نمایشگاه قرآن باید نماد همدلی و همزبانی مردم و نهادهای قرآنی باشد
کد خبر: 3220821
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
انجم‌شعاع:

نمایشگاه قرآن باید نماد همدلی و همزبانی مردم و نهادهای قرآنی باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: برپایی نمایشگاه قرآن بهترین فرصت برای نشان دادن همدلی و همزبانی مردم و نهادهای قرآنی در عمل است.

محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه در صورت برپایی نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس، نمایشگاه دیگری موازی با آن در مصلای تهران برپا می‌شود، گفت: بهتر است تا با برپایی نمایشگاه قرآن در مصلای تهران که خواسته فعالان قرآنی نیز هست همدلی و همزبانی نهادهای قرآنی را در عمل نشان دهیم.

ملاک اصلی در انتخاب محل برگزاری نمایشگاه قرآن
انجم‌شعاع گفت: مسلم است که علت برگزاری نمایشگاه قرآن این است که عامه مردم به بازدید از آن پرداخته و با دستاوردهای قرآنی کشور بیشتر از قبل آشنا شوند، بنابراین با وجود رغبت فوق‌العاده عموم مردم و علاقه‌مندان به قرآن به بازدید از نمایشگاه، بهتر است رنج این بازدید در ماه مبارک رمضان با انتخاب مناسب‌ترین مکان برای برپایی نمایشگاه قرآن برای آنها به حداقل برسد.
ارزیابی نمایشگاه بیست و دوم/ ضرورت تدوین سند راهبردی
وی در ادامه به ارزیابی نمایشگاه بیست ودوم قرآن در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و افزود: در جلسه 54 مجمع مشورتی که بیستم مهرماه سال گذشته برگزار شد، ارزیابی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دستور کار قرار گرفته و  ضرورت تدوین سند راهبردی برگزاری نمایشگاه‌های قرآن کشور توسط کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی‌ ترویجی قرآنی مورد تأکید و توافق اعضای جلسه قرار گرفت.
انجم شعاع خاطرنشان کرد: در این جلسه مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهم‌ترین آسیب برگزاری نمایشگاه قرآن سال گذشته را سخت‌افزاری و جابجایی محل برگزاری نمایشگاه دانسته و بر ارتقای روند برگزاری نمایشگاه مطابق با منزلت قرآن و عترت تأکید کرد.

نهادینه‌شدن محل برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه در مورد معایب و مزایای باغ موزه دفاع مقدس برای میزبانی از نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: در کنار نقاط مثبت باغ‌موزه دفاع مقدس، با توجه به متمرکز نبودن فضای نمایشگاهی در داخل باغ موزه و روباز بودن فضای نمایشگاهی و همچنین صرف هزینه‌های فراوان آماده‌سازی، برگزاری نمایشگاه در این مکان جای بررسی بیشتر داشته و پیشنهاد می‌کنم در محل برگزاری نمایشگاه تجدیدنظر اساسی صورت گیرد.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: استفاده از موقعیت ممتاز مجتمع بزرگ مصلّای امام خمینی(ره) در گستره شهر تهران، به منظور برگزاری نمایشگاه قرآن، ظرفیت حضور انبوه بازدیدکنندگان را در پی دارد.

خواسته جامعه قرآنی
انجم‌شعاع بیان کرد: به عنوان عضو کوچک جامعه قرآنی تصور می‌کنم، مصلای تهران برای انجام فرایض دینی، همایش‌های ملی و مذهبی، نمایشگاه‌های بزرگ فرهنگی و گردهمایی‌های همگانی در قلب شهر تهران و با دسترسی آسان احداث شده و مطلوب برگزاری بهتر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان است. 
لزوم تمرکز در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
انجم‌شعاع در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن قدردانی از مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن سال گذشته که با وجود تنگناهای مالی آن را برگزار کردند،‌ اظهار کرد: اخبار صحیحی در دست است که نشان می‌دهد در صورت برگزاری نمایشگاه در مکانی غیر از مصلی، گروه دیگری از فعالان قرآنی، با عنوان «نمایشگاه قرآن کریم» به موازات نمایشگاه قرآن اصلی، از ظرفیت شبستان مجتمع مصلای امام خمینی(ره) استفاده خواهد کرد.

برگزاری نمایشگاه قرآن در دو مکان مجزا نامطلوب است
وی گفت: در صورت برگزاری نمایشگاه در دو مکان مجزا، یکی از موضوعاتی که ذهن مخاطبان را مشغول خواهد کرد، چرایی برگزاری نمایشگاه‌های همزمان با محتوای یکسان در نقاط مختلف شهر تهران است. این مسئله قطعاً پیامدهای نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. از این رو انتخاب محل واحد جهت پرهیز از موازی‌کاری‌های غیرمفید باید در دستور کار متولیان نمایشگاه قرآن قرار گیرد. از سوی دیگر این تشتّت با روح حاکم بر سال 1394 سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» که بر مبنای آموزه‌های وحدت‌آفرین قرآن کریم نام‌گذاری شده، هم‌راستا نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی، رسالت توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذارده شده است. گام اصلی در توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی تولید محصولات قرآنی و عرضه مناسب آن با هدف فرهنگ‌سازی قرآنی می‌باشد. نمایشگاه قرآن کریم یکی از محل‌های تبلور تحقق فرهنگ‌سازی قرآنی است که در وهله اول لازم است، شعار سال 1394 در روند برگزاری نمایشگاه نمود عملی داشته و نمایشگاه به صورت شایسته در جهت تعمیم و تعمیق فرهنگ قرآنی و تقویت همدلی و همزبانی دولت و ملت نقش‌آفرینی کند.

مطالب مرتبط
captcha