«درِ باغ سبزی» برای اشتغال دانشجویان رشته‌های قرآنی وجود ندارد
کد خبر: 3384144
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
در گفت‌وگو با جلیل پروین مطرح شد:

«درِ باغ سبزی» برای اشتغال دانشجویان رشته‌های قرآنی وجود ندارد

گروه دانشگاه: معاون آموزشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه هیچ در باغ سبزی از جهت اشتغال در رشته‌های قرآنی وجود ندارد، گفت: با این حال دانشجویان این دانشگاه به جهت نوع آموزش‌ها شانس بیشتری در اشتغال داشته‌اند.

جلیل پروین، معاون آموزشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره اینکه چه آینده شغلی برای دانشجویان رشته‌های قرآنی متصور است؟ گفت: حقیقتاً چنین وظیفه‌ای بر دوش دانشگاه‌ها نیست، زیرا چنین امکاناتی ندارند که مستقیماً اشتغال‌زایی کنند.

وی افزود: موضوع آینده شغلی کاری است که وزارت علوم و هیئت وزیران باید تصمیم بگیرند که چه مقدار در چه رشته‌هایی دانشجو بگیرند و آینده شغلی‌شان را تضمین کنند.

معضل اشتغال در همه رشته‌های الهیات وجود دارد

معاون آموزشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد:‌ متأسفانه در تمام رشته‌های علوم انسانی و الهیات معضل اشتغال وجود دارد؛ با این حال به خاطر خوشنامی که دانشگاه قرآن و حدیث از دیرباز داشته است؛ هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ فضیلت‌های اخلاقی و معنوی که فارغ‌التحصیلان اینجا داشته‌اند، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شانس بیشتری در پذیرش به‌عنوان شاغل در مراکز تربیتی و فرهنگی و آموزشی داشته‌اند.

وی در ادامه مشخصاً به وضعیت اشتغال دانشجویان این دانشگاه اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال عده زیادی بوده‌اند که در آموزش و پرورش شاغل شده‌اند. آن‌هایی که به مقاطع بالاتر رفته‌اند به‌عنوان عضو هیئت علمی شاغل شده‌اند؛ در حال حاضر افرادی کم نداریم که خودشان روزی دانشجوی فرهیخته همینجا بودند و دکتری را هم فارغ‌التحصیل شدند و از اعضای خیلی عالی این مجموعه و در همین جا مشغول تدریس هستند. خود بنده از سال 81 اینجا تدریس داشتم. برخی از آن افرادی که در سال‌های 81 و 82 به‌عنوان دانشجوی مقطع کارشناسی بودند الان در همین جا یا سایر جاها تدریس می‌کنند. حداقل الان چهار، پنج مورد به ذهنم می‌آید که از همان ورودی‌های 81 و 82 در دانشگاه تهران به‌عنوان عضو هیئت علمی شاغل هستند، بعضی‌هایشان هم همین‌جا شاغل هستند.

پروین عنوان کرد: در مراکز فرهنگی مثل سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و ... مواردی بوده است. ولی عمدتاً در آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده است. آن‌هایی که در مقاطع بالاتر بوده‌اند در همین دانشگاه یا جاهای دیگر الان عضو هیئت علمی هستند، آن‌هایی هم که در حد کارشناسی ارشد بودند خیلی‌هایشان در آموزش و پرورش جذب شدند.

هیچ در باغ سبزی از جهت اشتغال در رشته‌های قرآنی نمی‌شود نشان داد

معاون آموزشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه هیچ درب سبزی از جهت شغل در این رشته‌ها نمی‌شود به کسی نشان داد، گفت:‌ در کل کشور همین است. با این حال اینجا به خاطر اینکه اگر با هم‌شأن‌ها و هم‌رتبه‌های خودشان مقایسه شوند، هم یک سر و گردن به لحاظ علمی و هم به لحاظ تربیت نیروهای متعهد، اخلاقی و معنوی برتر هستند؛ به همین جهت معمولاً سایر جاها از جذب نیروهای این دانشگاه استقبال خوبی داشته‌اند.

رتبه‌های برتر دانشگاه قرآن و حدیث در قبولی‌های ارشد

وی عنوان کرد: سالیان سال دانشگاه قرآن و حدیث از جهت قبولی در مقطع ارشد یا رتبه اول و یا رتبه دوم کشور را در بین تمام رشته‌های دانشگاهی ارشد داشته است. همین امسال در آمار رسمی که از سوی سازمان سنجش اعلام شد دانشگاه قرآن و حدیث حائز رتبه اول در تعداد و در درصد قبولی‌های ارشد شد. تمام رشته‌ها که می‌گویم یعنی تمام رشته‌های فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی و هر رشته‌ای را که در نظر بگیرید دانشگاه قرآن و حدیث حائز رتبه اول بوده است. 47.8 اگر اشتباه نکنم درصد قبولی‌های ارشد دانشگاه قرآن و حدیث بوده است.

معاون آموزشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: با وجود اینکه دانشگاه ما غیر انتفاعی است، افرادی کم نبودند که رتبه‌شان حتی به دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی می‌رسیده است ولی بنا بر مزایایی که در این دانشگاه می‌دیدند ترجیح دادند که ارشدشان را در همین دانشگاه ادامه بدهند. مثلاً بعضی از رشته‌هایی که ما اینجا داریم را سایر دانشگاه‌ها ندارند یا به اذعان بسیاری از فارغ‌التحصیلان سطح علمی اینجا برتر از بسیاری از دانشگاه‌های معروف کشور است. سطح علمی اعضای هیئت علمی که جذب شده‌اند و هم‌جواری با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یک فضای معنوی و قدسی برای اینجا ایجاد کرده است. مزایای این چنینی باعث شده که برخی این دانشگاه را با وجود غیر انتفاعی و پولی بودن بر برخی از دانشگاه‌های دولتی و غیر پولی ترجیح بدهند.

وی گفت: در آیین‌نامه مالی دانشجویی اینجا انواع تخفیف‌ها برای افراد مختلف در نظر گرفته شده است از جمله برای کسانی که حائز رتبه‌های برتر باشند و معدلشان بالا باشد که برای اطلاع از ریز آن باید به آیین‌نامه دانشگاه مراجعه شود. در سایت پردیس تهران و سایت دانشگاه قرآن و حدیث این آیین‌نامه مالی دانشجویی و انواع تخفیفات آنجا نوشته شده است.

captcha