نشست «نقد و بررسی طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا» برگزار می‌شود
کد خبر: 3322755
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
امشب در غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن؛

نشست «نقد و بررسی طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا» برگزار می‌شود

گروه اقتصاد: نشست «نقد و بررسی طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا» امشب، ۱۳ تیرماه، در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این نشست با حضور سیدمحمدحسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و از اعضای کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا و کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 62 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بنا بود بعد از پنج سال مورد بازنگری قرار گیرد و در این مدت هم انتقادات بسیاری بر عملکرد نظام بانکی و ضعف‌های این قانون از جانب فقها و اقتصادانان وارد می‌شد. با این شرایط بعد از گذشت سی سال از اجرای این قانون، دو کمیته فقهی و اقتصادی در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح این قانون و ارائه طرحی جدید تشکیل و در نهایت طرحی جدید با 67 ماده برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا آماده گردید.

چند ماه قبل بود که یک فوریت این طرح در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و این طرح اکنون برای بررسی‌های بیشتر در کمیسیون اقتصادی مجلس است تا در نهایت برای تصویب به صحن علنی مجلس برود؛ طرحی که با وجود این که هنوز تبدیل به قانون نشده است اما پیش‌نویس آن با مخالفت‌های بسیاری از جانب برخی صاحبنظران مواجه شده و عده‌ای آن را طرحی همه‌جانبه برای تحقق بانکداری اسلامی در کشور و حذف ربا از نظام بانکی نمی‌دانند.

ذکر این نکته ضروری است که برخی خبرها حاکی از آن است که دولت نیز در زمینه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا دارای دیدگاه‌هایی بوده و معتقد به ارائه لایحه در این باره است که این مورد هم در دست بررسی قرار دارد و بر طبق آخرین اطلاعات در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس‌کل بانک مرکزی بنا شده که به زودی این لایحه تقدیم مجلس شود.

یادآور می‌شود این نشست، ساعت 22 امشب، شنبه 13 تیرماه 94 در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، واقع در اتوبان شهیدحقانی، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب، داخل ساختمان شیشه‌ای، روبروی بخش دانشگاهی برگزار می‌شود.

حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد است

برای مشاهده متن کامل طرح بانکداری بدون ربا اینجا کلیک کنید.

captcha