وضعیت کاریکاتوری اعتبارات فرهنگی در لایحه بودجه 95/ تلاش مجلس برای افزایش اعتبارات بی‌تأثیر است
کد خبر: 3471185
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
نصرالله پژمانفر عنوان کرد:

وضعیت کاریکاتوری اعتبارات فرهنگی در لایحه بودجه 95/ تلاش مجلس برای افزایش اعتبارات بی‌تأثیر است

گروه سیاسی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره وضعیت اعتبارات فرهنگی در لایحه بودجه 95 اظهار کرد: آنچه در این لایحه آمده، وضعیتی کاریکاتوری را برای فضای فرهنگی به وجود آورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، عضو کیمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نامناسب بودن اعتبارات فرهنگی و دینی در لایحه بودجه 95 اظهار کرد: بودجه تنها یک عدد و رقم نیست که درآمدها و هزینه‌ها را مشخص کند؛ بلکه بودجه، امروز مهم‌ترین سندی است که سیاست‌های هر دولتی را مشخص می‌کند.

وی افزود: سیاست‌های دولت چیزهایی نیست که در سخنرانی‌ها، بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها اعلام می‌شود؛ سیاست‌های دولت چیزی است که ریل‌گذاری‌های اجرایی بر اساس آن صورت می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین سندهایی که سیاست‌های هر دولت را نشان می‌دهد، لایحه بودجه است که رویکرد دولت را در مسائل مختلف تبیین می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز علی‌رغم تورمی که در جامعه شاهد هستیم، کم‌ترین توجه و کم‌ترین ارتقا و رشد در بخش فرهنگی صورت گرفته است؛ معنایش این است که دولت و بخش‌هایی که مسئولیت حوزه فرهنگی را بر عهده دارند، نسبت به مباحث فرهنگی توجه مناسبی ندارند.

وی با بیان اینکه این وضعیت حالت کاریکاتوری در فضای فرهنگی ایجاد کرده است، اظهار کرد: بعضی بخش‌ها در لایحه بودجه افزایش بیشتری داشته، در برخی موارد افزایش بسیار نازل بوده و یا اصلاً افزایشی نداشته است که این خود نابسامانی در عرصه مسائل فرهنگی ایجاد می‌کند.

پژمانفر ادامه داد: با توجه به این مسائل، سر جمع اعتبارات مباحث فرهنگی سال آینده در کشور نسبت به سال جاری و نیز سایر بخش‌ها رشد مناسبی نداشته است؛ این معنایش این نیست که فقط اعتبارات این موضوع افزایش پیدا نکرده، بلکه مهم‌ترین پیام این است که امروز مسائل فرهنگی مخصوصاً حوزه فرهنگ دینی و قرآنی در اولویت قرار ندارد و کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

این عضو کمیسیون تلفیق گفت: به نظر می‌رسد این پیام بدی برای جامعه فعالان فرهنگی، قرآنی و دینی باشد که دولت اراده‌ای در این موضوع ندارد و هیچ اولویتی برای این موضوع ملاحظه نمی‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به مباحث فرهنگی برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: دولت کلیاتی را در لایحه برنامه ششم توسعه آورده است که در این کلیات نیز ورودی به مسائل فرهنگی نکرده و اصلاً این موضوع دیده نشده است.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به تلاش کمیسیون فرهنگی برای افزایش اعتبارات فرهنگی کشور در بودجه 95 گفت: تلاش کمیسیون فرهنگی نمی‌تواند خیلی نتیجه بخش باشد به دلیل اینکه کمیسیون فرهنگی می‌تواند تنها اعتبارات را در بودجه افزایش دهد.

وی اظهار کرد: با صحبت‌های مسئولان و عملکرد دولت در سال‌های گذشته مبنی بر اینکه «هر چه مجلس اضافه می‌کند ما در تخصیص‌ها آنها را کم می‌کنیم»، کمیسیون فرهنگی نمی‌تواند تلاش مؤثری در این زمینه داشته باشد.

پژمانفر خاطرنشان کرد: ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که در حوزه فرهنگ درآمدزایی وجود ندارد و بخش هزینه‌ای است؛ بنابراین اولین حرفی که در این ارتباط می‌زنند این است که درآمدها را اضافه می‌کنید تا هزینه‌ای را مطرح کنید.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق که قرار است در این زمینه پیشنهادهایی را مطرح و یا بررسی کنند، باید بتوانند درآمدی را ایجاد کنند که به‌ازای آن، هزینه‌ها را مطرح کنند که البته این مسئله کار سخت و غیر ممکنی نیست.

captcha