تأکید چندباره مسجدجامعی به احیای جلسات خانگی آموزش قرآن
کد خبر: 2786056
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
در اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) صورت گرفت؛

تأکید چندباره مسجدجامعی به احیای جلسات خانگی آموزش قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو شورای شهر تهران گفت: جلسات خانگی آموزش قرآن، انسجام محلی و نوعی دلبستگی به وجود می‌آورد، همچنین حسی که در این جلسات است معنا و معنویت بالاتری دارد و حس تربیتی بیشتری را القاء می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در مراسم اختتامیه هشتمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان که شب گذشته، 10 بهمن ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه(یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
وی ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان این جلسه، گفت: طی بازدیدی که ماه‌های قبل از خانه مرحوم آیت‌الله سیدحسن مدرس، نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی داشتیم، پیشنهادی درباره خرید این منزل داده بودم.
مسجدجامعی با اشاره به اینکه آیت‌الله سیدحسن مدرس، عالم برگزیده در دوره‌ای از مجلس بودند که حکم نظارت شرعی و فقهی بر احکام مصوب مجلس شورای ملی داشته‌ است، ادامه داد: در قانون اساسی مشروطیت، بندی است که بر حضور چند تن از فقهای جامع الشرایط در مجلس که بر جنبه شرعی مصوبات نظارت داشتند که در نخستین دوره، مرحوم مدرس در مجلس شورای ملی به عنوان مجتهد جامع الشرایط حضور داشت.
وی بیان کرد: در دوره پس از آن به عنوان برگزیده مردم تهران وارد عرصه قانونگذاری شد که دوره پرالتهاب مجلس بوده است. مرحوم مدرس تولیت مدرسه سپهسالار را نیز برعهده داشت.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدی که از منزل آیت‌الله مدرس داشتند، تصریح کرد: پیشنهادی درباره خرید این منزل تاریخی دادم که قدمی از سوی بخش غیر دولتی برداشته شد و این منزل توسط، مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) خریداری شد.
وی با اشاره به اینکه این منزل اکنون در دست تعمیر و مرمت است، تصریح کرد: مقرر شده است این منزل تاریخی در آینده نزدیک به پایگاه قرآنی تبدیل شود و این مطلب از این حیث بیان شده است که در گذشته نه چندان دور پایگاه جلسات قرآنی در منازل بوده است و عموم مردم در برگزاری این جلسات مشارکت داشته‌اند.
مسجدجامعی عنوان کرد: تعداد افرادی که در این جلسات قرآن خانگی شرکت می‌کردند بسیار نبود اما منشأ بسیاری از آثار و برکات اجتماعی بوده است چنانکه مرحوم استاد مولایی یکی از افرادی بود که جلسه‌ای بیش از 110 سال را مدیریت می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه هیچ پشتوانه‌ای از حمایت دولتی در این جلسات خانگی قرآنی نبوده است، بیان کرد: همین جلسات خانگی انسجام محلی و نوعی دلبستگی به وجود می‌آورد. همچنین حسی که در این جلسات خانگی به وجود می‌آمد معنا و معنویت بیشتری داشت و حس تربیتی بیشتری را القا می‌کرد.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: در آن جلسات که در این سال‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است باید رویکرد جدیدی اتخاذ شود تا این جلسات تقویت شود چون تهران تنها شهری است که هنگامی که آن را ساختن دور تا دورش برجی بنا کردن و 114 برج پیرامون آن ساختن و بر هر کدام از آنها نام یک سوره را نهادن که در هر هیچ کجای کشور اینگونه نبوده است.
مسجدجامعی با تأکید بر اینکه پایه مدنیت در تهران براساس نگاه قرآنی گذاشته شده وجنبه فردی نداشته است، تصریح کرد: حتی دارالفنون امیرکبیر فعالیتش را با 114 دانش‌آموز آغاز می‌کند و این برای ما معنای ویژه‌ای دارد چون 114 عدد مقدسی برای ما است.
وی با اشاره به مسئولیتی که سال‌های گذشته در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته است، اضافه کرد: طی آمارگیری که در سطح بین‌المللی درباره تولید آثار قرآنی با رویکرد آثار مکتوب در سطح جهان انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که حجم آثار قرآنی تولید شده در ایران نسبت به همه جهان اسلام چشمگیر‌تر بوده است و آثار قرآنی در تهران بیشتر از آثار تولید شده در مصر بوده است با وجود اینکه اکثریت جهان اسلام توجه به مصر و ریاض است و پس از تهران، شهرهای قم، مشهد و سپس مصر و ریاض و سپس سایر کشورهای جهان اسلام بوده است.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: هر چقدر بتوانیم راه عمومی کردن قرآن را محقق کنیم آن هنگام است که بهره‌برداری از این آستانه بی کران را به صورت‌های فردی و جمعی بیشتر خواهیم داشت.
مسجدجامعی در پایان یادآور شد: امیدوارم سالیانه به برگزاری این جلسات مردمی ـ قرآنی افزوده شود.

مطالب مرتبط
captcha