ضرورت توجه به مطابقت ویژگی‌های قاری اعزامی با آیین‌نامه مسابقات + عکس
کد خبر: 3315750
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
در نشست تحلیل مسابقات قرآن مالزی عنوان شد:

ضرورت توجه به مطابقت ویژگی‌های قاری اعزامی با آیین‌نامه مسابقات + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: در نشست تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که با حضور اساتید و قاریان بین‌المللی قرآن و رتبه اول این دوره در ایکنا برگزار شد، عنوان شد: فردی که به مسابقات قرآن مالزی اعزام می‌کنیم باید براساس ویژگی‌های آن قاری و مطابقت تلاوت او با آیین‌نامه مسابقات قرآن مالزی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی عصر امروز، 27 خردادماه، با حضور عبدالرسول عبایی، استاد و پیشکسوت قرآنی، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، رحیم خاکی و احمد ابوالقاسمی از قاریان بین‌المللی قرآن و محسن حاجی‌حسنی کارگر، رتبه اول پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در ایکنا برگزار شد.

عبدالرسول عبایی، استاد و پیشکسوت قرآنی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: مسابقات قرآن در دنیا زیاد برگزار می‌شود اما آنچه که در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی وجود دارد این است که این مسابقات برگزار می‌شود تا افردای که برجسته‌تر هستند معرفی شوند؛ همانطور که ما در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران همواره سعی می‌کنیم حق را به حق دار بدهیم و برترین‌ها را معرفی کنیم.


وی با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن مالزی حق‌کشی نمی‌کند، گفت: سال 68 که به همراه کریم منصوری به مسابقات قرآن مالزی رفتیم به مسئولان مسابقات گفتیم ما بهترین قاریان خود را برای این مسابقات اعزام می‌کنیم اما شما از داوران ایرانی برای حضور در این مسابقات دعوت نمی‌کنید و آنها این مسئله را قبول کردند و از سال بعد از ایران دعوت کردند.
عبایی در ادامه عنوان کرد: به جای طرح این مسائل که در مسابقات قرآن مالزی حق‌کشی می‌شود باید ارتباط خود را با سازمان جاکیم که برگزارکننده این مسابقات است و با داوران مسابقات قرآن مالزی قوی‌ کنیم و با آنها دوست شویم تا از این طریق روابط بهتری بین ما حاکم شود و آنها نیز با دید بهتری به ما نگاه کنند.


همچنین، محسن حاجی‌حسنی کارگر در این نشست گفت: قبل از حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی ذهنیت دیگری نسبت به این مسابقات داشتم و فکر می‌کردم که مسائل سیاسی در این مسابقات دخیل باشد و به من رتبه اولی را ندهند؛ قبل از اعزام به مسابقات با استاد احمد ابوالقاسمی مشورت کردم که وی توصیه کرد «تلاوتی داشته باش که شایسته باشد» و بنده نیز با این ذهنیت رفتم که ممکن است رتبه ندهند و هدفم کسب رتبه اولی نبود بلکه  می‌خواستم یک تلاوت خوب ارائه کنم که آبروی ایران و شیعه باشد.

کسب رتبه اول برای مهم نبود
وی افزود: در مسابقات قرآن مالزی این حس را داشتم که مسابقات یک محفل انس با قرآن است که مردم هستند و می‌خواهند یک تلاوت خوب گوش کنند و به همین دلیل هیچ استرسی در زمان تلاوت نداشتم و با آرامش کامل و با این حس که در یک محفل قرآنی تلاوت می‌کنم به تلاوت پرداختم.
حاجی‌حسنی کارگر ادامه داد: به نظر بنده در مسابقات قرآن مالزی ناعدالتی نمی‌شود چرا که اگر بنا بود ناعدالتی باشد باید هرسال این ناعدالتی وجود داشت؛ هشت نمره اختلافی که من در این مسابقات با نفر دوم داشتم دیگر جای هیچ حرف و حدیثی در بحث ناداوری نگذاشت و اگر ناداوری بود اجازه نمی‌دادند که با هشت اختلاف اول شوم بلکه این اختلاف را کم می‌کردند تا نماینده ایران با اختلاف کمتری اول شود.


در این بخش از نشست، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا درباره بحث ناداوری و سیاسی‌کاری در مسابقات قرآن مالزی گفت: باید نگاه جامع‌تری به این موضوع داشته باشیم. اگر بگوییم که مسابقات قرآن مالزی سیاسی‌کاری است و نتایج آن براساس شایستگی قاریان نیست کار درستی نیست و همچنین اینکه بگوییم سیاسی‌کاری نیست و هیچ مسئله سیاسی و عقیدتی وجود ندارد هم درست نیست، پس باید یک نگاه جامع به این موضوع داشته باشیم؛ نگاه عقیدتی به این موضوع مناسب‌تر است.

نگاه عقیدتی در مالزی وجود دارد
فرزام ادامه داد: به هر حال نگاه عقیدتی در مالزی وجود دارد و آنجا تحت سیطره وهابیت است و این نگاه نسبت به نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی هم وجود دارد و آنها دوست ندارند به هیچ وجه نماینده ایران اول شود و یک ایرانی در مسابقات قرآن آنها مقام بیاورد و اگر از دستشان بر بیاید کاری می‌کنند که نماینده ایران اول نشود.
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا با بیان اینکه کسب رتبه اول یا عدم کسب این رتبه توسط نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی نیازمند آسیب‌شناسی بیشتر است، عنوان کرد: هر ساله به جای اینکه یک آسیب‌شناسی در این حوزه داشته باشیم مسائل سیاسی را مطرح کرده‌ایم اما در شرایط کنونی جای این است که بگوییم چرا امسال اول شدیم؟
همچنین، رحیم خاکی، قاری بین‌المللی قرآن در این نشست با بیان اینکه کسب رتبه اول پنجاه و هفتمین دوره مسابقات قرآن مالزی توسط نماینده ایران را اتفاق مبارکی می‌دانم، گفت: کسب رتبه اولی توسط محسن حاجی‌حسنی کارگر این انرژی مضاعف را ایجاد می‌کند که نمایندگان کشورمان در سالهای بعد با انگیزه بیشتری در این مسابقات شرکت کنند و بتوانند رتبه اول این مسابقات را به دست آورند.


وی درباره نحوه انتخاب و اعزام نمایندگان ایران به مسابقات قرآن مالزی اظهار کرد: براساس قانون مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران که از 30 سال گذشته وجود داشته است هرساله نفر دوم مسابقات کشوری قرآن به مسابقات مالزی اعزام می‌شود و این مسئله به یک سنت تبدیل شده است.

تغییر شاید خیلی راحت نباشد
این قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد: اگر فردی که به مسابقات قرآن مالزی اعزام می‌کنیم نفر دوم مسابقات قرآن کشورمان نباشد بلکه براساس ویژگی‌های آن قاری و مطابقت تلاوت او با آیین‌نامه مسابقات قرآن مالزی باشد این تغییر شاید خیلی راحت نباشد؛ از طرفی به سیستم برنامه‌ریزی قرآنی کشور که در جهت کسب نتیجه بهتر در مسابقات قرآن مالزی است نیز حق می‌دهیم که بخواهد بهترین انتخاب را به مسابقات قرآن مالزی اعزام کند. تصمیم‌گیری درباره این موضوع نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است.

در این بخش از نشست، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه لزومی ندارد نفر دوم مسابقات قرآن کشوری به مسابقات مالزی اعزام شود، گفت: اگر حاجی‌حسنی کارگر در مسابقات کشوری قرآن دوم نمی‌شد و هشتم می‌شد باز هم باید به مسابقات قرآن مالزی اعزام می‌شد چرا که ویژگی‌های تلاوت براساس آیین‌نامه این مسابقات را داشت.

نگاه ملی و وطنی به این موضوع داشته باشیم

ابوالقاسمی افزود: 30 سال پیش تصمیمی در جهت اعزام نفرات دوم مسابقات کشوری به مالزی گرفته شد حالا بعد از 30 سال می‌توانیم این قانون را تغییر دهیم و نگاه ملی و وطنی به این موضوع داشته باشیم. اگر یک قاری را به مسابقات قرآن مالزی می‌فرستیم برای تشویق او نیست بلکه برای کسب رتبه اول جهانی و بالا بردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در میان سایر کشورها است پس دلیل ندارد این مسابقات را تشویقی برای قاریان بدانیم.
وی با بیان اینکه نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی باید بتواند از ایران دفاع کند، اظهار کرد: اگر یک قاری در مسابقات قرآن ایران دوم می‌شود باید از نظر مادی و معنوی در داخل کشور تشویق شود و شخصی که به مسابقات قرآن مالزی اعزام می‌شود باید شخصی باشد که از صوت خیلی خوبی برخوردار باشد. باید بگوییم مسابقات قرآن مالزی یک قاری با این ویژگی‌ها می‌خواهد و اگر یک قاری این ویژگی‌ها را داشت اما رتبه یازدهم مسابقات کشوری بود باید او را اعزام کنیم.

گزارش مشروح این نشست متعاقبا منتشر می شود.

گزارش تصویری نشست را اینجا ببینید!

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۷ - ۱۹:۴۵
0
0
این نکته خیلی مهمه، امیدوارم اعزام نماینده بر همین اساس باشه. یا حق
captcha