حقوق حافظان قرآن در اعزام‌ها و محافل استیفا شود
کد خبر: 3617035
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
طریقه حمایت از قاریان و حافظان جوان/ مصطفی اصفهانیان مطرح کرد:

حقوق حافظان قرآن در اعزام‌ها و محافل استیفا شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مصطفی اصفهانیان، حافظ کل قرآن کریم با اشاره به حمایت‌هایی که باید از حافظان جوان صورت گیرد، بیان کرد: در اعزام‌ها به دیگر کشورها و یا برپایی مراسم ترتیل‌خوانی ماه رمضان و محافل انس با قرآن به نسبت قراء، کمتر از حفاظ استفاده می‌شود که باید این رویکرد تغییر کند.

مصطفی اصفهانیان در گفت و گو با ایکنا
مصطفی اصفهانیان، حافظ ممتاز کل قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به نقش و اهمیت اساتید پیشکسوت در تربیت نسل جوان قرآنی کشور بیان کرد: هر چه داریم از اسایتد پیشکسوت است و نمونه بارز آن نیز استاد مرحوم محمدتقی مروت بودند که از بزرگترین اساتیدی به شمار می‌روند که سرآغاز بحث فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب را پایه‌گذاری کردند که نقش آن کاملا مشهود است و در واقع بیشترین نقش و تاثیر در زمینه پیشرفت‌های قرآنی و تربیت قرآنیان چه در بخش قراء و چه در بخش حفاظ برعهده اساتید پیشکسوت بوده است.
اصفهانیان در ادامه افزود: قطعاً تعامل بین اساتید و حافظان جوان خوب بوده که باعث رشد فعالیت‌های قرآنی شده است، مخصوصا بعد از انقلاب و در این دهه‌های اخیر که این تعامل مثبت بوده است البته ممکن است بعضی مواقع اشکالاتی وجود داشته که بیشتر از طرف شاگردان بوده است که تعامل خوبی با اساتید پیشکسوت نداشته‌اند ولی پیشکسوتان برای این که بتوانند پشتوانه‌سازی کنند و نسل خوبی را تربیت نمایند همکاری خوبی با نسل‌های بعدی خودشان داشته‌اند.
این حافظ ممتاز کل قرآن در مورد میزان تعامل بین حافظان و نهادهای قرآنی تصریح کرد: متاسفانه تعاملی که شایسته است نهادها با مجموعه حفاظ داشته باشند، اندک است، البته نه این که اصلا وجود نداشته است، بلکه بسیار اندک بوده است.
وی در ادامه افزود: البته بعضی از نهادها در این زمینه بهتر عمل کرده‌اند، مانند سازمان دارالقرآن که هرساله بحث مدرک تخصصی حفظ را در دستور دارد و یا سازمان اوقاف که از حفاظ آزمون می‌گیرد، اما برخی دیگر از نهادها باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند تا در نتیجه بحث حفظ که سال‌ها از مطالبات مقام معظم رهبری بوده به خوبی پیش رود.
اصفهانیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ابتدا فرمودند باید یک میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، اما بعد از آن، 10 میلیون حافظ را مطالبه داشتند که طبیعتاً انتظار می‌رفت تعامل بین نهادهای قرآنی و حفاظ جوان بیشتر باشد که حافظان فعلی، نسل‌های خوبی به لحاظ کمیت و کیفیت تربیت کنند، اما فعلا آن طور که مطلوب باشد، این اقدام صورت نگرفته است.
وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم، بیشترین تأثیر را در حمایت از حافظان می‌تواند آموزش و پرورش داشته باشد، اگر برنامه‌ریزی خوبی صورت گیرد و حرکت جهادگونه‌ای در این نهاد به وجود آید، می‌تواند در بحث تربیت حافظان قرآن به نتایج خوبی دست یافت، اقدامات قبلی واقعا ناقص بوده و الآن هم کاملا رها شده و اگر از طریق آموزش و پرورش  اقدام جهادی صورت گیرد نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت.
اصفهانیان تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که در زمینه تربیت حافظان قرآن می‌توان صورت داد این است که حفظ قرآن در بین مردم فرهنگ‌‌سازی شود و مردم نسبت به امور قرآنی و حفظ قرآن تمایل پیدا کنند، البته شاید کار یک سال یا دو سال نباشد اما در هر حال باید این اتفاق بیفتد و صدا و سیما در این زمینه می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند.
وی در ادامه افزود: در این زمینه علاوه بر اقداماتی که در شبکه قرآن و معارف سیما صورت می‌گیرد باید در شبکه‌های پر مخاطب نیز برنامه‌هایی تدارک دیده شود تا کار به خوبی پیش رود، همچنین از دیگر اقداماتی که در زمینه فرهنگ‌سازی حفظ قرآن می‌توان داشت این که وزارت ورزش و جوانان حمایت‌های مادی خودشان از حافظان را افزایش دهند.
اصفهانیان گفت: معمولاً حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد فقط برای کسانی است که موفق به کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی می‌شوند، اما این حمایت‌ها نباید منحصر در یک نفر باشد و وزارت ورزش و جوانان یا بنیاد ملی نخبگان باید سعی در حمایت همه جانبه از همه حافظان ممتاز داشته باشند.
حافظ ممتاز کل قرآن بیان کرد: شأن و جایگاه یک حافظ قرآن در جامعه باید بیش از این باشد چه این که در روایت از معصوم(ع) نیز داریم که باید 200 دینار از بیت‌المال به حفاظ قرآن داده شود که این اتفاق رخ نداده است، لذا در این زمینه نیز باید به حفاظ قرآن بیش از پیش توجه شود.
وی در ادامه افزود: در بحث اعزام‌های تبلیغی و محافل انس با قرآن نیز حق حفاظ به خوبی ادا نشده است، نمونه دیگر آن بحث ترتیل‌خوانی در ایام ماه مبارک رمضان است که در منطقه کاشان در آران و بیدگل و مشهد اردهال دو برنامه مهم ترتیل‌خوانی در ایام ماه مبارک رمضان وجود داشت که اگر آمار بگیریم تعداد کسانی که قاریان خوبی هم هستند، ولی حافظ نیستند بسیار زیاد است اما از حفاظ به ندرت استفاده می‌شود که جای تأسف دارد و مسئولان قرآنی باید نسبت به این رویه تجدید نظر داشته باشند و رویکردشان را تغییر دهند.
اصفهانیان تصریح کرد: وضعیت کشور از لحاظ بودجه‌ای ضعیف است، لذا در کنار بودجه دولتی باید از مؤسسات مردم‌نهاد حمایت کنیم و به آنها انگیزه دهیم و برای جذب منابع مالی به جاهایی غیر از ارگان‌های دولتی مراجعه نماییم، از جمله می‌توان به ظرفیت خیرین قرآنی اشاره کرد که با استفاده از سرمایه آنها می‌توان در این مسیر موفق بود.
حافظ ممتاز کل قرآن بیان کرد: کار اصلی در جهت حمایت‌های لازم و پیشبرد اهداف قرآنی را باید آموزش و پرورش برعهده بگیرد، اما از طرفی این نهاد بودجه محدودی دارد، لذا به نظر بنده باید کار به این صورت پیش رود که نهادهایی که منایع مالی دارند به کمک نهادهایی که از نیروی انسانی بالا برخوردارند بشتابند تا این خلأها برطرف شود و در بحث تربیت حافظان قرآن جهش مثبتی را شاهد باشیم.
مطالب مرتبط
captcha