تعیین دامنه برای نرخ سود بانکی امکان رقابت سالم بانک‌ها را فراهم می‌کند
کد خبر: 3115028
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
هادی غنیمی‌فر:

تعیین دامنه برای نرخ سود بانکی امکان رقابت سالم بانک‌ها را فراهم می‌کند

گروه اقتصاد: رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: با تعیین دامنه برای نرخ سود بانکی، رقابت سالم بین بانک‌ها ایجاد خواهد شد؛ در غیر اینصورت وضعیت کنونی رقابت ناسالم بین بانک‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

هادی غنیمی‌فر، رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره آثار تعیین دامنه نرخ سود بانکی بر نظام اقتصادی کشور اظهار کرد: آنچه مسلم است این است که بانک‌ها می‌خواهند هرچه بیشتر کسب سود کنند و دامنه سود که ایجاد شود، عملی مناسب است؛ به شرطی‌که نرخ سود از مثلا 15 درصد بیشتر نشود و کف آن هم هرچقدر باشد مهم نیست.

ایجاد رقابت سالم بین بانک‌ها با تعیین دامنه برای نرخ سود

وی ادامه داد: با ایجاد چنین شرایطی اجازه داده می‌شود بانک‌ها با هم رقابت کنند؛ در غیراینصورت بانک‌ها برای کلاه گذاشتن بیشتر بر سر مردم با هم به رقابت می‌پردازند؛ چون کسی‌که نیازمند تسهیلات است همانند شخص نیازمند دارو است و به هر قیمتی آن را تهیه می‌کند و این همان وضعیتی است که در شرایط کنونی برای افراد نیازمند تسهیلات از جانب نظام بانکی ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: با تعیین دامنه برای نرخ سود بانکی باید اعلام شود که حداکثر سود فلان مبلغ است که البته باید از مقدار فعلی کمتر باشد و حداقل آن هم به صورت توافقی بین مشتری و بانک تعیین شود، آنگاه رقابت سالم بین بانک‌ها شکل خواهد گرفت؛ در غیر اینصورت وضعیت کنونی رقابت ناسالم بین بانک‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

فواید تعیین دامنه برای نرخ سود بانکی

غنیمی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای چنین طرحی رضایت صنعتگران و تولید‌کنندگان را جلب خواهد کرد؟ گفت: بله. وقتی به آنها گفته می‌شود مطابق میل خود توافق کنید، تولیدکننده این امکان را دارد که بگوید بنده امکان پرداخت سود بیش از 8 درصد را ندارم و این درحالی است که بانک هم نتواند مثلا از 12 درصد بیشتر درخواست سود کند.

رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اکنون بانک‌ها در رقابت ناسالمی که بین خود ایجاد کرده‌اند تلاش دارند برای کسب سود بیشتر به هر اقدامی متوسل شوند و اینکار را هم عمدتا با نیازمندان به پول انجام می‌دهند و از سوی دیگر می‌خواهند همه پول‌های مردم را به سوی خود بکشانند‌ و به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم برای جذب سپرده‌های مردم سود بالای 30 درصد هم پرداخت می‌کنند.

تأثیر تفاهم لوزان بر نظام بانکی

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر تفاهم لوزان بر نظام بانکی کشور اظهار کرد: وقتی تحریم از نظام بانکی برداشته شود امکان دریافت پول‌هایی که ما در بانک‌های خارج داریم فراهم می‌شود یا پول‌های نفت ما در چین و هند پرداخت خواهد شد. اکنون وقتی تجار ما اقدام به خرید کالایی می‌کنند توان بازپرداخت بدهی خود را ندارند لذا کسی حاضر به فروش اجناس به آنها نیست. با لغو تحریم‌های بانکی این مشکلات برطرف می‌شود اما این بدین معنا نیست که آنها در نظام بانکی ما مداخله کنند.

غنیمی‌فر در پایان عنوان کرد: با لغو تحریم‌های بانکی امکان دریافت و پرداخت پول در عرصه بین‌المللی برای ما فراهم می‌شود اما این اقدام تأثیری بر بهره بانکی و مسائلی از این قبیل ندارد اما بنده معتقدم علی‌رغم آنچه که در قانون عملیات بانکی بدون ربا صورت گرفته است اگر اجازه دهیم بانک‌های خارجی در ایران شعبه ایجاد کرده و با سودهای اندک فعالیت کنند، با هجوم مردم به سمت این بانک‌ها آنگاه بانک‌های ما هم رفتار خود را اصلاح خواهند کرد.

مطالب مرتبط
captcha