محلاتی، عضو ارشد دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه بسیار یاد مرگ کردن در آمادگی برای لقاء الله مؤثر است، تصریح کرد: این‌ها نمونه‌های احادیثی هستند که در تمام آنها تأکید بر تلاوت قرآن شده است. همانطور که در خطبه 198 نهج‌البلاغه بر این امر تصریح شده است که دوای تمامی بیماری‌ها اشتغال به ذکر خداوند است که این برگرفته از «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» است که این خود تلاوت قرآن است.
عضو ارشد دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری بیان کرد: محتوای قرآن، تلاوت، احکام، مفاهیم و همه آموز‌ه‌هایش باید در جامعه پیاده شود اما تلاوت قرآن خودش خاصیت مخصوصی دارد.
وی با اشاره به خاطراتی از امام خمینی(ره) افزود: فیلمی از آخرین ساعات رحلت امام خمینی(ره) بارها پخش شده است که نشان می‌دهد با این وجود که به دو دست ایشان چند سرم وصل است اما ایشان باز هم مشغول تلاوت قرآن هستند.
رسولی‌محلاتی با تأکید بر اینکه یکی از خصوصیات زندگی امام (ره) نظم عجیب و برنامه‌ریزی منظم در زندگی بوده است، ادامه داد: تلاوت قرآن نیز یکی از برنامه‌های ایشان بوده است.

متن کامل سخنان آیت‌الله سیدهاشم رسولی‌محلاتی

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران طی سخنانی بیان کرد: در گذشته نه چندان دور پایگاه جلسات قرآنی در منازل بوده است و عموم مردم در برگزاری این جلسات مشارکت داشته‌اند. تعداد افرادی که در این جلسات قرآن خانگی شرکت می‌کردند بسیار نبود اما منشأ بسیاری از آثار و برکات اجتماعی بوده است چنانکه مرحوم استاد مولایی یکی از افرادی بود که جلسه‌ای بیش از 110 سال را مدیریت می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه هیچ پشتوانه‌ای از حمایت دولتی در این جلسات خانگی قرآنی نبوده است، بیان کرد: همین جلسات خانگی انسجام محلی و نوعی دلبستگی به وجود می‌آورد. همچنین حسی که در این جلسات خانگی به وجود می‌آمد معنا و معنویت بیشتری داشت و حس تربیتی بیشتری را القا می‌کرد.

متن کامل سخنان احمد مسجدجامعی

در ادامه مرتضی نجفی‌قدسی، مسئول دارالقرآن امام علی(ع) به ارائه گزارشی از روند برپایی این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: مراجع معظم پیوسته نسبت به فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن امام علی(ع) در سطح کشور و به ویژه فعالیت‌های این دارالقرآن در بیت علامه طباطبایی که منشأ خدمتان فراوان در حوزه تفسیر و علوم قرآن بوده است و همچنین مجمع طلاب حافظ قرآن که در آن بیت تشکیل شده است، توجه داشته‌اند.

تجلیل از حجج اسلام مصطفی فومنی‌‌حائری، فعال قرآنی و مؤسس مؤسسه مهد قرآن و رضا صابری خورزوقی، مدیرمسئول روزنامه قرآنی اعتدال، همچنین محمدرضا ستوده‌نیا، پژوهشگر، داور بین‌المللی مسابقات قرآن و استاد دانشگاه و غلامرضا شاه‌میوه، مدرس قرائت قرآن و داور بین‌المللی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

تجلیل از نفرات برتر در رشته‌های مختلف در دو بخش آقایان بالای 16 سال و زیر 16 سال پایان‌بخش این مراسم بود.

اسامی نفرات برتر هشتمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

در این دوره از مسابقات حدود هزار نفر از آقایان در رشته‌های حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 5 جزء، قرائت تحقیق و ترتیل‌خوانی قرآن در دو گروه سنی بالای 16 سال و زیر 16 سال طی چهار روز باهم به رقابت پرداختند. مسابقات قرآن در بخش آقایان با داوری جمعی از اساتید و داوران بین‌المللی قرآن کریم در شش سالن این مجموعه فرهنگی برپا شد.

این مسابقات با داوری اساتیدی چون سیدرضا میرموسایی، حسین رستمی، احمد حاجی‌شریف، حسن ربیعیان، حبیب مهکام، محمدمهدی بحرالعلوم، بهروز یاریگل، علی‌اکبر توپچی، حجت‌الاسلام میریحیی، علی فربین، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسمی، محمدرضا ابوالقاسمی، محمود لطفی‌نیا و حسین اخوان‌اقدم، مهدی قره‌شیخلو، رحیم خاکی، غلامرضا شاه‌میوه و محمدرضا ستوده‌نیا و برخی دیگر از داوران ممتاز و بین‌المللی کشورمان همراه بود.

این گزارش حاکی است؛ حدود 900 نفر از بانوان نیز هفته گذشته، طی چهار روز از 30 دی‌ماه تا سوم بهمن‌ماه در سه رشته حفظ، قرائت ترتیل و تحقیق در دو رده سنی بالای 16 سال و زیر 16 سال به رقابت پرداختند.

اسامی نفرات برتر بخش بانوان هشتمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مجموعه فرهنگی سرچشمه در خیابان مصطفی خمینی، پائین‌تر از میدان بهارستان، نرسیده به تقاطع امیرکبیر، کوچه صیرفی‌پور واقع شده است.

گزارش تصویری را اینجا ببینید!

captcha