معرفتی و سلوکی فکر کنید و نفس خود را آتش نزنید
کد خبر: 3474668
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
آیت‌الله احدی در جلسه درس اخلاق بیان کرد:

معرفتی و سلوکی فکر کنید و نفس خود را آتش نزنید

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با توصیه به اینکه معرفتی و سلوکی فکر کنید تا عزت بگیرید ، گفت: مدار هستی را بشناسید و آنگاه محور خانه خود را نورانی کنید طوری که اگر کسی آمد خانه شما نور ببیند،چرا نورانیت خانه هایتان دارد می رود؟ چرا فکر و اندیشه جای دیگر رفت؟ قرآن هم می فرماید:«أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ».

به گزارش کانون خبرنگاران  ایکنا ، نبأ، جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله مهدی احدی مفسر قرآن و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم شب گذشته سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سالجاری در محل مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد‌الائمه(ع) شهر مقدس قم با حضور فضلا، طلاب و دانشجویان، اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.
آیت‌الله احدی در ادامه مبحث جلسه قبل پیرامون جواد بودن خداوند تبارک تعالی بیان کرد: کسانی که خواستار روزی هستند، این قدر سرگردان و متحیر نباشند، غصه نخورند، مگر راه روزی بسته است؟ خدای تبارک تعالی «جواد» است، هر کس که خواستار روزی حلال بود راهش را برایش باز می‌کند، کسی فکر نکند که از یک مسیر تاریکی روزی حلال به‌دست می‌آید، اصلا راه تاریکی نیست بلکه روشن‌ترین راه است.
تضمین روزی حلال توسط خدای تبارک تعالی
وی ادامه داد: روزی‌های شما را خدا تضمین می‌کند و عهده‌دار روزی‌های شماست، خدای تبارک و تعالی راه درخواست خواستاران به سوی روزی را روشن کرده است؛ هر کسی که نیازمند است مایحتاج او را خدا به او معرفی می‌کند که همان مسیر را بگیرد و به مایحتاجش برسد و قرآن هم می‌فرماید «نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ».
کسب تلاش برای روزی حلال
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش برای کسب روزی حلال توسط مردم گفت: در زندگی مادی روزی‌هایتان تقسیم شده است و به حد تلاشتان به روزیتان می‌رسید «وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى» و این رسیدن به روزی متکی به تلاش و کوشش و نحوه تلاش شما است.
با هر کس معاشرت مالی نکنید/ پرهیز از حرص و طمع
آیت‌الله احدی به مراقبت در کسب روزی حلال و پرهیز از داشتن حرص و طمع تأکید و اظهار کرد: ممکن است در این تلاش مسیر روزی حلال بودید اما کلاه سرتان بگذارند، شما مؤمن هستید نباید پای قراردادهای سنگین مالی را امضا کند، گرفتار می‌شود؛ مؤمن نباید حرص و طمع داشته باشد و با هر کس معاشرت مالی داشته باشد هر چند وعده سودهای کلان به او بدهند نباید به آن سمت برود.
تقسیم رزق به دو روش
مفسر قرآن کریم با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص تقسیم رزق افزود:امام صادق(ع) فرمودند: رزق به دو نحو تقسیم می شود، یک نحو دریافت رزق نیاز به دنبال رفتن آن ندارد اما یک نحو دیگر باید دنبال کنید. اکر هم می خواهید دنبال کنید اول راهش را باید بشناسید بعد دنبال نمایید، راهش این است ببینید خدا کدام یک از این روزی ها را حلال نموده پس دنبال همان بروید. چون حرام فساد است و فساد آن هم سنگین و سخت است پس نگذارید غذاهای حرام در حلقوم و شکمتان برود.


طنابی که شیطان بر گردن شیخ مرتضی انصاری انداخت
آیت‌الله احدی با نقل حکایتی از پاره کردن طناب شیطان که بر گردن شیخ مرتضی بود گفت: کسی از شاگردان شیخ مرتصی انصاری می‌گفت: خجالت می کشیدم خوابی دیدم که به ایشان بگویم ام آقا فرمود بگو چه خوابی دیده ای؟ که با اصرار استاد گفت: که شیطان را د ر خواب دیدم که چند تا طناب دستش بود که سالم بود ولی یکی از آنها پاره بود، از شیطان سؤال کردم که این ها چیست؟ در جواب گفت: این ها را به گردن مردم انداخته و به طرف خود می کشم . شاگرد شیخ از شیطان پرسید: این ریسمان چرا پاره است؟ گفت آن را انداختم گردن شیخ مرتضی انصاری و پاره اش کرد.
وی افزود:شیخ مرتضی گفت حقیقت امر این است که همین هفته تعطیلات مهمان به منزلمان آمد و پول نداشتم و خانواده گفت میوه ای برای خانه بخر و من گفتم پول ندارم ؛ تا اینکه یادم آمد مقداری از پول  یک نماز و روزه استجاری طلبه ها هست، گفتم این پول را بر میدارم و میوه می خرم  بعد که پول بدستم رسید و پولدار شدم آن را می گذارم سر جایش، رفتم میوه فروشی و میوه را گرفتم و داشت همه را وزن می نمود که تا آمدم پول بدهم، با خود گفتم شیخ کسی که خبر ندارد که از بیت المال این پول را گرفته ای حالا اگر وسط راه بمیری چه کسی  میخواد پولت را بدهد؟ برگشتم به میوه فروش گفتم : آقا نمی خواهم وی هم چون مرا می شناخت گفت آقا نسیه ببرید  اما قبول نکردم ،پس شیطان طناب را بر گردنم انداخته و مرا تا آنجا برده است « لأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إَلاَّ قَلِيلاً ».
راه روشن رزق و روزی را تاریک نکنید
مفسر قرآن ادامه داد: عده کمی هستند که این طناب را می‌توانند پاره کنند، من نگران خیلی از متدینین هستم چرا راه روشن روزی را تاریک می‌کنید حیف نیست، هر کس به سمت خدا بخواهد برود راهش مشخص و معین است خیلی باید مواظب باشید راه روشن است، مسیر مشخص است در مسیر روشن مراقب باشید به دام وسوسه‌های شیطان نیافتید.
راه انسان کامل شدن روشن است
آیت الله احدی به روشن بودن راه انسان کامل شدن اشاره و گفت: خواستاران به خواسته انسان کامل شدن راهش پیداست شک نکنید می‌توانید انسان کامل و عبد صالح بشوید «لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً».
خود را ذلیل و بنده غیر نکنید
استاد درس اخلاق با هشدار اینکه ذلیل و بنده غیر نشوید عنوان کرد: مراقب باشید ذلیل شهوت ، بنده غذا ، بنده شهرت ، بنده خم شدن برای این و آن که یک چیزی به تو بدهند، نشوید خدا می خواهد  شما را آقا کند.لذا فرمود: « تَعالَوا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم  »  خدا می خواهد شما را بیاورد بالا که آن پایین نمانید. حالا این  بالا کجاست؟ می فرماید: « وَ لِلَّهِ المَثَلِ الاَعْلی »  خدا می خواهد شما را مثل اعلی نماید، مثل اعلی کجاست؟ « كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا » بالا آنجاست می خواهد تو را پیش خودش ببرد.
بردگی غیر شدن مقام انسان را می‌شکند
آیت‌الله احدی به هشدار نسبت به بردگی کردنی که مقام انسانی را می شکند، گفت: نفس چقدر ذلیل شده‌ای؟ ای عبد تو چرا اینطور گم شده‌ای؟ خیلی عقل‌ها گم شده‌اند، خیلی از نفس‌ها گم شده است؛ چرا انسان باید از عالم غیب و غیوب و حضرت ربوبیت در بیاید و از آنجا غفلت کند و عبد شیطان بشود؟ چه خبر است؟ چرا اینجور ذلیل خاک شده‌اید؟ شما آدمی! شما انسانی! چرا خواب ذلیلت می‌کند؟ قرآن می‌گوید خواب تو را برده کرده است؟ چرا برده خواب شده‌اید؟ یک سیگار شما را برده می‌کند! برده دوست و رفیق می‌شوید! بردگی هم حدی دارد، این بردگی‌ها کار دست انسان می‌دهد، حدود و مقام انسان را می‌شکند.
خود را آتش نزنید معرفتی و سلوکی فکر کنید
وی افزود: باور کنید این واژه‌ها همه پایه‌های قرآنی و روایی دارد، بدانید بنده فتنه و ذلیل فتنه‌گران شدید آسیب می‌بینید، چرا خودتان و نفستان را آتش می‌زنید؟ معرفتی و سلوکی فکر کنید، عزت بگیرید، موقعیت بگیرد و مدار هستی را بشناسید و آنگاه محور خانه خود را نورانی کنید طوری که اگر کسی آمد خانه شما نور ببیند، چرا نورانیت خانه‌هایتان دارد می‌رود؟ چرا فکر و اندیشه جای دیگر رفت؟ قرآن هم می‌فرماید: « أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ».
چرا با یک فیلم، با یک موسیقی عوض می‌شوید
آیت‌الله احدی بیان کرد: کمی فکر کنید ببنید برده هوای نفس شده‌اید، خدای شما هوای نفس شده است، با یک پیامک تغییر کردید! یک موسیقی، یک فیلم، یک صدا شما را عوض کرد! با شنیدن یک صدا نروید، آیا انسان با شنیدن یک صدا خدا را رها می‌کند و می‌رود؟ امام عصر(عج) می‌رود؟ چند سال در معرفت بوده‌اید؟ فقط چند شب بودید اما همه را خراب کردید، بعضی شب‌ها می‌آمدید فردایش خرابش می‌کردید و همه چیز یادتان می‌رفت، فکر کنید ببینید چند شب عبادت خود را حفظ کردید؟ بعد توقع دارید و همه چیز هم از خدا می‌خواهید!
چقدر در خدمت شیطان و هوای نفس هستید؟
وی افزود: به اندازه‌ای که در خدمت شیطان بودید، در خدمت هوای نفس بودید، آیا چقدر در خدمت خدا بودید؟ به اندازه‌ای که در خدمت هوای نفس بودید چقدر در خدمت خدا و محضر خدا بوده‌اید؟ آیا هفته‌ای یک شب بودید؟ فکر کنید ببینید چقدر در محضر خدا بودید؟ پس استغفار کنید.
*امیرمحسن سلطان احمدی
captcha