صفت بخشایش خداوند، امیدواری و بخشندگی را به انسان می​آموزد
کد خبر: 3320072
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

صفت بخشایش خداوند، امیدواری و بخشندگی را به انسان می​آموزد

گروه اندیشه: حجت​الاسلام ابوعلی با بیان اینکه صفت الهی «غافر الخطایا» صفتی امیدبخش است، گفت: همانطور که خداوند بخشنده است به بندگان خود سفارش کرده است نسبت به هم بخشش داشته باشید؛ به‌گونه​ای که فرمود اگر دوست دارید خداوند شما را ببخشد از گناه همدیگر بگذرید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ابوعلی، امام‌جمعه بهبهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: دعای جوشن کبیر، دعایی بسیار ارزشمند است که از حضرت زین‌العابدین(ع) از پدر بزرگوارشان و ایشان از حضرت امیرالمؤمنین(ع) و از رسول خدا(ص) نقل کرده‌اند. این دعا را خداوند به پیامبر اکرم(ص) هدیه کرد و به او فرمود: این دعا امانی برای تو و امت تو خواهد بود.

وی افزود: این دعا صد فصل دارد و در آن هزار و یک نام از خداوند آمده است. اولین صفت در فراز 24 عبارت «یا غافر الخطایا» است به معنی ای کسی که خطاها و گناهان را می‌آمرزی. غفران به معنی پوشاندن است و انسان گناهکار به وسیله این صفت خداوند از عذاب جهنم حفظ می‌شود.

ابوعلی گفت: خطاها عام و شامل گناه و لغزش عمد و سهو است که به شرط توبه و بازگشت انسان، خداوند بخشنده مهربان است. این صفت فراوان در قرآن آمده و از خداوند به نام غفار و غفور یاد شده که صفت بسیار امیدبخشی است به این معنا که انسان با خدایی مواجه است که بخشنده است.

امام جمعه بهبهان افزود: برخی گناهان عمدی است که باید از آنها توبه کرد و برخی نیز بدون توبه از سوی خداوند بخشیده می‌شود. انسان با یک چنین خدایی در ارتباط است و این برای انسان مؤمن بسیار امید بخش است. در قرآن مجید از این صفت بسیار یاد شده است: «وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»(آل​عمران، 31) و آیات متعدد دیگر. از این رو انسان باید امیدوار باشد و همیشه به درگاه خداوند توبه و انابت کند و انتظار بخشش داشته باشد.

وی با اشاره به آیه 49 سوره حجر؛ «نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» گفت: در آیه خداوند به پیامبر(ص) می​فرماید: به بندگان من خبر ده که منم آمرزنده مهربان. تعبیر «عبادی»(بندگان من) در این آیه بسیار امیدبخش است؛ آن هم در خطاب به گناهکاران. کلمه «أنّی»(همانا) بیانگر تأکید است به این معنا که همانا من خدای آمرزنده مهربان هستم، پس بندگان گناهکارم ناامید نباشند. خداوند با این عبارت زیبا از سر مهر و محبت از آنها یاد می‌کند و به آنها اعلام می‌کند که من بخشنده و مهربان هستم.

ابوعلی خاطرنشان کرد: ماه رمضان نیز ماه بخشش است و جا دارد انسان از گناهان خود بازگردد، از خدا بخشش بخواهد و قلبش مطمئن باشد که امید بخشش از سوی خداوند بسیار زیاد است. با همین زبان روزه با عبادات و ادعیه مختلف ماه رمضان از خداوند بخواهد و خداوند هم ان​شاءالله او را می‌بخشد.

امام جمعه امیدیه توصیه کرد: دعای جوشن کبیر که هزار و یک نام و صفت گرانقدر حق‌تعالی را یاد می‌کند را بخوانیم و از خدا طلب بخشش کنیم تا خدا ما را ببخشد؛ دعایی که در روایات آمده است هر کس آن را بخواند و از منزل خارج شود یا آن را همراه داشته باشد اهل بهشت است و خداوند توفیق انجام عمل صالح به او می‌دهد. این دعای ارزشمند در شب قدر نیز خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: در عین حال همانطور که خداوند بخشنده است به بندگان خود سفارش کرده است نسبت به هم بخشش داشته باشید. خداوند نسبت به گناه و خطای بندگان بخشنده است و توصیه کرده بین شما هم مهربانی و بخشش حاکم باشد. «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ و باید عفو کنند و گذشت نمایند مگر دوست ندارید که خدا بر شما ببخشاید و خدا آمرزنده مهربان است»(نور،22). در این آیه توصیه نسبت به هم گذشت داشته باشید و اگر دوست دارید خداوند شما را ببخشد از گناه همدیگر بگذرید و همدیگر را عفو کنید.

ابوعلی تأکید کرد: خصوصاً در ماه رمضان نسبت به هم مهربان باشیم، گذشت داشته باشیم، با خدا انس و ارتباط برقرار کنیم و بدانیم خداوند نسبت به بندگان محبت دارد. تلاش کنیم این ماه ماهی باشد که سبب رشد و تعالی ما را فراهم بسازد و به خداوند نزدیک‌تر کند.

امام جمعه امیدیه با بیان اینکه رمضان فرصت بخشش فراوان است، گفت: می‌توانیم از این فرصت با انس با قرآن و ادعیه زمینه رشد و تعالی خود را فراهم سازیم.

captcha