ظرفیت لطف و مهربانی خداوند را در خود ایجاد کرده‌ایم؟
کد خبر: 3323913
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

ظرفیت لطف و مهربانی خداوند را در خود ایجاد کرده‌ایم؟

گروه اندیشه: مدرس حوزه علمیه اهواز با تاکید بر اینکه انسان باید مراقب باشد از مهربانی خداوند سوءاستفاده نکند، گفت: در ماه رمضان چقدر ظرفیت لطف و مهربانی خداوند را در خود ایجاد کرده‌ایم؟

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی والا، کارشناس مذهبی درباره بخشی از فراز 57 دعای جوشن کبیر مبنی بر «یَا رَءُوفُ یَا عَطُوفُ» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: در یکی از فرازهای جوشن کبیر آمده یَا مَنْ اَظْهَرَ فِی کُلِّ شَیْ‏ءٍ لُطْفَهُ بدان معنا که می‌توان در همه چیز مهربانی خداوند را تماشا کرد؛ مهربانی خدا باعث خلق انسان، بخشش گناهان و گذشتن از تقصیرات است.

توجه به مهربانی خدا ما را از عظمت باریتعالی بازندارد

وی با بیان اینکه در دعای جوشن کبیر مهربانی خداوند مرور بسیار می‌شود، گفت: در کنار مهربانی خداوند، عظمت او را باید نظاره‌گر باشیم، خداوند خالقی باعظمت، باشکوه و مهربان است و نباید مهربانی ذات باریتعالی ما را از توجه به عظمت و شکوه او بازدارد.

موسوی‌والا بر جستجوی مهربانی‌هان پنهان خداوند از سوی انسان تاکید کرد و افزود: با این عمل علاقه و محبت انسان نسبت به خداوند بیشتر می‌شود؛ برخی از مهربانی‌های خداوند از سوی انسان نادیده انگاشته می‌شود؛ یکی از این نمونه‌ها مادر است، گفته می‌شود شبیه‌ترین موجود زمین به خداوند متعال مادر است چراکه همواره از خطای فرزند خود می‌گذرد و همه ما براین امر اتفاق نظر داریم. البته با توجه به روایات مهربانی خداوند بسیار بیشتر از مهربانی مادر است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:  بسیاری از مواقع آبروی انسان در معرض خطر بود، بارها انسان در معرض نابودی قرار گرفت، بارها کشور ما در معرض تعرض بود که مهربانی خداوند با مهربانی ذاتی‌اش این مواقع را از میان برداشت.

وی تصریح کرد: ماه رمضان فرصت خوبی برای یافتن زوایای پنهان مهربانی خداوند است تا از این منظر علاقه به خداوند بیشتر شود.

ضرورت افزایش ظرفیت انسانی برابر مهربانی خدا

وی تصریح کرد: انسان باید مراقب باشد که از مهربانی خداوند سوءاستفاده نکند؛ وقتی بدی می‌کنیم و خدا با توجه به لطف خود از انسان می‌گذرد باید شرمنده شویم و بر بدی اصرار نورزیم. در دعای ابوحمزه ثمالی آمده است که انسان ظرفیت مهربانی خداوند را نداشته است؛ گناهکار شدن برخی از افراد بابت تحمل نکردن مهربانی خداوند است و پس از انجام گناه، خداوند هیچ انسانی را رسوا نمی‌کند اما انسان‌ها باید ظرفیت خود را بالا برند.

ماه رمضان فرصت دوباره مهربانی خداوند است

موسوی‌والا با تاکید براینکه در ماه رمضان این سؤال را از خود بپرسیم که چقدر ظرفیت لطف و مهربانی خداوند را در خود ایجاد کرده‌ایم، عنوان کرد: ماه رمضان فرصت دوباره مهربانی خداوند است.

وی گفت: می‌توان از این فراز شریف می‌توان الگوگیری کرده و حال که خداوند مهربان است ما انسان‌ها نیز با یکدیگر مهربان باشیم؛ رسول خدا(ص) فرمودند: «تخلقوا بأخلاق الله؛ خود را به اخلاق خداوندی متخلق کنید.» ماه رمضان فرصت افزایش مهربانی نسبت به دیگران است، مهربانی از سوی خانواده به یکدیگر فضای خانه و جامعه را بهشت می‌کند. نیاز اساسی جامعه اکنون، مهربانی است تا از این طریق لطف و رحمت و مهربانی خداوند بیشتر شود.

captcha