اندیشه‌ای فارغ از زیبایی‌شناختی و اجتهاد مرجع فکری داعش است
کد خبر: 3470388
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
روحانی لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

اندیشه‌ای فارغ از زیبایی‌شناختی و اجتهاد مرجع فکری داعش است

گروه بین‌الملل: شیخ بلال طبیخ گفت: جریان‌های تکفیری همچون داعش به اندیشه‌ای سطحی که فارغ از هرگونه بُعد زیباشناختی، اجتهاد و فکر است، استناد می‌کنند و آن را به عنوان مرجع فکری خویش قرار می‌دهند.

جریان‌های تکفیری محصول مکتب سلفی‌گری وهابی هستند

شیخ بلال طبیخ، روحانی لبنانی، قاری و معلم قرآن در «بعلبک» و از اعضای فعال حزب‌الله لبنان در بخش‌های فکری و پرورشی
در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به این مطلب اشاره کرد و گفت: دو نوع سلفی‌گری وجود دارد؛ تندرو و میانه‌رو که ما سلفی‌گری تندرو وهابی را منشأ جریان‌های تکفیری می‌دانیم.

منشأ جریان‌های تکفیری

وی افزود: جریان‌های تکفیری محصول اندیشه‌ای سطحی هستند که توسط مکتب سلفی‌گری تندرو و افراطی که در وهابیت نمود پیدا کرده است، به وجود آمده‌‌اند.

این روحانی لبنانی در ادامه تصریح کرد: مرجعیت فکری این جریان‌ها همان کسانی هستند که آن‌ها را علمای «سلف» می‌دانند و در واقع مقصود آن‌ها از سلف، مرحله تاریخی معینی است که «ابن تیمیه» در آن می‌زیسته است.

به گفته وی، جریان‌های تکفیری این مرحله تاریخی را تا ظهور «محمد بن عبدالوهاب»، بنیانگذار فرقه وهابیت می‌دانند. یعنی همان کسی که اندیشه «ابن تیمیه» را عملی کرد و آن را در شبه جزیره عربستان ترویج داد تا به مقاصد خویش برسد.

بلال طبیخ ادامه داد: جریان‌های تکفیری همچون داعش به اندیشه‌ای سطحی که فارغ از هرگونه بُعد زیباشناختی، اجتهاد و فکر است، استناد می‌کنند و آن را به عنوان مرجع فکری خویش قرار می‌دهند.

استناد داعش به حدیث نبوی

وی تصریح کرد: تندروهای تکفیری به برخی از روایت‌ها و تحلیل‌های نادرست خود تکیه و برای توجیه اقدامات خود به آنها استناد می‌کنند که به عنوان مثال می‌توان به استناد آن‌ها به حدیثی از پیامبر(ص) با عنوان «لقد جئتکم بالذبح: با ابزار سر بریدن آمدم» اشاره کرد که تکفیری‌ها تلاش می‌کنند که مضمون این حدیث را به عنوان رسالت پیامبر(ص) معرفی کنند.

این معلم و قاری قرآن لبنانی در ادامه توضیح داد: وقتی با دقت به این استنادهای نادرست نگاه شود، می‌توان متوجه ماهیت حقیقی فعالیت آنها شد و هدف آنها را فهمید. تکفیری‌ها می‌خواهند آنچه آن را اسلام حقیقی می‌پندارند، با توسل به خشونت و شیوه‌های وحشیانه خود حاکم کنند.

بلال طبیخ اظهار کرد: نظریه‌پردازان جریان‌های تکفیری در راستای تحقق اهداف و مقاصد خود مطلب می‌نویسند و نظریه‌های جدید اسلامی ارائه می‌دهند.

وی به نمونه‌ای از این نظریات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال نظریه «ارهاب»(تروریسم) را آنها تحت عنوان «فریضه ارهاب»(فریضه تروریسم) عملی کرده‌اند و ادعا می‌کنند که بر اساس آیه 60 سوره انفال «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ: و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى‏‌شناسيدشان و خدا آنان را مى‏‌شناسد بترسانيد»، ترساندن و ترور فریضه شرعی است.

بلال طبیخ تصریح کرد: آن‌ها با این استدلال‌ها می‌خواهند به اهداف خود برسند و در این راه از به کارگیری هیچ شیوه وحشیانه‌ای دریغ نمی‌کنند؛ بنابراین آن‌ها گاهی شیوه‌هایی را در کشتن انسان‌ها ابداع می‌کنند که در طول تاریخ بشر به کار نرفته است و در واقع در این زمینه کارهایی شگفت‌آور را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: پیش از داعش و دیگر گروه‌های تکفیری معاصر، افراد و گروهک‌های زیادی بودند که کشتن انسان‌ها را فعالیت و مأموریت خود قرار داده بودند، اما آنچه داعش را از بقیه متمایز می‌کند، شیوه‌های ابداعی و به اصطلاح هنرنمایی‌هایی است که داعش در قتل انسان‌ها به کار می‌برد.

بلال طبیخ تصریح کرد: تندروهای تکفیری بقای خود و برخی از نظام‌های سیاسی حاکم در منطقه را نیازمند استفاده از  شیوه‌های وحشیانه‌ای که در منطقه به کار می‌گیرند، می‌دانند.

داعش و جذب نیرو در بین اهل تسنن میانه‌رو

وی در ادامه درباره شیوه‌های مقابله با جریان‌های تکفیری گفت: آنچه روشن است این است که این گروه‌ها باب اجتهاد و علم را بسته‌اند و مکتب سلفی تندرو را مرجع فکری خود قرار داده‌اند.

اين عضو مقاومت اسلامی لبنان افزود: آن‌ها اصل گفت‌وگو را نمی‌پذیرند و به آنچه انجام می‌دهند، اعتقاد دارند؛ بنابراین نمی‌توان آنها را قانع کرد.

وی با اشاره به اهمیت ابزارهای مقابله فکری با این گروه‌ها گفت: آنها معمولاً تلاش می‌کنند از میان اهل‌تسنن میانه‌رو نیرو جذب کنند و ما برای مقابله با آنها باید مانع این مسئله شویم.

بلال طبیخ تصریح کرد: گفت‌وگو با پیروان اسلام میانه‌رو به ویژه مسلمانان اهل تسنن باعث زدودن فتنه از میان مسلمانان و از بین بردن طرح‌ها و برنامه‌های تکفیری‌ها برای منطقه می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر نمی‌توان با شیوه‌های نظامی این گروهک‌های تکفیری را از بین برد، می‌توان با به کارگیری شیوه‌های فکری مانع توسعه و گسترش آنها شد.

مکتب کربلا؛ الگوی مقابله شیعیان با تکفیری‌ها

استاد رشته ترتیل قرآن کریم لبنان درباره ایمان راسخ مجاهدان شیعه برای مقابله با داعش گفت: داعش می‌خواهد با سر بریدن‌ها مجاهدان ما را بترساند، ما با داستان کربلا بزرگ شدیم و از سربریده شدن به هیچ وجه هراسی نداریم.

وی افزود: مجاهدان شیعه در مکتب کربلا بزرگ شده‌اند و با تصور بر نیزه‌رفتن سر بریده امام حسین(ع) و اسیرشدن حضرت زینب(س) زندگی کرده‌اند؛ بنابراین آنها از سر بریده‌شدن و یا به اسارت گرفته شدن زنان خود هراسی ندارند، زیرا رهبران آنها صاحبان مکتب کربلا بودند.

وی در ادامه اظهار کرد: در میدان جهاد علیه داعش، بریده‌شدن سر امام حسین(ع) و اسارت حضرت زینب(س) در ذهن همه مجاهدان وجود دارد و روحیه‌ آن‌ها را تقویت و انگیزه آنها را دوچندان می‌کند.

شیعیان متعصب در خدمت جریان‌های تکفیری

بلال طبیخ همچنین با تأکید بر ضرورت مقابله با برخی شیعیان متعصب و تندرو که با توهین به بزرگان اهل تسنن باعث ایجاد فتنه میان مسلمانان می‌شوند، گفت: ما باید فعالیت‌های این گونه افراد را که با غرور به بزرگان اهل تسنن ناسزا می‌گویند و برای این کار شبکه‌های تلویزیونی تأسیس کرده‌اند، متوقف کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: این اقدام آن‌ها علاوه بر حرام‌بودن، نوعی خدمت‌رسانی به مستکبران و توطئه‌گران علیه مسلمانان به شمار می‌آید و گامی در جهت خدمت به جریان‌های تکفیری است.

مطالب مرتبط
captcha