توجه صرف به صوت و لحن؛ خلاف روایات معصومین(ع)
کد خبر: 3540049
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
امیرمحمد زاهدی در جلسه قرآن مطرح کرد:

توجه صرف به صوت و لحن؛ خلاف روایات معصومین(ع)

گروه جلسات و محافل: امیرمحمد زاهدی، مدرس قرآن و از شاگردان مرحوم استاد مولایی در جلسه آموزش قرائت قرآن بیت‌الزهرا(س) تهران، عمل به قرآن کریم را هدف اصلی جلسات قرآن دانست و صرف توجه به صوت و لحن را عملی برخلاف روایات معصومین(ع) برشمرد.

قرآنی تربیت کنیم که چهچهه بزند؟+عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن امیرمحمد زاهدی، استاد دانشگاه و از شاگردان مرحوم استاد مولایی(ابراهیم پورفرزیب) یکم آبان از ساعت 19:30 الی 22 در دارالقرآن بیت الزهراء(س) واقع در خیابان شریعتی، انتهای خیابان معلم، خیابان گوهری، کوچه شهید گرامی با حضور قاریان و حافظان از سنین مختلف برگزار شد.

امیرمحمد زاهدی طی سخنانی گفت: ما باید به سمت عمل به قرآن کریم برویم. جمع‌های قرآنی‌ای که از مسیر اصلی منحرف شدند و صرفا به سمت صوت و لحن رفتند، خلاف روایات عمل کردند. در روایات هست که معصوم(ع) می‌فرماید: «ألا، لا خیرَ فی قِرائه لَیسَ فِیهَا تَدَبُّر». قرآن را باید بخوانیم، بفهمیم و عمل کنیم.

سپس زاهدی آیاتی از سوره مبارکه فاطر را از ادامه درس جلسه تلاوت کرد. در ادامه اعضای جلسه به ارائه تلاوت‌های تقلیدی از استادان منشاوی و مصطفی اسماعیل پرداختند.

قرآنی تربیت کنیم که چهچهه بزند؟+عکس

در خلال تلاوت‌ها، زاهدی نکات اخلاقی و تربیتی با استناد به آیات و روایات را متذکر شد. از جمله نکاتی که زاهدی به آنها اشاره کرد، خوردن و آشامیدن بود؛ از مهمترین حوائج انسان، خوردن و آشامیدن است. روایت می‌فرماید کسی که شکم خود را از حلال انباشته کند، بعید نیست که از حرام هم انباشته کند. خواب و خوراک زیاد، آفت است. زاهدی در ادمه گفت: به یاد دارم، نوجوان بودم و دو بیت «خورو خواب و خشم و شهوت، شقب است و جهل و ظلمت/ حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت/ خواب و خورت ز مرتبه خویش دور کرد/ آنگه رسی به خویش که بی‌خواب و خور شوی» را به دیوار اتاق خود چسبانده بودم و هر روز آویزه گوش خود می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه سیستم بدن ما، ورودی و خروجی دارد، عنوان کرد: بزرگان دین ما، ساده‌زیست بودند؛ اما متاسفانه، امروزه وقتی کسی را توصیه اخلاقی کنیم، تمسخرمان می‌کنند.

این مدرس قرآن کریم در ادامه به توضیح بحث تقوا پرداخت و گفت: تقوا یعنی چه؟ تقوا در لغت عرب یعنی زمانی که فردی در بیابان خاردار راه می‌رود، مراقب باشد که روی خارها نرود. در این دوره و زمانه، باید دائما مراقب بود.

قرآنی تربیت کنیم که چهچهه بزند؟+عکس

امیرمحمد زاهدی با اشاره به اینکه در روایتی در اصول کافی آمده است که کسی که قرآن را با اِشکال تلاوت کند، فرشتگان تصحیح می‌کنند و به آسمان‌ها می‌فرستند، تصریح کرد: اصل، خواندن و ارتباط با قرآن است. اگر قاری سطح بالایی بشویم در معرض خطر هستیم. اگر چندجا ما را تشویق کنند، عجب و تکبر ما را می‌گیرد و زمین می‌زند و در معرض خطر هستیم.

وی در تحلیل تلاوت قاریان نوجوانی که به تقلید از اساتید مصری تلاوت کردند گفت: در تقلید، اگر استاد، قرائات مختلف خوانده است با اطلاع از آن قواعد، تلاوت کنید. همچنین در ادامه گفت: به هیچ وجه، در میان فرازهای تلاوت تقلیدی، نفس نگیرید که فواید و اثرات فراوان دارد. از جمله اثرات نفس نگرفتن این است که اگر به خودتان فشار بیاورید که نفستان را تقویت کنید، قطعا نتیجه می‌گیرید و از مضرات نفس گرفتن در میان فراز، این است که به کلیت قرائت لطمه می‌خورد.

قرآنی تربیت کنیم که چهچهه بزند؟+عکس


همچنین زاهدی به اثر اخلاقی موضوع نفس نگرفتن در خلال تلاوت اشاره کرد وگفت: شما وادار می‌شوید که قبل از تلاوت، کم غذا بخوردید. وی با اشاره به اینکه پرخوری برای قرائت سم است، شعری از سعدی شیرازی را خواند: «اندرون از طعام خالی دار/ تا در او نور معرفت بینی/ تهی از دانشی به علت آن/ که پری از طعام تا بینی» و گفت، ان شاء الله شامل ما نمی‌شود.

زاهدی در پایان با استناد به آیه «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَٰكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» به شاگردان خود توصیه‌ای مهم کرد و گفت: قلب و دلتان را با اشک و گریه به درگاه خدا نرم کنید. در روایات داریم که خنده زیاد، باعث قساوت قلب می‌شود.

سپس به مدت 45 دقیقه، از ادامه آیات سوره مبارکه فاطر تا انتهای سوره، جمع‌خوانی شد.

قرآنی تربیت کنیم که چهچهه بزند؟+عکس

یادآور می‎‌شود، جلسه قرآن امیرمحمد زاهدی، استاد دانشگاه و از شاگردان مرحوم استاد مولایی، شنبه ها از ساعت 19:30 الی 22 در دارالقرآن بیت الزهراء واقع در خیابان شریعتی، انتهای خیابان معلم، خیابان گوهری، کوچه شهید گرامی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha