آنچه ایران را در مسابقات قرآن مالزی موفق می‌کند
کد خبر: 3315064
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
در گفت‌وگوی ایکنا با صاحب‌نظران مطرح شد؛

آنچه ایران را در مسابقات قرآن مالزی موفق می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: موفقیت «محسن حاجی حسنی کارگر» در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی اساتید و صاحب‌نظران قرآنی را برآن داشت تا دلایل کسب رتبه اول در این مسابقات را بیان کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «محسن حاجی حسنی کارگر» نماینده ایران در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی بعد از 9 سال توانست با تلاوت خوبی که ارائه داد رتبه اول این دوره از مسابقات را به دست آورد و افتخاری دیگر در جهت اهتمام جمهوری اسلامی ایران به قرآن برای ایران اسلامی کسب کند.
کسب رتبه اول پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی توسط نماینده ایران در شرایطی اتفاق افتاد که این قاری جوان با آمادگی کامل به این مسابقات اعزام شده بود تا جایی که قبل از اعزام به این مسابقات در مصاحبه‌ای با ایکنا از آمادگی کامل خود خبر داده بود و اعلام کرده بود «برای کسب رتبه اول این مسابقات می‌روم و اگر بنا باشد رتبه اول مسابقاتی را به دست نیاورم در آن مسابقات شرکت نمی‌کنم».
طی سال‌های گذشته که نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی موفق به کسب رتبه اول نشده بودند همواره دلایل متعددی درباره عدم موفقیت قاریان ایرانی برای کسب رتبه اولی مطرح می‌شد که اکثر این دلایل به جنبه فنی و سطح تلاوت‌ها ارتباط نداشت و بیشتر دلایل سیاسی و... مطرح می‌شد.

آمادگی برای شرکت در مسابقات قرآن مالزی
اما زمانی که محسن حاجی حسنی کارگر موفق به کسب رتبه اول پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شد نظرات و واکنش‌ها درباره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی طور دیگری مطرح شد و اکثر اساتید و صاحبنظران قرآنی دلیل موفقیت این قاری جوان در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را آمادگی کامل وی دانستند و عنوان کردند حاجی حسنی به دلیل آمادگی صددرصدی توانست رتبه اول این دوره از مسابقات را به دست آورد و حرفی برای داوران و مسئولان قرآنی مالزی باقی نگذارد.
عبدالرسول عبایی، استاد و پیشکسوت قرآنی نماینده ایران درباره کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن توسط محسن حاجی حسنی کارگر می‌گوید: تلاوت این قاری جوان با طمأنینه و آرامش خاصی همراه بود به طوری که می شد موفقیت وی را پیش‌بینی کرد. باید قاریان جوان را از هر جهت آماده کنیم تا حضور مؤثری در مسابقات بین‌المللی قرآن داشته باشند؛ چرا که این افراد تنها نماینده ایران نیستند بلکه نماینده جهان تشیع‌اند.
سیدمحسن موسوی‌بلده از اساتید علم قرائت قرآن کشورمان نیز معتقد است: محسن حاجی حسنی کارگر در مسابقات قرآن مالزی یک تلاوت فنی داشت و با توجه به فضای داوری در مسابقات مالزی و تفاوت آن با داوری در ایران با دقت و تحریر درستی تصمیم گرفت روی صوت و لحن کار کند و به اندازه صوت و لحن روی تجوید دقت نداشت، احساس و برداشت خود آقای حاجی‌حسنی کارگر این بوده است که آنجا این را می‌طلبد و این سیاست‌گذاری درستی بود که خوشبختانه نتیجه هم داد.
موسوی‌بلده ادامه داد: عکس‌‌العمل سالن و جمعیت حاضر در آن نیز نشان داد قاری ایرانی با صوت روان و در مجموع با انتخاب صحیح مقام‌ها و رعایت تمام نکته‌های مربوط به لحن، برنامه‌ریزی شده قرائت کرد.

تلاش برای ارتقای توانمندی نسل جوان در حوزه قرآن
عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی با اشاره به توانمندی قاریان جوان ایران گفت: موفقیت نماینده ایران در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی و کسب رتبه اول این مسابقات توسط وی نشان‌دهنده آن است که جامعه قرآنی ما به ویژه نسل جوان از توانمندی و ظرفیت بسیار بالایی در زمینه قرائت قرآن برخوردار است و اگر در راستای ارتقای توانمندی‌های این افراد کار کنیم نتایج بهتری هم به دست خواهیم آورد.
سلیمی اظهار کرد: امسال ملاحظه شد یک جوان ایرانی و یکی از شیعیان امام علی(ع) از جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با اختلاف فاحش رتبه اول را به دست آورد و به نظر می‌رسد به جای اینکه احیاناً دیگران را متهم به بی‌عدالتی و حق‌کشی کنیم باید ضوابط و موازین حقوقی و آیین‌نامه‌های مسابقات هر کشوری را به دقت تمام بررسی و واکاوی و درک کنیم و با رعایت آن ضوابط در صحنه‌ها حضور پیدا کنیم.
همچنین، رحیم خاکی، قاری بین‌المللی قرآن درباره سطح تلاوت محسن حاجی حسنی کارگر و کسب رتبه اول در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی توسط این قاری جوان می‌گوید: به هر حال محسن حاجی‌حسنی کارگر از دوران کودکی قاری خوبی بود و این تسلط و اعتماد به نفس بود که باعث شد از استعداد خود به نحو احسن استفاده کند و با وجاهت یک تلاوت ایرانی اصیل و الهام گرفته از سبک‌های مناسب تلاوت قرآن، توانست یک قرائت فاخر را ارائه دهد.

در مسابقات قرآن باید آنقدر قوی خواند که حرفی برای گفتن نماند
خاکی ادامه می‌دهد: نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات قرآن مالزی نشان داد، در این مسابقات باید آنقدر قوی خواند که هیچ کسی حرفی برای گفتن نداشته باشد،‌ تلاوت ایشان هم مجلسی بود که تشویق همه حضار را به دنبال داشت و همین، بار روانی خوبی بر روی هیئت داوران دارد، هم اینکه تکنیک‌هایی که پیاده شد تکنیک‌های خوبی داشت و تلاوت هوشمندانه و البته مهمتر از آن، فضل و عنایت خداوند، دو مؤلفه دیگری بود که باعث شد این قاری ایرانی رتبه اول را کسب کند.
احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن و دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی نیز  می‌گوید: محسن حاجی‌حسنی کارگر، تسلط فوق‌العاده‌ و هم صدای خیلی آماده‌ای داشت و نداشتن اضطراب نیز باعث شد تا ایشان در نهایت، موفق به کسب این رتبه شود،‌ با اینکه ایشان با قرعه بسیار سختی هم مواجه بود، اما به خوبی از عهده کار برآمد. کارآیی صوت و  کارآمد بودن صوت و نفس دو امتیازی بود که باعث شد تا حاجی‌حسنی، رتبه اول را کسب کند.
وی ادامه می‌دهد: صوت و نفس دو مؤلفه‌ای است که هیچ بهانه‌ای را برای داوران باقی نمی‌گذارد، کسی که از فیلتر مسابقات ایران رد شود،‌ ممکن است یا به خاطر تجوید و لحن و یا صوت رتبه به دست بیاورد. کسی که با صوت و نفس باشد قطعاً در لحن ضعیف نخواهد بود، اگر در این دو مورد قوی باشد دیگر در هیچ جایی ضعف نخواهد داشت. نه اینکه بگویم نماینده ایران لحن ضعیفی داشت بلکه عامل اصلی صوت و نفس است که توانست هر لحنی را که می خواهد، اجرا کند.

قاری با آمادگی کامل و شناخت زوایای مختلف آئین‌نامه اعزام شود

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن نیز اوج آمادگی محسن حاجی حسنی کارگر را دلیل موفقیت خود در این رقابت‌ها می‌داند و می‌گوید: در دوره آموزش و ارزیابی قاریان برای اعزام به مسابقات بین‌المللی که ابتدای سال برگزار کردیم حاجی حسنی کارگر آمادگی کامل خود را نشان داد و همچنین در نشست تخصصی سالانه جامعه قرآنی که در شورای عالی قرآن برگزار شد نیز این قاری جوان آمادگی کامل داشت و از فرصت‌ها نیز به خوبی استفاده کرد و البته توصیه‌های اساتید نیز اثرگذار بود.
وی در ادامه می‌گوید: حاجی حسنی، توانمندی‌های بالقوه و خوبی دارد و این توانمندی‌ها به روز و بالفعل است و مشخص بود که خوب کار کرده است. آمادگی کامل و توانمندی این قاری جوان مهم‌ترین عامل درخشش وی در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی است.
سرابی یادآور می‌شود: مهم‌ترین تأثیر مربوط به آمادگی حاجی حسنی بود و از سال‌های آینده باید ایجاد آمادگی لازم در قاریان اعزامی را در صدر کارها قرار دهیم؛ چرا که اگر قاری ما با آمادگی کامل در مسابقات قرآن مالزی و دیگر مسابقات بدرخشد و در نظر خواص و عوام برتر باشد قطعاً رتبه اول را به دست می‌آورد.
همچنین، حسین رستمی، رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی می‌گوید: پارامترهای مختلفی برای اول شدن در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی لازم است که حاجی حسنی این پارامترها را داشت. یکی از پارامترهایی که می‌تواند در کسب رتبه اول تأثیرگذار باشد قوت صدا است که نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات قرآن مالزی این ویژگی را داشت و علاوه بر این از جسارت لازم برای قرائت نیز برخوردار بود و علاوه بر این صوت و لحن خوبی هم داشت.
این قاری بین‌المللی قرآن ادامه می‌دهد: کسب رتبه اول مسابقات مالزی توسط نماینده ایران نشان‌دهنده آن است که به هر حال قوانین آن مسابقه با قوانین ما فرق می‌کند و اگر قاریان ما طبق قوانین آنها قرآن بخوانند فکر نمی‌کنم مسائل سیاسی و... در نتیجه مسابقات تأثیرگذار باشد؛ 95 درصد کسب رتبه اول مسابقات قرآن مالزی به تلاوت قاری بستگی دارد.

جسارت و شجاعت از عوامل موفقیت قاری در مسابقاتی مانند مالزی
رستمی با بیان اینکه یکی از موارد مهم برای تلاوت در مسابقات قرآن مالزی، قوت صوت است که این قوت صوت در تمام قاریان ایرانی وجود ندارد، عنوان می‌کند: نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی قرائت خوبی داشت و در تلاوت خود آن جسارت و شجاعت لازم را داشت و در نهایت با صوت و لحن خوبی که داشت موفق شد رتبه اول را به دست آورد.
همچنین، کریم دولتی، عضو کمیته علمی و فنی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور می‌گوید: چندسالی است این بحث مطرح است که چه چیزهایی در مسابقات قرآن مالزی برجستگی دارد و موجب می‌شود تا قاریان در این مسابقات رتبه اول را کسب کنند. مهم‌ترین مسئله‌ای که در مسابقات قرآن مالزی حرف اول را می‌زند بحث صوت و لحن است؛ چرا که سلایق جنوب شرق آسیا به نحوی است که برای صوت و لحن ارزش ویژه‌ای قائل هستند و این مسئله برای آنها اهمیت زیادی دارد.
دولتی ادامه می‌دهد: محسن حاجی حسنی کارگر از جمله قاریانی است که از نظر صوت و لحن امتیازات زیادی دارد و قاری برجسته‌ای است، البته این بدان معنا نیست که قاریان دیگر از سطح بالایی برخوردار نیستند بلکه بدان معنا است که به هر حال هر قاری امتیازها و ضعف‌هایی دارد و امتیازهای حاجی حسنی کارگر در صوت و لحن خیلی بیشتر و برجسته‌تر بود.
در حالی که اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان سطح توانمندی قاریان اعزامی، آشنایی به آیین‌نامه مسابقات قرآن مالزی، داشتن ویژگی‌های برجسته در حوزه صوت، دارا بودن صدای قوی و جسارت و شجاعت را تلاوت را از مهم‌ترین دلایل کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی می‌دانند و معتقدند که محسن حاجی حسنی کارگر به خاطر دارا بودن این ویژگی‌های برجسته موفق شد رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را بعد از 9 سال به دست آورد، برخی از قاریان و چهره‌های قرآنی کشور پیش از این سیاسی‌کاری مسئولان مالزی و داوران مسابقات قرآن مالزی را عاملی برای عدم کسب رتبه اول توسط نمایندگان ایران در این مسابقات می‌دانستند و معتقد بودند که همیشه حق ایرانیان در این مسابقات ضایع می‌شود.

با دیدگاه وجود سیاسی‌‌کاری در مسابقات قرآن مالزی مخالفم
کریم دولتی، عضو کمیته علمی و فنی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور درباره بحث سیاسی‌کاری در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی می‌گوید: با این دیدگاه که مسابقات قرآن مالزی سیاسی‌کاری است و مسائل فنی جایگاه جدی و عمده‌ای در آن ندارد صددرصد مخالف هستم؛ چرا که مسابقات قرآن مالزی مسابقاتی با آیین‌نامه ویژه و خاص است و کل آیین‌نامه این مسابقات در چند صفحه است که ملاک‌های نمره‌دهی و داوری آن در مقایسه با آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران متفاوت است اما این مسئله بر ضعف و قوت مسابقات قرآن دلالت ندارد.
وی یادآور می‌شود: به هر حال هر مسابقه‌ای سبکی دارد و اگر بخواهیم، بگوییم مسابقات قرآن مالزی براساس سیاسی‌کاری است اظهارنظر درستی نیست و این مسئله را تأیید نمی‌کنم و به شدت نیز با این دیدگاه‌ها مخالف هستم؛ اما اینکه ممکن است یک داور در مسابقات قرآن مالزی دید سیاسی هم داشته باشد وجود دارد و نمی‌توان این مسئله را رد کرد یا تأیید کرد.


همچنین، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن درباره بحث سیاسی‌کاری در مسابقات قرآن مالزی معتقد است: به هر حال مصالحی که هر کشور در برگزاری مسابقات قرآن دارد، نمی‌توان نادیده گرفت و در مجموع ویژگی‌های خاصی که آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی دارد که ممکن است گاهی اوقات این ویژگی‌ها با وضعیت فنی قاریان ما تطابق نکند، تأثیرگذار است.
وی می‌گوید: آئین‌نامه مسابقات قرآن ایران نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد و مشاهده می‌کنیم نمایندگان برخی کشورها وقتی در مسابقات قرآن ما شرکت می‌کنند به‌دلیل عدم آشنایی دقیق با آئین‌نامه ما آنطور که باید نمی‌توانند خواندن خود را تنظیم کنند.
سرای یادآور می‌شود: البته فضای عمومی در مورد قاریان ما با توجه به اینکه در حدود 20 سال گذشته رتبه‌های ممتاز مسابقات بین‌المللی قرآن را کسب کرده‌اند مهم است و به نظر می‌رسد در مسابقات بین‌المللی قرآن یک توافق نانوشته است که از دیگر کشورها نیز باید رتبه بیاورند و همه رتبه‌های برتر نباید در چندین سال متوالی به یک کشور برسد. اما این مسئله چیزی نیست که بخواهیم بگوییم مسائل سیاسی در کار است و در این صورت نمی‌توان قضاوت قطعی کرد.
سیدمحسن موسوی بلده، استاد و پیشکسوت قرآنی نیز می‌گوید: نمی‌توانم قطعاً بگویم که در مسئله اول نشدن قاریان ایرانی در سال‌های پیش، رفتاری سیاسی صورت گرفته است، واقعیت این است که من به این قضیه چندان بدبین نیستم؛ چرا که بینه‌ای در دست من نیست، ‌قطعاً نمی‌شود گفت که هر سال حق قاریان ایرانی اول شدن در این مسابقات است و اگر اول نشویم حق‌کشی شده است، ‌از لحاظ فنی نمی‌شود این مسئله را توجیه کرد.

اعتقادی به دیدگاه حق‌کشی در مسابقات قرآن مالزی ندارم
عباس سلیمی، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی نیز می‌گوید: شخصاً اعتقاد به حق‌کشی در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی از ابتدا نداشته و همچنان نیز ندارم،‌ به نظر من اگر ما در داخل کشور چنین تهدیدهایی بکنیم و آن کشور و سیستم مسابقاتشان را متهم به بی‌عدالتی کنیم آثار خوبی نخواهد داشت.
حسین رستمی، قاری بین‌المللی قرآن نیز می‌گوید: کسب رتبه اول مسابقات مالزی توسط نماینده ایران نشان‌دهنده آن است که به هر حال قوانین آن مسابقه با قوانین ما فرق می‌کند و اگر قاریان ما طبق قوانین آنها قرآن بخوانند فکر نمی‌کنم مسائل سیاسی و... در نتیجه مسابقات تأثیرگذار باشد؛ 95 درصد کسب رتبه اول مسابقات قرآن مالزی به تلاوت قاری بستگی دارد.
در حالی که با کسب رتبه اول پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، اساتید و صاحبنظران قرآنی دلیل این موفقیت را توانمندی قاری در هماهنگ شدن با آیین‌نامه و قوانین مسابقات قرآن مالزی می‌دانند و بحث سیاسی‌کاری در مسابقات قرآن مالزی را رد می‌کنند، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن پیشنهادی برای استمرار کسب رتبه اولی در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی ارائه می‌کند.
احمد ابوالقاسمی معتقد است: نباید حتماً رتبه دوم مسابقات کشوری به مسابقات مالزی اعزام شود،‌ باید آئین‌نامه مسابقات مالزی را نگاه کنیم آن را با صدای قاریان حائز رتبه در مسابقات کشوری تطبیق دهیم و هر کدام بیشتر احتمال برای کسب رتبه دارند به مسابقات مالزی اعزام شود، در این حد که حتی اگر آن فرد نفر اول مسابقات کشوری هم باشد این کار را انجام دهیم.
ابوالقاسمی می‌گوید: اگر این قاعده برداشته شود بسیار عالی خواهد بود و به اعتقاد من یکی از دلایلی که آقای حاجی‌حسنی توانست رتبه اول را کسب کند این بود که خوش صدا بود، نیروهای ما باید همین گونه به مسابقات مالزی اعزام شوند.
کریم دولتی، عضو کمیته علمی و فنی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور درباره این پیشنهاد می‌گوید: با توجه به اهمیت صوت و لحن در مسابقات قرآن مالزی، طی جلسات متعددی که داشتیم نگاهمان این بود که بر اعزام نفر دوم مسابقات کشوری قرآن به مالزی تأکید نکنیم بلکه در اعزام به مسابقات قرآن مالزی به این موضوع توجه کنیم که کدام یک از قاریان منتخب کشورمان می‌توانند نکته‌های حائز اهمیت در مسابقات قرآن مالزی را پاسخگو باشند و بتوانند از نظر صوت و لحن ویژگی‌های متمایزی داشته باشند.

اعزام قاریانی با ویژگی‌های برجسته صوت و لحن به مسابقات قرآن مالزی
دولتی ادامه می‌دهد: متأسفانه اکثر مواقع نتوانستیم قاریانی با ویژگی‌های برجسته در صوت و لحن را به مسابقات قرآن مالزی اعزام کنیم و بتوانیم این افراد را از بین منتخبان کشوری پیدا کنیم و به همین دلیل نیز به همان شیوه سنتی که اعزام نفر دوم مسابقات کشوری به مالزی بوده است اقدام کردیم که خیلی مواقع نیز نفر دوم مسابقات کشوری ما نتوانسته است آن چیزی که در مسابقات قرآن مالزی اهمیت دارد، پاسخگو باشد.
وی یادآور می‌شود: کاری که به تازگی در ستاد عالی مسابقات قرآن کشور آغاز شده، این است که ملاک‌های اعزام قاریان به مسابقات قرآن دیگر کشورها از جمله مالزی را تعیین کنیم تا در سال‌های آینده نه فقط در مالزی بلکه در دیگر مسابقات نیز افرادی را اعزام کنیم که بتوانند در شرایط آن مسابقات رتبه خوبی را به دست آورند. ستاد عالی مسابقات قرآن کشور در حال حاضر بررسی می‌کند که چه آیتم‌هایی برای اعزام قاریان به مسابقات قرآن دیگر کشورها باید وجود داشته باشد.
پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی بعد از 9 سال به انتظار جامعه قرآنی در خصوص کسب رتبه اول این مسابقات توسط نماینده ایران در این مسابقات پاسخ داد و محسن حاجی‌حسنی کارگر به دلیل برنامه‌ریزی خوب که داشت و تحقیقات کاملی که درباره دلایل اول شدن قاریان در این مسابقات انجام شده بود نتیجه سالها تلاش خود در حوزه قرائت خود را به ثمر رساند؛ به امید اینکه از این پس نیز قاریانی به این مسابقات و دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن اعزام شوند که بتوانند توانمندی‌های خود را با توجه به قوانین و آِیین‌نامه مسابقات قرآن مالزی بروز و ظهور دهند تا افتخاری دیگر بر افتخارات قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران بیافزایند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
شعیبی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۱۶:۱۰
0
0
سلام علیکم

خوب بود کسانی که مخالف وجود سیاسی کاری در مسابقات مالزی بودند سالهای قبل در مخالفت با دیگر اساتید که بر وجود سیاسی کاری تاکید داشتند اعلام میکردند.

واقعا در حق دیگر قاریان اعزامی مثل آقای مشمول عباسی و ولیزاده خود ایرانی ها هم خوب عکس العمل نشان ندادند. و طبق رتبه ای که مالزی به اونها داد با ایشان رفتار شد و می شود.
mostafa
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۷ - ۱۱:۲۷
0
0
شما الان منطورتون چیه؟؟؟
یعنس شما شک دارین که اگه کسی قوی بخونه رتبه میاره؟؟
این حرف شما کاملا غلطه.مطمئن باشین اگه اونها هم قوی میخوندن اول میشدن.وقتی کسی لول خوندنش پایینه یقینا رتبه ای که لایقش هست رو میگیره.اقای حاجی حسنی قوی خوندن.رتبه اول هم گرفتن.ما نمیگیم اونجا سیاسی بازی ندارن.ولی اگه کسی قوی بخونه نمیتونن حقش رو بخورن.مطمئن باشین
captcha