وعده‌های کاندیداها بر محور «لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» قرار گیرد
کد خبر: 3477390
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
قرآن؛ ملاک انتخاب/ محمدتقی رهبر:

وعده‌های کاندیداها بر محور «لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» قرار گیرد

گروه سیاسی: امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روش‌ها و شیوه‌های تبلیغاتی از دیدگاه اسلام گفت: کاندیداها و هوادارانشان باید بر اساس آیه «لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا» عمل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به روش‌ها و ابزارهای تبلیغاتی از نگاه اسلام گفت: انسان هرچه می‌خواهد بگوید، به زبان بیاورد و دنبال کند، باید بر اساس شناخت، علم، دانایی و فهم درست باشد.

وی با اشاره به آیه 36 سوره اسرا اظهار کرد: در قرآن کریم بر این اصل تأکید شده است که «لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا؛ چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد».

حجت‌الاسلام رهبر افزود: بر همین اساس زبان و قلب و بیان انسان در برابر آنچه اظهار می‌کند یا دنبال می‌کند مسئولیت دارد و امروز نیز کسی که می‌خواهد در عرصه انتخابات وارد شود آنچه می‌گوید باید مبنای درستی داشته باشد و قادر به انجام آنچه ادعا می‌کند، باشد و نسبت به حیثیت دیگران تخطی نکند.

وی اظهار کرد: آیات و روایات متعددی وجود دارد که آبروی مؤمن را محترم شمرده است بنابراین در ایام انتخابات هیچ کاندیدا و یا هواداری نباید آبرو و حیثیت کسی را مورد خدشه و تعرض قرار بدهد؛ آنچه به عنوان ادب و اخلاق در قرآن و روایات وجود دارد باید در عرصه سیاست نیز مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به سیره امام علی(ع) در عرصه رعایت اخلاق سیاسی گفت: امیرالمؤمنین(ع) حتی دستور دادند کسی به معاویه دشنام نگوید؛ هرچند عملکرد و رفتار معاویه گفته می‌شد اما مطلبی به عنوان دشنام و ناسزا را سفارش نمی‌کردند و می‌فرمودند دوست نمی‌دارم که در زبانتان حرف رکیک و زشت و دشنام بیاید.

وی اظهار کرد: سیره اهل‌بیت(ع) و پیشوایان ما در عرصه سیاست و مدیریت و نیز آنچه در آیات قرآن و روایات آمده بیان‌گر این است که انسان‌ها در هر عرصه‌ای که هستند باید حیثیت دیگران را حفظ کنند و به کسی توهین نکنند.

حجت‌الاسلام رهبر افزود: نباید مطلب نشدنی و غیر قابل قبول را مطرح کنند، بلکه به مردم راست بگویند و آنچه ادعا می‌کنند بر اساس شناخت و معرفت باشد.

وی با بیان اینکه سیاست ما با آنچه در غرب مطرح شده، متفاوت است، اظهار کرد: تبلیغات ما باید بر اساس مبانی دینی باشد تا کسی رنجیده و نسبت به آینده بدبین نشود؛ اینها مسائلی است که باعث می‌شود وحدت ملی حفظ شده و تفرقه ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام رهبر گفت: کسانی که تبلیغ می‌کنند باید روش‌هایشان اسلامی و پسندیده باشد؛ البته کم‌تر اتفاق می‌افتد که افراد از این مسیر خارج شوند اما کسانی که می‌خواهند به مجلس بیایند باید انسان‌های وزین، سنگین و اخلاق‌مداری باشند.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان با تأکید بر اینکه باید به‌گونه‌ای عمل شود که دشمنان ما شاد نشوند، اظهار کرد: نباید کاری کنیم که موجب سوءاستفاده دشمنان شود؛ بیگانگان منتظر راه نفوذی برای اختلاف‌افکنی و بهره‌برداری هستند، بنابراین باید مراقب دشمن بود تا سوژه به دستشان ندهیم و میدان نفوذ و سوءاستفاده‌ها برایشان مهیا نشود.

captcha