توجه متسابقان به لحن بیشتر از رعایت قواعد وقف و ابتدا بود
کد خبر: 3498608
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
داور سوری:

توجه متسابقان به لحن بیشتر از رعایت قواعد وقف و ابتدا بود

گروه بین‌الملل: داور سوری سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: قاریان و حافظان شرکت‌کننده در مسابقات به‌‌خاطر تمرکز بیش از حد بر صوت و لحن‌های تقلیدی، از رعایت قواعد وقف و ابتدا در تلاوت‌ها غافل شده و بسیاری از امتیازات را از دست می‌دادند و این خطای فاحشی بود.

غفلت برخی متسابقین از قواعد وقف و ابتدا

«محمد انس الدوامنه»، داور سوری بخش «وقف و ابتدا» در سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و رئیس دانشکده شریعت دانشگاه دمشق، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن، نقطه اوج تلاش‌ها و فعالیت‌های قرآنی است و نخبگان قرآنی و قرآن‌آموزان برتر برای رقابت در این مسابقات حضور می‌یابند.

رئیس دانشکده شریعت دانشگاه دمشق با اشاره به سطح متسابقین این دوره از مسابقات جمهوری اسلامی ایران گفت: این مسابقات به طور کلی همه ساله در سطح بسیار بالایی برگزار می‌شود و دارای سطوح عالی و پیشرفته است.

وی گفت: براساس معیارهای دقیق علمی استفاده‌شده در آیین‌‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن، تفاوتی میان متسابقین وجود دارد، برخی از آن‌ها برتر، برخی از نظر سطح پایین‌ترند، ولی برخی متسابقین هستند که شاید فقط از باب تشویق در این مسابقات شرکت می‌کنند، زیرا فعالیت‌‌های قرآنی در کشورهایشان در سطح پیشرفته‌ای نیست.

این داور سوری در ادامه اظهار داشت: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به‌طور کلی فرصتی را برای گردهم آوردن نخبگان قرآنی و قرآن‌آموزان برتر و موفق مهیا می‌کند.

الدوامنه در ارزیابی اجرای متسابقین در بخش قواعد وقف و ابتدا گفت: قواعد وقف و ابتدا در ارزیابی سطح متسابقین بسیار مهم است و ما در این ارزیابی ملاحظه کردیم که قاریان و حافظان شرکت‌کننده در مسابقات به‌‌خاطر تمرکز بیش از حد بر صوت و لحن‌های تقلیدی، از رعایت قواعد وقف و ابتدا در تلاوت‌ها غافل شده و بسیاری از امتیازات را از دست می‌دادند و این خطای فاحشی بود.

وی در رابطه با سطح صوت و لحن متسابقین گفت: پایبندی به این بخش بنا بر حدیث «زینوا أصواتکم بالقرآن» یک امر قرآنی است و در این مسابقات، اغلب متسابقین از طریق صوت، لحن و مقامات موسیقی برای اظهار زیبایی و شگفتی قرآن اهتمام می‌ورزند؛ اما متأسفانه برخی از متسابقین به‌منظور تقلید صوت و لحن، به قواعد تجوید و احکام قرائت اهمیت نمی‌دادند.

محمد أنس الدامنه در پایان با اشاره به شعار سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن «یک کتاب، یک امت» گفت: ما در هر ساعت و هر روز همواره خواستار وحدت اسلامی هستیم و انتخاب این شعار برای مسابقات قرآنی بسیار ایده خوب و موفقی است و معتقدیم که این مسابقه گام مهمی در راستای وحدت امت اسلامی به‌شمار می‌رود.

مطالب مرتبط
captcha