سطح بالای تلاوت قاریان امروزی نسبت به گذشته + صوت و عکس
کد خبر: 3541074
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
احمدی‌وفا اذعان کرد:

سطح بالای تلاوت قاریان امروزی نسبت به گذشته + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل قرآنی: حمیدرضا احمدی‌وفا، شب گذشته در جلسه قرآن در حضور قاریان و حافظان جوان گفت: سطح تلاوت قاریان جوان با قبل، قابل قیاس نیست و این کار را برای داوران مسابقات، سخت می‌کند.

سطح بالای تلاوت قاریان امروزی نسبت به گذشته+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی، شب گذشته چهارم آبان با حضور قاریان و حافظان در دارتحفیظ القرآن الکریم واقع در میدان شهدا، خیابان مجاهدین اسلام،خیابان ایران برگزار شد.

حمیدرضا احمدی وفا که به عنوان قاری برای تلاوت در محافل و کرسی‌های تلاوت به همراه سیدمحمدجواد حسینی، قاسم مقدمی و جواد کاشفی به گیلان دعوت شده بود، در ابتدا به نکاتی درباره مسابقات قرآن پرداخت.

این قاری بین‌المللی گفت: امروزه، شرکت و رتبه آوردن در مسابقات، نسبت به 13 سال قبل که خود در مسابقات بین‌المللی مقام اول را کسب کردم، بسیار مشکل شده است. امروزه، تلاوت‌های قاریان پخته‌تر شده است و قاریان، بهتر کار می‌کنند و این شرایط را برای داوران، سخت کرده است.

سطح بالای تلاوت قاریان امروزی نسبت به گذشته+صوت و عکس

احمدی‌وفا با اشاره به اینکه مسابقات یک میدان بزرگ است، تصریح کرد: مسابقه، میدانی است که قاریان، باید زحمات 20 ساله‌شان و  همت و پشت کارشان را نشان دهند.

این قاری بین‌المللی در ادامه به بیان نکاتی درباره اهمیت اخلاق در بین قرآنیان پرداخت و گفت: لازمه یک قاری قرآن، ادب و اخلاق قرآنی است. نباید مثلا اگر در مسابقات رتبه نیاوردیم، خللی در تلاوتمان به وجود بیاید.

احمدی‌وفا با عنوان اینکه هنر تلاوت، سخت‌ترین خوانندگی است، گفت: قرآن کریم، کلام خداست و باید با صوت حسن تلاوت شود و الحانی که در شأن قرآن است، بکار رود. برخی قاریان، الحانی بکار می‌برند که مدلاسیون خوبی برای تلاوت نیست و باصطلاح نیاز به آچارکشی دارد.

سپس اعضای جلسه به تلاوت قرآن کریم پرداختند و احمدی‌وفا، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد. از جمله نکاتی که این قاری بین المللی به آن اشاره کرد، کشیدن مدهای منفصل بود که در این باره گفت: مدهای منفصل را به قصر نخوانید. بین اساتید و قراء مصری کسی را تاکنون ندیده‌ام که مدهای منفصل را به قصر بخواند. زمانی که مدود منفصل را بکشید، دامنه لحنی بیشتر می‌شود و در نفس‌گیری تنبل نمی‌شوید.

سطح بالای تلاوت قاریان امروزی نسبت به گذشته+صوت و عکس

حمیدرضا احمدی‌وفا با اشاره به برخی مباحث صداسازی گفت: صوت، 15 قسمت حجم صوت(ولوم) دارد. همیشه باید از 13 قسمت حجم صوت استفاده کنید تا به صوت آسیب نرسد. باید در تلاوتتان، سایه‌خوانی هم داشته باشید و تمام حجم صوت را نباید بکار گرفت.

سطح بالای تلاوت قاریان امروزی نسبت به گذشته+صوت و عکس

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیستم حنجره یکی از ویژه‌ترین سیستم‌های بدن است، عنوان کرد: حنجره یکی از اعضای بدن است که در شرایط طبیعی پیر نمی‌شود. اینکه خیلی از حنجره کار بکشیم و به حنجره استراحت ندهیم و در خورد و خوراکمون دقت نکنیم، بسیار مضر است. دشمن حنجره، اسید معده است.

از نکات جالب این جلسه قرآن که در شب 24 محرم الحرام برگزار شد، پرده سیاهی بود که از 40 سال پیش در ایام محرم، در فضای جلسه قرآن نصب می‌شد و در آن، اسامی شهدای کربلا مشاهده می‌شود.

سطح بالای تلاوت قاریان امروزی نسبت به گذشته+صوت و عکس

احمدی‌وفا با اشاره به اینکه سرمایه ما قاریان، صوت ماست، گفت: نباید همه سرمایه‌مان را دوساله خرج کنیم. مرحوم مصطفی اسماعیل، یک روز قبل از فوتش، 100 دقیقه تلاوت کرده است و  از این سرمایه بخوبی استفاده کرده است.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن حمیدرضا احمدی وفا، قاری بین المللی، سه شنبه ها از ساعت 19 الی 21 در دارتحفیظ واقع در میدان شهدا، خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران برگزار می‌شود.

در پایان تلاوت حسین قلعه نوعیان، قاری جوان ممتاز که به تقلید از استاد عبدالعزیز حصان در این جلسه تلاوت کرد، ارائه می‌شود.

کد
دریافت


مطالب مرتبط
captcha