انتخاب مکانی دائم برای هویت‌بخشی به نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3176762
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
همتی بیان کرد:

انتخاب مکانی دائم برای هویت‌بخشی به نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از فعالان قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا برپایی نمایشگاه قرآن در یک مکان ثابت به ثبات برسد گفت: انتخاب و یا احداث مکانی برای برپایی نمایشگاه قرآن بهترین خدمت به آن خواهد بود.

حسین همتی،‌ مدیر بخش دانشگاهی بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه مکان برپایی نمایشگاه قرآن، تأثیر بسیار زیادی بر رسیدن آن نمایشگاه به اهداف مد نظر که یکی از آنها جذب مخاطب است،‌ دارد، گفت: با توجه به اینکه محل برپایی هر نمایشگاهی باید دارای ساده‌ترین راه‌ها برای دسترسی مردم باشد، بنابر این انتخاب مکانی که مناسب‌ترین دسترسی‌ها را داشته باشد، اولویت اصلی برپایی هر نمایشگاهی است.

دسترسی،‌ مهم‌ترین معضل باغ موزه
کارشناس مرکز قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به میزبانی باغ موزه دفاع مقدس از دوره گذشته نمایشگاه قرآن اشاره کرد و افزود:‌ در دوره گذشته نداشتن دسترسی مناسب، مهم‌ترین معضلی بود که بسیاری از مخاطبان نمایشگاه قرآن با آن مواجه بودند و همین امر باعث شد تا بسیاری از مردم امکان بازدید از این نمایشگاه را نداشته باشند.

جابجایی نمایشگاه قرآن در دوره گذشته و ریزش مخاطب
همتی تصریح کرد: اگر آمار مستندی از ادوار گذشته ارائه شود مشخص خواهد شد که در دوره گذشته آمار تعداد بازدیدکنندگان ریزش داشته و دلیل آن هم چیزی غیر از تغییر نمایشگاه قرآن و نداشتن دسترسی مناسب مکان جدید نبوده است.
مدیر بخش دانشگاهی بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: هر چند که باغ موزه دفاع مقدس دارای جلوه‌های بصری مناسبی بود اما مسقف نبودن آن باعث شده بود تا بسیاری از غرفه‌داران رضایت کافی را نداشته باشند.

لزوم ثبات در محل برپایی نمایشگاه قرآن
کارشناس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ثبات در هر چیزی باعث ارتقاء آن خواهد شد، گفت: زمانی که تغییر باعث بهبود وضعیت شود ایرادی برای از بین بردن این ثبات وجود ندارد، اما اگر با تغییر مکان نمایشگاه قرآن وضعیت از خوب به متوسط برسد، قطعاً مطلوب نخواهد بود.
وی بیان کرد: با اینکه مصلای تهران در ادوار مخلتلف دارای مشکلاتی بود اما چون برای میزبانی به یک ثبات رسیده بود و از قبل مشخص بود که این مکان میزبان است هر سال بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شد،‌ به عنوان مثال در سال‌های ابتدایی این مکان دارای تهویه نامناسبی بود اما کم‌کم برطرف شدت اینکه در دوره آخر بهبود نسبی به دست آمده بود. این بهبود وضعیت ناشی از همان ثباتی بود که گفته شد.

تغییر در محل برپایی هر نمایشگاهی هدر دادن سرمایه است
همتی با تأکید بر اینکه هر تغییری باعث خواهد شد تا یک یا دو سال به آزمون و خطا بگذرد، افزود: این همان هدر رفتن سرمایه است،‌ علاوه بر آن نیز مردم به دلیل ثبات در محل برپایی نمایشگاه قرآن به آن عادت کرده و حتی اگر اطلاع‌رسانی درستی هم صورت نگیرد باز هم مخاطبان خاص خود را خواهد داشت.

مصلای تهران مناسب‌ترین گزینه برای میزبانی
مدیر بخش دانشگاهی بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: به اعتقاد من مناسبت‌ترین گزینه برای میزبانی نمایشگاه قرآن مکانی است که مردم برای دسترسی به آن با کمترین مشکلات مواجه شوند و با این وضعیت مصلای تهران این شرط را به خوبی دارا است. علاوه بر آن فضای این مکان برای برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست ‌طراحی شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: مصلای تهران در مقایسه با باغ موزه دفاع مقدس علاوه بر قرار گرفتن در محدوده مترو تهران دارای ایستگاه‌های متعدد اتوبوسرانی و تاکسیرانی است و مردم برای دسترسی در زمینه حمل و نقل با کمترین مشکل مواجه هستند، اما باغ موزه دفاع مقدس با اینکه محصور در بزرگراه‌ است اما غیر از ایستگاه‌ مترو وسیله نقلیه عمومی دیگری در اطراف آن دیده نمی‌شود.
همتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مکانی در نظر گرفته شود که بهترین دسترسی‌ها را داشته باشد و به عنوان محل برپایی دائم نمایشگاه قرآن معرفی شود بسیار مطلوب و بهترین خدمت به نمایشگاه قرآن خواهد بود چرا که باعث هویت‌بخشی به آن خواهد شد.

captcha