تشکیل مراکزی در استان‌ها برای حمایت از قرآنیان
کد خبر: 3558119
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
طریقه حمایت از قاریان و حافظان جوان/ فلاح تبسم‌چهره خواستار شد:

تشکیل مراکزی در استان‌ها برای حمایت از قرآنیان

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن به بیان نقش و اهمیت اساتید پیشکسوت در پیشبرد اهداف قرآنی پرداخت و پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت قرآنی کشور ارائه کرد.

ابراهیم فلاح تبسم چهره
ابراهیم فلاح تبسم‌چهره، قاری ممتاز و بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با برشمردن نقش مهم اساتید پیشکسوت در تربیت نسل جدید قرآنی کشور بیان کرد: همه ما هر چه داریم از وجود همین اساتید پیشکسوتی است که با تمام وجودشان زحمت کشیده‌اند و شاگردانی را پرورش داده‌اند تا اینکه به این نسل رسیده‌ایم، همه ما هم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مدیون اساتید پیشکسوت هستیم همچنان که در دوران جنگ هم این اساتید زحمت می‌کشیدند و نمونه‌هایی از حاصل تلاش‌های این اساتید را در نقاط مختلف می‌بینیم.
نهادها نیازهای آموزشی را تأمین نمی‌کنند
قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: با توجه به بودجه‌بندی که برای همه نهادها مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر نهادهایی که  امور قرآنی را برعهده دارند، زمانی که به این نهادها برای گرفتن کمک در برپایی محفل انس با قرآن و تأمین سایر نیازهای آموزشی در سطح استان و شهرستان رجوع می‌کنیم، اولین چیزی که به ما می‌گویند این است که برای فعالیت شما بودجه نداریم و ما هم که قصد انجام فعالیت‌های قرآنی را داریم، عملاً هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
وی افزود: با این وضعیت، فعالیت قرآنی خاصی نمی‌توان انجام داد، البته گاهاً حمایت‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد، اما اینکه انتظار داشته باشیم حمایت‌های آنچنانی توسط مسئولان صورت گیرد، چنین انتظاری محال است.
فلاح تبسم چهره تصریح کرد: نهادهای مختلف هزینه‌های مربوط به برگزاری مسابقات که برای نهاد خودشان است، تأمین می‌کنند، اما اینکه حمایت‌هایی صورت گیرد که به قاری‌پروری برسد، انجام نمی‌شود، کارهای فرهنگی صورت نمی‌گیرد و نتیجه آن هم این می‌شود که قاریان شرکت کننده در مسابقات اوقاف که هرساله شرکت می‌کنند، دقیقاً نفرات تکراری هستند و قاری جدیدی را مشاهده نمی‌کنیم.
تمام هزینه‌ها برای آموزش بر عهده مردم است

قاری ممتاز قرآن در مورد حمایت از جلسات قرآن گفت: اساتیدی داریم که در حال فعالیت هستند و تعداد بسیار زیادی قاری قرآن که به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند، پرورش داده‌اند، اما تمام هزینه‌ها برای برگزاری کلاس‌ها و جلسات این اساتید توسط مردم و استاد جلسه پرداخت و تأمین می‌شود و مسئولان مربوطه، هیچ گونه حمایتی انجام نمی‌دهند، از همین یک نمونه می‌توان به وضعیت نامناسب حمایت‌ها از فعالیت‌های قرآنی و جلسات قرآن پی برد.
لزوم تشکیل مرکز امور قرآنی
فلاح تبسم چهره در مورد مشکلات پیش روی فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی جامعه قرآنی این است که مسئولان، غالباً نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند مشکلات قرآنیان چه چیزی است با این حال اگر مرکزی تشکیل شود و وظیفه‌اش پرورش قاری و حافظ باشد و هرگونه حمایت اعم از مادی و فرهنگی و ... از قاریان و حافظان را در دستور کار خود قرار دهد، خوب است.
وی افزود: این نهاد باید مستقل عمل کند و زیر نظر شورای عالی قرآن باشد و در هر استان شعبی داشته باشد تا اگر قاری مشکلی داشته باشد به همان مرکز مراجعه کند. این مرکز باید پاسخ گوی نیازهای قرآنی هر شهرستان باشد، در هر شهرستان برای تأمین نیازهای قرآنیان باید نامه‌نگاری‌های اداری و ... صورت گیرد تا نهادی مانند سازمان تبلیغات اسلامی به این درخواست‌ها ترتیب اثر دهد، اما با به وجود آمدن مرکز امور قرآنیان می‌توان این مشکل و مشکلاتی نظیر بروکراسی اداری را حل کرد.
ضرورت حل مشکل معیشت قرآنیان
فلاح تبسم چهره در مورد مشکلات مالی قاریان و ضرورت حل آن تصریح کرد: یکی از مشکلات قاریان عدم تأمین مالی آنهاست، اگر به قاریان در سطح بین المللی هم مراجعه کنید، خواهید دید که آنها هم با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه هستند. یک قاری که به مقام بین‌المللی رسیده و مشکل اشتغال دارد و هیچ کسی را نداشته باشد که برای رفع مشکلاتش به آنجا مراجعه کند این قاری آیا می‌تواند به کارهایی مانند کسب در بازار و ... بپردازد؟ اگر قاری بین‌المللی شغل مناسب نداشته باشد حداقل کارکرد منفی این اتفاق این است که یک پدر هرگز فرزندش را به امر آموزش قرآن ترغیب نمی‌کند قاری ممتاز و بین‌المللی که فرضاً کارگری می‌کند نگرش منفی ایجاد می‌کند و بقیه مردم هم می‌گویند قرائت قرآن آن هم در سطح بین‌المللی هم عاقبت آنچنانی به لحاظ شغلی ندارد و مردم هم ترغیب نمی‌شوند.
وی افزود: در برگزاری محافل یا کلاس‌های آموزشی باید به سازمان تبلیغات مراجعه کرد برای برطرف کردن مشکل سیستم صوتی و هزینه‌های آن جلسه، سازمان اوقاف و برخی نهادها حمایت‌هایی انجام می‌دهند، اما حمایت‌ها وسیع نیست و همیشه هم نمی‌توان به کمک‌های خیرین برای تأمین هزینه‌ها امید داشت، لذا باید سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط به حمایت‌های این چنینی بپردازند.
قاری بین‌المللی قرآن در مورد انجام فعالیت‌های قرآنی بدون بودجه بیان کرد: اگر بگوییم بدون منابع مالی نمی‌شود کاری انجام داد که صحیح نیست، قاریان به عشق قرآن زحمت می‌کشند و اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد با تمام وجود سعی می‌کنند که مشکل را حل کنند، اما اینکه شخصی از آبروی خودش مایه بگذارد ولی ارگان‌ها از او حمایت نکنند و قاری با حمایت مواجه نشود منجر به این می‌شود که کیفیت کار پائین بیاید و در توان قاری هم نباشد که به فعالیت‌های فرهنگی دیگری بپردازد.
اهمیت حفظ در آموزش قرآن
وی در مورد آموزش قرآن افزود: بحث آموزش قرآن بستگی به سنین دارد، بچه‌هایی که از دوران نوجوانی شروع به یادگیری قرآن می‌کنند قبل از اینکه وارد فضای صوت و لحن و ... بشوند خوب است که حفظ قرآن را شروع کنند و همین می‌تواند یک پایه مناسب برای قاری باشد و بعد از آن می‌توانند با مباحث صوت و لحنی و ... آشنا شوند، اما در هر حال، توجه کردن به حفظ با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بسیار مهم است.
تبسم‌چهره در مورد دعوت از قاریان مصری برای قرائت قرآن در کشور تصریح کرد: قاریانی که اخیراً از کشور مصر دعوت می‌شوند، غالباً سطحشان درجه سه است، در یکی از محافل انس با قرآن یکی از قاریان ممتاز کشورمان به قرائت قرآن پرداخت و قاری مصری هم همینطور، جالب اینجاست که تلاوت قاری ایرانی مورد توجه بیشتری واقع شد، اما در پایان از قاری مصری تجلیل بهتری به عمل آمد. این کار به این معناست که سرمایه‌های داخلی به هدر می‌رود، این سرمایه‌ها اگر برای فعالیت‌های قرآنی در کشور هزینه شود، قطعاً اثرگذاری و خروجی آن بیشتر خواهد بود.
قاری بین‌المللی قرآن افزود: دعوت از قاریان مصری برای آموزش که بخواهند به صورت مستقیم به قاریان ما آموزش دهند، فایده‌ای ندارد، اینکه خودشان به ایران بیایند و به قاریان به صورت عموم آموزش دهند، مفید نیست، اما اگر نیاز هست باید به این صورت باشد که اساتید داخلی به کشور مصر بروند و زیر نظر اساتید مصری آموزش ببینند و آموخته‌های خودشان را منتقل کنند.
وی در مورد نهاد حمایت کننده از فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: مرکز امور قرآنی که زیر نظر شورای عالی قرآن و متشکل از قاریان نخبه هر استان تشکیل شود باید حمایت‌ها را انجام دهد، پس از اینکه این مرکز در مرکز استان تأسیس شد باید در شهرستان‌ها هم شعبه داشته باشد، اگر چنین چیزی به وجود بیاید خیلی خوب است و خیلی از مشکلات جامعه قاریان حل می‌شود تا اینکه حق قاریان هم گرفته شود نه اینکه مشکلات به وجود بیاید اما هیچ مرکزی پاسخ‌گو نباشد.
captcha