مؤسسات تخصصی مشاوره و تأمین مالی باعث رونق تولید و توسعه اقتصادی می‌شوند
کد خبر: 3311640
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

مؤسسات تخصصی مشاوره و تأمین مالی باعث رونق تولید و توسعه اقتصادی می‌شوند

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین نظری اظهار کرد: فعالیت مؤسسات تخصصی مشاوره و تأمین مالی باعث اتخاذ تصمیمات منطقی در زمینه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و در نتیجه رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان دیدگاه‌های خود در مورد تأمین نیازهای مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق «مؤسسات تخصصی مشاوره و تأمین مالی» در پیش‌نویس قانون جدید بانکداری بدون ربا پرداخت و اظهار کرد: اگر اینگونه باشد که این مؤسسات به صورت تخصصی در جهت تأمین سرمایه برای مؤسساتی باشند که نیاز به سرمایه دارند و واقعا هم تخصصی کار کنند اقدام  بسیار مثبتی است و زمینه اشتغال را فراهم می‌کند.

اتخاذ تصمیمات منطقی برای تأمین مالی به وسیله مؤسسات تخصصی

وی افزود: فایده اصلی این است که این مؤسساتی که کار تأمین سرمایه را انجام می‌دهند وقتی به تأمین سرمایه برای پروژه‌ای مبادرت می‌ورزند، آن پروژه منجر به تولید کالا یا خدمتی می‌شود اما اگر به صورت تخصصی به فعالیت نپردازند، چه بسا سرمایه را تأمین می کنند اما رونقی در تولید ایجاد نخواهد شد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در وضعیت کنونی بانک‌ها توجهی ندارند که پروژه‌ای به سرانجام می‌رسد یا خیر و صرفا بر روی کاغذ تصمیم می‌گیرند اما اگر فعالیت‌های اقتصادی و تأمین مالی به صورت تخصصی باشد اطلاعات هم به صورت میدانی است و در نتیجه تصمیمات منطقی اتخاذ خواهد شد.

فعالیت بانک‌ها تخصصی شود

وی افزود: هیچ ایرادی بر اینکه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی توسط مؤسسات مشاوره و تأمین مالی انجام شود وارد نیست و دلیل اینکه  بانک‌ها نباید این کار را انجام دهند این است که چون بانک‌ها اکنون همه نوع کاری را انجام می‌دهند نمی‌توانند به صورت تخصصی کار کنند و همانند یک پزشک عمومی هستند.

حجت‌الاسلام نظری تأکید کرد: همه بانک‌ها همانند بانک مسکن که فقط در حوزه مسکن به فعالیت می‌پردازد باید تخصصی شوند و اگر این اتفاق رخ دهد، بانک‌ها باید دارای رقیبی همانند این شرکت‌ها باشند وگرنه حقوق مردم ضایع خواهد شد.

رونق تولید و توسعه اقتصادی از طریق مؤسسات تخصصی تأمین مالی

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر این اقدام بر کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها عنوان کرد: وقتی شرکت‌ها فقط به تأمین سرمایه بنگاه‌های اقتصادی مشغول باشند بانک‌ها هم مجبور می‌شوند فقط در حوزه تخصصی خود به فعالیت‌های تأمین مالی مشغول باشند و این امر در کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها مؤثر بوده و در نتیجه تولید و توسعه اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط
captcha