نشاط و خوشحالی فقط در خانه خداست
کد خبر: 3472619
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
آیت الله احدی در جلسه درس اخلاق مطرح کرد؛

نشاط و خوشحالی فقط در خانه خداست

کانون خبرنگاران نبأ: استاد درس خارج حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 58 سوره یونس، شادی و نشاط معنوی را تنها خوشحالی انسان دانست و گفت: نشاط و خوشحالی فقط در خانه خداست ، جای دیگر خوشحالی نیست و دنبال آن نگردید چون این خوشحالی معنوی خوشحالی است که بهره‌های آن به خود شما بر می‌گردد ولی آن خوشحالی بهره‌های آن به شما بر نمی‌گردد خدا نیز می‌فرماید «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ».

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، جلسه درس اخلاق آیت الله مهدی احدی مفسر قرآن و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم شب گذشته سه شنبه 13 بهمن ماه سالجاری در محل مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد الائمه(ع) شهر مقدس قم با حضور فضلا،طلاب ودانشجویان،اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

خدا؛ثروتمند مقتدری که همه نعمتهایش مفید است
آیت الله احدی به مفید بودن تمام روزی های الهی اشاره و بیان کرد:خداوند ثروتمند مقتدری است که تمام روزی هایش مفید و سودمند بوده و یک نعمت مضرر وآسیب دهنده ندارد،بلکه تمام نعمتهای خداوند سود مند است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه متکی به خدا باشید،عنوان کرد: در همه امور متکی به خدا باشید، دانشجو می‌خواهید بشوید اگر به خدا متکی باشید خدا شما را  یک دانشجوی زبردست و با تقوا درست می‌کند؛ اگر می‌خواهید طلبه بشوید به خدا تکیه کنید، خدا شما را یک مجتهد ورزیده و مردم‌شناس و بصیر می‌کند؛ اگر به خدا تکیه کنید و بخواهید ثروتمند و تاجر بشوید خدا شما را یک ثروتمند اهل خمس و زکات و با تقوا می‌کند اگر متکی به خدا بشوید چنین می‌شود و اگر هم متکی به خدا نشوید خدا روزی‌هایتان را می‌آورد اما آن روزی ها مفید نیست.
حکایت یک عبا که تبدیل به 13 عبا شد
وی در ادامه گفت: یک خاطره‌ای را در کتاب‌ها نقل می‌کنند و ما هم از استاد اخلاقمان شنیدیم که می‌فرمود: یک پیرزنی پشم‌های گوسفندش را تراشید و با آن یک عبا بافت و آن را نزد مرحوم آیت‌الله حائری مؤسس حوزه علمیه آورد  و به وی داد، ایشان یک نگاه کرد و گفت شما خارج بودید، پیر زن گفت: نه، این عبا را خودم، از پشم گوسفندان خودم، از غذای حلال خور، دادم بافتند و خیلی رعایت کردم، حلال حلال است.
وی افزود:آیت الله حائری گفت: من یک کاری انجام بدهم شما ناراحت نمی شوید؟ پیرزن هم گفت: نه. ایشان هم فرمود که این عبا را ببر و به  فلان بزازی و سلام مرا به او برسان و بگو به تعداد این عبا، عبا بدهد. پیرزن هم عبا رو برد نزد همان بزاز و بزاز گفت: این عبا خیلی گران قیمت است و در مقابلش 13 تا عبا می شود و پیرزن 13  تا عبا را گرفت و آورد نزد آیت الله حائری و ایشان هم 12 تا از عباها را به طلبه ها داد و یکی را هم خودش گرفت و گفت: من اگر آن عبا را می گرفتم فقط یک نفر با آن نماز می خواند اما الان 13 نفر با آن نماز می خوانند و 13 تا ثواب به شما می رسد.
آیت الله احدی در ادامه اظهار کرد:وصل به خدا بودن این است اما اگر وصل به خدا نباشید حرص و طمع سراغ شما می آید، دیگر نمی توانید خوب درس بخوانید و باعث می شود انسان را بی اصل و نسب کند.
خدا جواد است
آیت الله احدی در ادامه به جواد بودن خداوند اشاره و افزود:این که می گویند خدا جواد است، یعنی سرشار از بهره های فراوان است، عایداتش همه اش به شما بر می گردد، خودش نیازی به این عایدات ندارد. خدا جواد است اگر به او وصل بشوید آن چنان نور به شما می دهد، آن چنان حال معنوی و شادی معنوی به شما می دهد، که هیچ کس نمی تواند چنین حال و نشاط معنوی به شما بدهد .
نشاط و خوشحالی فقط در خانه خداست
مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 58 سوره یونس،شادی و نشاط معنوی را تنها خوشحالی انسان دانست و عنوان کرد:بچه ها و خانواده که می خواهند شادی کنند و اهل نشاط باشند بدانند که نشاط و خوشحالی فقط در خانه خداست جای دیگر خوشحالی نیست و دنبال آن نگردید. چون این خوشحالی معنوی خوشحالی است که بهره های آن به خود شما بر می گردد ولی آن خوشحالی بهره های آن به شما بر نمی گردد خدا نیز می فرماید: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» بگو به فضل و رحمت خداوند به آن فضل و رحمت شاد باشند ، که آن بهتر است از آنچه آنان جمع می کنند.
همه رفاه ها و خوشحالی ها جز نشاط معنوی بقیه شکست می خورند
آیت الله احدی در ادامه گفت:بدانید هیچ بازیگری نمی تواند شما را خوشحال کند، هیچ خانواده ای نمی تواند شما را خوشحال کند، همه رفاه ها و خوشحالی ها شکست می خورد، فقط یک خوشحالی می تواند شما را شاد کند و نشاط به شما بدهد آن نشاط و شادی معنوی است که خدا به شما می دهد این نشاط همیشه زنده است و شکست نمی خورد.بعد هم تاکیدشده «هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»این نشاط بهتر از همه آن چیزهایی است که شما جمع کرده اید این نشاط خوب است.شاید به خاطر همین جهت است که در سوره بقره می فرماید:«اذْكُرُواْ نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ».
طبیعت گرایان فکر می کنند با انباشتن پول نشاط دارند

مفسر قرآن کریم افزود:از مردم نگویید از نعمت های خدا بگویید، از نشاطی که خدا می دهد بگویید، آنهایی که منطق شان و اعتقادشان طبیعت گرایی است اینها را رها کنید قرآن هم می فرماید:« الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ  يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ» این ها پول جمع می کنند فکر می کنند انباشته شدن سرمایه و مال آنها را حفظ می کنند، این افراد را رها کنید آن کسی که از طبیعت فاصله گرفت و فقط نشاط الهی را خواست:« هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ ».این قدر به سمت طبیعت گرایی نروید فکر نکنید ویلاهای شمال شما را حفظ می کند و نشاط می آورد اشتباه می کنید،اینها را همه نمی فهمند و درک نمی کنند.
چه چیز برای زنان خوب است و نعمت آنهاست؟
آیت الله احدی با اشاره به حدیثی درباره نعمت زنان بیان کرد:پیامبر(ص) از حضرت فاطمه(س)  سوال کرد: چه چیزی برای زن خوب است و نعمت زن می باشد؟ خانم فرمود: مرد او را نبیند و مرد هم او را نبیند.هر کس به این حدیث عمل کند خیلی چیزها به او می دهند.درک این مطلب برای زنان و مردان امروز خیلی سخت است جا انداختن این مطلب دشوار است.برای همین است که امامان به شرح توحید می پرداختند چون می خواستند توحید زن و مرد ما را قوی کنند.
وی ادامه داد:اگر ما از ارزشها کنار نرویم به زودی بر جهان هم حکومت خواهیم کرد،اما اگر بی موالات بشویم از دستمان آن را می گیرند، این نعمت سر شار را از ما می گیرند، چه نعمت سرشاری داریم که خودمان هم متوجه نیستیم ،امنیتی که مثال زدنی است، دفاعی که مثال زدنی است، این رفاه همه به فضل الهی است،چه نفر به شهادت لبخند زدند و رسیدند تا این امنیت را داشته باشیم.
روزی رسانی خدا به تمام جنبدگان
آیت الله احدی با اشاره به جواد بودن خداوند عنوان کرد: چون خدا عهده دار نان خوری مردم است و تضمین کننده نان خوری آنهاست به او جواد می گویند. در قرآن آمده:« وَ ما مِنْ دَابَّة فِی الأَرْضِ إِلاّ عَلَى اللّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فی کِتاب مُبین» هیچ جنبده ای در زمین نیست مگر اینکه عهده دار روزی اش خداست، بعضی از جنبده ها خودشان می توانند کار کنند و ذخیره نمایند اما برخی از آنها نمی توانند که در سوره عنکبوت می فرماید :« وَ کَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاکُمْ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ » خدا می فرماید: آنها را هم روزی می دهم. بعضی از اینها نمی توانند بروند، بعضی هم حشرات هستند، خدا خودش روزی آنها را هم می دهد و به موازات آنها روزی بقیه را نیز می دهد.
چرا قلبم نمی گرید؟

وی ادامه داد:به قول مرحوم مقدس اردبیلی می گوید: خدایا من از توآب می خواهم تو به احمد جواهر می دهی؟ همچنین علامه می گوید: خدایا همه می گویند بده اما حسن می گوید بگیر.
آیت الله احدی به بخشی از الهی نامه خود اشاره و گفت:چه گویم در الهی نامه عبد حقیر حرفم با اوست که امشب حرف زدم این است، که خدایا عبد صالح را نمی شناسم و نیافتم مگر اآن کسی که معبودش تو باشی، فقط تو باشی و تو بگو انت ابدی،دیگر بیش از این نمی خواهم، با تو حرف دارم، با تو صحبت دارم، با تو سخن دارم، از کجا بگویم؟ از خشیت بگویم که خشیت ندارم؟ شما گفتید:« إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ». بعد از نماز صبح آیا خشیت داری؟ نمی دانم چرا اشک چشمم خشک شده است؟ چرا قلبم نمی گرید؟
پیامبر(ص) از خدا ترس داشت چرا ما نمی ترسیم؟
وی افزود:فرمود بگو:« قُلْ إِنِّيَ أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ» ای پیغمبر(ص) در بین مردم بگو من از عذاب خدا می ترسم، اما ما این ترس را هم نداریم، اگر ترس در ما بود تا صبح خوابمان نمی رفت. خودت فرمودی:« وَ لَسَوْفَ يُعْطيکَ رَبُّکَ فَتَرْضي‏ » من چیزی ندارم که مرا راضی کنی، برگشتی و گفتی:« یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ إِرْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً»، خجالت می کشم، می دانم من نفس مطمئنه من نیستم، کجا ببینم خدا را؟ زیر پرچم نفس مطمئنه هم نرفتم،همه چیز یادم می آید جز: «لبیک یا صاحب الزمان».
امیرمحسن سلطان احمدی
captcha