تفاوت‌های اساسی طرح مجلس و لایحه دولت برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا
کد خبر: 3345732
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

تفاوت‌های اساسی طرح مجلس و لایحه دولت برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی باغسیایی اظهار کرد: بین طرح مجلس و لایحه دولت برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، تفاوت‌هایی اساسی از جمله در زمینه سازوکارهای اجرایی، رعایت مسائل شرعی و اطمینان از حذف ربا از نظام بانکی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه اصلاحیه لایحه نظام بانکی در حال نهایی‌شدن است اظهار کرد: البته تا لایحه به مجلس ارائه  نشود به طور دقیق نمی‌توانیم در جریان جزئیات آن باشیم اما اجمالا تا حدودی از جزئیات آن خبر‌دار شده‌ایم.

لایحه دولت مبنای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون رباست

وی ادامه داد: چون ما هم در مجلس بر روی طرح اصلاح نظام بانکی کار می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم این  لایحه هرچه سریع‌تر به مجلس ارائه شود تا لایحه را مبنا قرار داده و تغییرات لازم برای اصلاح نظام بانکی را انجام دهیم.

رجایی در پاسخ به این پرسش که آیا تفاوت خاصی بین طرح مجلس و لایحه دولت برای اصلاح نظام بانکی وجود دارد؟ اظهار کرد: تفاوت‌های اساسی بین طرح مجلس و لایحه دولت، از جمله در زمینه اینکه سازوکارهایی بیندیشیم که قانون عملیات بانکی بدون ربا به درستی اجرا شود، وجود دارد.

بی‌توجهی دولت به مسائل شرعی در لایحه اصلاح نظام بانکی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: همچنین ما در لایحه‌ای که بر روی آن کار می‌کنیم، در مورد اینکه مسائل شرعی قانون عملیات بانکی بدون ربا به خوبی رعایت شده و مطمئن باشیم ربا از نظام بانکی حذف می‌شود سازوکارهایی اندیشیدیم که آنها به این وادی ورود پیدا نکرده‌اند و این بحثی اساسی است که باید تکلیف آن روشن شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت در لایحه اصلاح نظام بانکی به مسائل شرعی ورود پیدا نکرده است؟ گفت: ما سازوکارهایی را در این قانون آورده‌ایم که اگر عقود مشارکتی بخواهد اجرا شود از طریق این سازوکار، راحت‌تر می‌توان اطمینان داشت مسائل شرعی آن رعایت می‌شود اما دولت به این سازوکار توجهی نکرده‌ است.

مزایای ارائه لایحه از جانب دولت

عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا ادامه داد: البته این سخنان به این معنی نیست که آنها عنایتی به اسلامی شدن نظام بانکی نداشته و ندارند بلکه دولت به نظارت‌های بانک مرکزی اکتفا کرده است.

رجایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تلاش مجلس برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا چرا باید دولت هم در این زمینه لایحه ارائه دهد؟ تأکید کرد: اصل اولیه در چنین مواردی این است که دولت لایحه ارائه دهد؛ چراکه در این صورت شامل اصل 75 قانون اساسی و مسئله بار مالی هم نمی‌شود و دولت‌ها هم همواره گفته‌اند که برای اصلاح نظام بانکی لایحه ارائه می‌دهیم اما این کار را انجام ندادند.

بی‌توجهی دولت‌ها به اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا

وی افزود: دولت آقای احمدی نژاد همواره شعار سر می‌داد و تلاش هم می‌کرد که لایحه را به مجلس ارائه دهد و حتی نزدیک به سه سال در این زمینه کار کردند اما در نهایت تلاش‌های آنها به اتمام نرسید و دولت جدید هم اعلام کرد که لایحه اصلاح نظام بانکی را به مجلس ارائه خواهد داد اما این کار را نکرد.

نماینده گناباد در خانه ملت عنوان کرد: ما واقعا ناامید شدیم که دولت به موقع لایحه را ارائه دهد و اگر مطمئن بودیم که دولت لایحه را ارائه خواهد داد، ضرورتی نداشت به دنبال طرح برویم و خوشبختانه همین‌که ما جلوتر رفتیم، همین امر باعث شد دولت به کار خود سرعت ببخشد و لایحه را آماده کند.

آماده همکاری با دولت برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا هستیم

وی در پایان گفت: ما بی‌صبرانه منتظریم که لایحه دولت هرچه زودتر تقدیم مجلس شود و حتی پیشنهاد دادیم که حاضریم گروه مسئول اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا با گروهی که در دولت بر روی لایحه کار می‌کنند همکاری کنند اما ظاهرا بانک مرکز ی، چندان با این مسئله موافق نیست

مطالب مرتبط
captcha