مؤلفه‌های فهم صحیح قرآن
کد خبر: 3474998
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
حجت‌الاسلام خاموشی تشریح کرد:

مؤلفه‌های فهم صحیح قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دهمین همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی گفت: یکی از نکاتی که در قرآن مطرح است، فهم صحیح قرآن است و مؤلفه‌هایی نیز برای آن مترتب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی که امشب 23 بهمن ماه برگزار شد اظهار کرد: یکی از نکاتی که در قرآن مطرح است، فهم صحیح قرآن است.

وی افزود: در بین مفسرین، مترجمین و کسانی که با قرآن و مفاهیم قرآن سروکار دارند، مهم فهم صحیح قرآن است و در طول تاریخ روشن شده که فهم صحیح قرآن به عناصر و مؤلفه‌هایی بستگی دارد.

خاموشی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که فرد متفکر قرآنی باید داشته باشد بحث طهارت است یعنی هیچ کسی به قرآن و فهم قرآن نائل نمی‌شود مگر اینکه طهارت داشته باشد.

وی در ادامه گفت: نکته دیگر در فهم قرآن آشنایی با علوم و فنون قرآنی است یعنی باید عربی بداند و بتواند کلام خدا را بفهمد که البته هر فردی چنین قابلیتی را ندارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افرود: فردی که بنا است فهم صحیح از قرآن داشته باشد باید واژگانی که در قرآن آمده است بفهمد و جایگاه آن را بشناسد و به علوم و فنونی که مرتبط با فهم قرآن است مسلط باشد و بداند قرآن جامعیتی دارد که این جامعیت، مفاهیم بلند آن است که خداوند عنایت فرموده و از ناحیه وحی بیان کرده است.

وی عنوان کرد: خدا قرآن را برای تکامل بشری نازل کرده و برای رسیدن به این کمال باید جامعیت این کتاب را در نظر داشت. قرآن، کتاب فردی، خانواده و جامعه است و سبک زندگی را ارائه می‌دهد. این بحث در جای جای قرآن آمده است.

خاموشی در ادامه سخنانش، خطاب به چهره‌های قرآنی حاضر در مراسم گفت: شما که از روستا‌ها، شهرها و کانون‌های مردمی به عنوان پیشکسوت قرآنی در این مراسم حضور دارید و برای توسعه حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن تلاش می‌کنید بدانید با یک درگیری مادی جدی روبرو هستید. افراد نباید ظاهرا قرآنی باشند بلکه در باطن باید قرآنی شوند و باید به قرآن باور داشته باشند با قرآن سخن بگویند. مشکل ما همین عدم درگیری کامل با مضامین قرآنی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان با اشاره به ایام پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی 22 بهمن ماه افزود: انقلاب اسلامی ایران می‌خواهد به بشریت بگوید که این زندگی قرآنی چیست؟ شما، چهره‌ها و پیشکسوتان قرآنی که این انقلاب را به وجود آوردید برای استقرار و تداوم انقلاب باید تلاش کنید و زندگی قرآنی را به جهان معرفی کنید.

captcha