نژادپرستی آمریکایی در سایه‌سار دیوار بی‌‌عقلی ترامپ
کد خبر: 3567713
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

نژادپرستی آمریکایی در سایه‌سار دیوار بی‌‌عقلی ترامپ

گروه بین‌الملل: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا تنها یک هفته پس از تکیه‌زدن بر اریکه قدرت، فرمانی موسوم به «غربالگری مهاجران از کشورهای مسلمان» امضا کرد که به ادعای وی از ورود تروریست‌ها به خاک آمریکا ممانعت خواهد کرد.

نژادپرستی آمریکایی در سایه‌سار دیوار بی‌‌عقلی ترامپ
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از آغاز فعالیت انتخاباتی خود، وعده اتخاذ اقدامات سخت‌گیرانه‌ای علیه مسلمانان، مهاجران و پناهجویان داد و مسلمانان و مهاجران را به محدود کردن فعالیت و حتی اخراج تهدید کرد.
همچنین، ترامپ برخلاف رؤسای جمهور سابق آمریکا، از همان ابتدا تعصبات قومیتی، نژادی و مذهبی را به‌صورت واضح و آشکار در کارزار انتخاباتی خود استفاده کرد و بارها حمله به مسلمانان، مهاجران، پناهجویان و مکزیکی‌ها را در دستور کار قرار داد، به‌طوری‌که در اظهاراتی بی‌سابقه و نژادپرستانه ممانعت از ورود مسلمانان به خاک آمریکا را خواستار شد.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین، در نخستین سخنرانی طوفانی خود در مراسم تحلیف نیز مواضع انتخاباتی خود را تکرار کرد و به اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه مهاجران وعده داد.
در همین راستا، دونالد ترامپ بامداد شنبه به وقت تهران، نخستین وعده خود علیه مهاجران و پناهجویان را عملی کرد و فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد که بر اساس متن نهایی آن، صدور روادید برای اتباع آنچه کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» خوانده شده، به مدت 90 روز تعلیق شده است، این در حالی است که این بازه زمانی در پیش‌نویس فرمان 30 روز بود.
هرچند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشرنشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر می‌رسد این فرمان شامل حال اتباع دست‌کم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد و این فرمان حتی اگر موقتی باشد اما اقدامی کاملا تبعیض‌آمیز و غیرقابل پذیرش است.
ترامپ در حالی با امضای این فرمان مدعی شده که از ورود تروریست‌ها به خاک این کشور ممانعت می‌کند که کشور آمریکا در سال‌های اخیر و در نتیجه سیاست‌های نادرست، توطئه‌آمیز و تفرقه‌افکنانه خود در غرب آسیا، زمینه را برای رشد و گسترش گروه‌های تندرو و افراطی فراهم کرده است.
نمونه واضح حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی، می‌توان به همدستی دولت اوباما با ترکیه، قطر و عربستان در تأسیس برخی جریان‌های تندرو و افراطی در منطقه غرب آسیا از جمله داعش و حمایت مالی و تسلیحاتی از این جریان‎‌ها اشاره کرد و این گروه‌های منحرف در طی سال‌های اخیر تأسیسات زیربنایی سوریه و عراق را تخریب و نابود کرده‌اند و میلیون‌ها شهروند سوری را از خانه و کاشانه خود آواره کرده‌اند.
در حقیقت دولت ترامپ با صدور این فرمان، تلاش دارد از ورود پناهجویانی ممانعت به عمل آورد که آن‌ها در نتیجه سیاست‌ها و دخالت‌های نادرست دولت‌های آمریکا در امور کشورهای غرب آسیا به این حال و روز افتاده‌اند و خانه و کاشانه خود را در نتیجه حمایت آمریکا و متحدان غربی و عربی از جنایات وحشیانه و غیرانسانی گروه‌های تروریستی از دست داده‌اند.
چرا آل‌سعود در لیست ترامپ قرار ندارد؟!
عربستان سعودی به‌عنوان کشوری که اندیشه‌های افراطی وهابیت بر نظام حاکم بر این کشور سیطره دارد و در واقع این اندیشه‌های تندرو و افراطی بن‌مایه فکری، اعتقادی و سیاسی جریان‌های تکفیری و تروریستی را تشکیل می‌دهد، در فهرست ترامپ قرار نگرفته است(!) و این مسئله نشان می‌دهد که این فهرست ترامپ کاملا سیاسی و با هدف تحت فشار قرار دادن محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.
همچنین، در حالی که اسامه بن‌لادن، مغز متفکر حادثه تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک از خانواده‌ای نزدیک به حکومت سعودی بود و ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این حملات از اتباع عربستان سعودی بودند، اما دولت‌ سابق آمریکا(دولت اوباما) تیرماه سال جاری از ترس این که رژیم آل‌سعود سرمایه 120 میلیارد دلاری خود را از آمریکا خارج نکند، با انتشار گزارشی، عربستان سعودی را از دست داشتن در حوادث تروریستی 11 سپتامبر تبرئه کرد.
تروریسم‌پروری که مدعی ممانعت از ورود تروریست‌ها است
نکته جالب توجه در فرمان به اصطلاح «غربالگری مهاجران از کشورهای مسلمان» ترامپ، این است که ایران، عراق و سوریه که بیشترین هزینه را برای مقابله با گروه‌های تروریستی داده‌اند و مردم مظلوم یمن که تحت حملات نظام تروریست‌پرور آل‌سعود قرار دارند، در این لیست قرار گرفته‌اند، اما رژیم سعودی که حمایت آن از جریان‌های تروریستی بر همگان واضح و آشکار است، در این لیست قرار ندارد.
سوءاستفاده سیاسی ترامپ از اصطلاح «تروریسم اسلامی»
دونالد ترامپ که یک تاجر و میلیاردر آمریکایی است و شاید خوانشی دقیق و دیپلماتیک از مسائل سیاسی به‌ویژه در منطقه غرب آسیا نداشته است، تأکید زیادی در به کار بردن اصطلاح «تروریسم اسلامی» دارد و با این اظهارات نژادپرستانه به شهروندان غربی چنین القا می‌کند که گروه‌های تروریستی نماینده ایدئولوژی اسلامی هستند، به‌طوری که وی حتی در نخستین سخنرانی خود در مراسم تحلیف نیز چندین بار بر ضرورت مبارزه با تروریسم اسلامی و اسلام سیاسی تأکید کرد.
صدور این فرمان جدید نیز به نظر می‌رسد براساس همین نگرش و به بهانه آنچه وی مبارزه با تروریسم اسلامی خوانده است، صادر شد؛ اما واقعیت امر این است که کشورهای اسلامی و مسلمانان پیوسته و بارها بر مبرا بودن اسلام از اقدامات و جنایات جریان‌های تروریستی تأکید کرده و هرگونه پیوند و ارتباط میان مفاهیم و آموزه‌های ناب قرآن و اسلام با افکار و ایده‌های افراطی گروه‌های تکفیری ـ تروریستی از جمله داعش را رد کرده‌اند.
اما باید یک واقعیت را نیز پذیرفت که عربستان سعودی طی سال‌های اخیر توانسته با قدرت مالی زیادی که در اختیار دارد به ترویج مکتب وهابیت در برخی کشورهای مهم و تأثیرگذار غربی بپردازد و با معرفی این مکتب منحرف با نام اسلام، تصوری نادرست و مخدوش از اسلام در اذهان شهروندان جوامع غربی ایجاد کند و به همین خاطر، بسیاری از شهروندان در کشورهای اروپایی و غربی تصوری که از اسلام دارند همین اندیشه‌های متحجر و گمراه وهابیت است که از بین بردن این تصورات نادرست نیازمند کار مؤسساتی و سازمان‌یافته‌ای است.
همچنین، اگر ما امروز شاهد حضور گروه‌های تروریستی بر بخش‌هایی از پیکره جهان اسلام هستیم، دولت ترامپ باید بداند که این میراث شوم سیاست‌های نادرست دولت‌های قبلی آمریکا و مزدوران عربی و منطقه‌ای آن‌ها است و وی با اتخاذ چنین تصمیمی تنها برای برخی شهروندان این کشورها مشکل ایجاد می‌کند و صدور این فرمان عجولانه و نابخردانه نشان داد که دولت جدید آمریکا هم هیچ راهبرد و استراتژی مشخصی برای مبارزه با تروریسم ندارد و تنها به اقدامات احساسی و نژادپرستانه روی آورده است.
فرمان جدید ترامپ آمریکا را منفورتر می‌کند
این تصمیم ترامپ علاوه بر این که مشکلات زیادی را برای اساتید دانشگاه، دانشجویان، محققان، پژوهشگران، تجار و سایر قشرهای جامعه در این 7 کشور ایجاد می‌کند، آمریکا را بیش از پیش در میان افکار عمومی جهان اسلام منفورتر خواهد کرد، چرا که امروز افکار عمومی جهان اسلام تمامی مشکلات، بحران‌ها و چالش‌های امروز منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را در نتیجه دخالت آمریکا می‌دانند و این تصمیم ترامپ نتیجه‌ای جز نفرت بیشتر جهان اسلام از امپریالیسم غربی ندارد.
همچنین، آمریکا در حالی با این تصمیم، پناهجویان سوری را تحت فشار قرار می‌دهد که این افراد بی‌گناه در نتیجه دخالت شوم آمریکا و غرب در امور منطقه، خانه و کاشانه خود را از دست داده‌ و آواره شده‌اند و چاره‌ای جز سرازیرشدن به سمت غرب برای یافتن زندگی و فرصت بهتر ندارند و ترامپ باید بداند که مغزهای متفکر مسلمان و محققان و صاحب‌نظران همین کشورها سهم به‌سزایی در رشد و توسعه علمی آمریکا داشته‌اند.
ترامپ همچنین، در مراسم امضای این فرمان در پنتاگون در حالی مدعی شد که هدف وی از امضای این فرمان اتخاذ تمهیدات جدیدی برای بیرون نگه‌داشتن تروریست‌های اسلامی رادیکال از ایالات متحده آمریکا است که پرورش تروریسم رادیکال نتیجه و دستاورد سیاست‌های نادرست و مداخله‌جویانه آمریکا است، به‌طوری‌که بر اساس این فرمان علاوه بر این که برنامه پذیرش پناهجویان به مدت 120 روز تعلیق شده، آمریکا به مدت نامعلومی پذیرش پناهجو از سوریه را متوقف می‌کند.
واکنش هزاران اساتید آمریکا به فرمان اجرایی ترامپ
امضای این فرمان از سوی ترامپ بلافاصله با واکنش هزاران اساتید دانشگاه در آمریکا مواجه شد، چرا که اهل علم و دانش واقف هستند که مغزهای متفکر ایران، عراق و کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا در پیشرفت و توسعه علمی این کشور سهیم بوده‌اند و ایجاد هرگونه محدودیت دولتی مانعی در جهت روابط علمی و آکادمیک و استفاده از ایده‌های ابتکاری محققان مسلمان است.
همچنین، 11 برنده جایزه نوبل از جمله «آلوین راث»، برنده نوبل اقتصاد در سال 2012، «ادوارد موزر»، برنده نوبل پزشکی در سال 2014، «اریک ماسکین»، برنده نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه هاروارد، «اریک ویچائوس»، برنده نوبل پزشکی در سال 1995 و استاد دانشگاه پرینستون، «هارولد وارموس»، برنده نوبل پزشکی در سال 1999 و «لارس پیتر هانسن»، برنده نوبل اقتصاد در سال 2013 و استاد دانشگاه شیکاگو از جمله کسانی هستند که به سیاست مهاجرتی ترامپ اعتراض کرده و خواستار بازنگری این قانون هستند.
نژادپرستی آمریکایی در سایه‌سار دیوار بی‌‌عقلی ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا که نژادپرستی وی برای همگان به اثبات رسیده، همچنین، اخیرا اعلام کرده است که در جریان بازنگری پذیرش مهاجران در ایالات متحده، مسیحیان سوریه در اولویت پذیرش هستند و در توجیه این تصمیم خود مدعی شده که مسیحیان سوریه بیش از دیگران در معرض اقدامات تروریستی هستند، این در حالی است که به اذعان همه کارشناسان و تحلیلگران منطقه، مسلمانان اعم از شیعه و سنی بیشترین آسیب را از جریان‌های تکفیری ـ تروریستی از جمله داعش دیده‌اند.
واکنش سازمان ملل به فرمان اجرایی ترامپ
«آنتونیو گوترس»، سیاستمدار پرتغالی که از ابتدای سال 2017 میلادی سکاندار دبیرکلی سازمان ملل متحد شد، بارها در سخنرانی‌های خود از اقدامات تبعیض‌آمیز، نفرت و تعصب علیه مسلمانان، مهاجران و پناهجویان ابراز نگرانی کرده است.
در همین راستا، به دنبال صدور فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا برای جلوگیری از ورود مهاجران به خاک این کشور، سازمان آوارگان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت، از دولت ترامپ درخواست کردند که همچنان به آوارگان جنگ و پناهجویان اجازه ورود به آمریکا را بدهد و تأکید کردند که برنامه اسکان آوارگان حیاتی است.
این دو سازمان مربوط به سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ضرورت پناهجویان و مهاجران در سراسر جهان هرگز تا این حد بالاتر نبوده و برنامه آمریکا در اسکان پناهجویان یکی از مهمترین برنامه‌ها در جهان است.
همچنین، این دو سازمان در حالی اعلام کردند که پناهجویان صرف‌نظر از مذهب، ملیت و نژادشان می‌بایست حمایت و کمک برابر دریافت کنند که نژادپرستی و تبعیض‌نژادی اساس و مبنای سیاست ترامپ را تشکیل می‌دهد و مهاجران و پناهجویان از این پس روزهای سختی در آمریکا خواهند داشت.
 فرمان جدید ترامپ دارندگان گرین کارت را هم شامل می‌شود
در حالی که به نظر می‌رسید در این فرمان جدید ترامپ، افراد دارای گرین کارت یا کارت دائم اقامت، مستثنی باشند، اما سخنگوی وزارت امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که فرمان جدید برای ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور از جمله ایران به آمریکا، افراد دارای گرین کارت را هم شامل می‌شود و در همین راستا، گیلیان کریستنسن به خبرگزاری رویترز گفت که شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان، از جمله ایرانیانی که گرین کارت یا کارت دائم اقامت آمریکا را دارند، شامل این محدودیت می‌شوند.
از دیروز نیز خطوط هوایی بین‌المللی در پروازهای به مقصد آمریکا، از سوار کردن کسانی که پاسپورت ایرانی داشتند، ممانعت به عمل آوردند و شرکت‌های هوایی با توجه به دستورالعمل‌های داخلی خود، به مهر ویزای آمریکا در پاسپورت ایرانی‌ها و وجود گرین کارت در دستان آنها اعتنایی نکردند.
تروریسم‌پروری که مدعی ممانعت از ورود تروریست‌ها است
همچنین، آنطور که رویترز گزارش داده است، 2 شهروند عراقی که یکی خودش و دیگری همسرش، سال‌ها برای دولت آمریکا کار کرده‌اند، پس از رسیدن به فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک، در حالی که فقط ساعاتی از صدور فرمان ترامپ گذشته بود، به دلیل عمل بر خلاف قوانین داخلی آمریکا، دستگیر شدند، به‌طوری‌که ساعتی پس از انتشار خبر دستگیری مسافران مسلمان بی‌اطلاع از دستورالعمل جدید مهاجرتی آمریکا در فرودگاه جان اف‌کندی نیویورک، فعالان حقوق‌بشر در ورودی این ترمینال هوایی تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار کردند.
معترضین در ورودی ترمینال شماره چهار فرودگاه ایستاده و با سر دادن شعارهایی از جمله «نه به تحریم (ورود مسلمانان) نه به دیوارکشی (در مرز مکزیک)» به تصمیمات نژادپرستانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعتراض کردند.
تروریسم‌پروری که مدعی ممانعت از ورود تروریست‌ها است
واکنش ایران و عراق به فرمان ضد ایرانی ترامپ
  وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به فرمان جدید ترامپ تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حق واکنش‌ لازم در برابر اقدام ترامپ را برای خود محفوظ می‌داند و تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا ـ هر چند به صورت موقت سه ماهه ـ را توهینی آشکار به جهان اسلام و به‌ویژه به ملت بزرگ ایران می‌داند.
مسئول کمیته روابط خارجی پارلمان عراق نیز در واکنش به این تصمیم نژادپرستانه ترامپ بر عزم این کمیته برای بررسی مکانیزم «مقابله با مثل» تصمیم دونالد ترامپ برای محدودکردن مهاجرت اتباع عراقی تأکید کرد.
استقلال کالیفرنیا از آمریکا
 همچنین، سیاست‌های تبعیض‌آمیز ترامپ سبب شده که ایالت کالیفرنیا به‌‌عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا درصدد استقلال از این کشور باشد و در همین راستا، طرح استقلال کالیفرنیا از آمریکا به وزارت خارجه این ایالت ارائه شده و اگر با این طرح موافقت شود مقدمات برگزاری همه‌پرسی مستقل‌شدن پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا فراهم می‌شود.
در همین رابطه شماری از فعالان در ایالت کالیفرنیا که بعد از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهان جدایی این ایالت از ایالات متحده شده بودند، مجوز جمع‌آوری امضا را برای به رأی گذاشتن این طرح دریافت کرده‌اند به طوری که بسیاری از مردم کالیفرنیا بعد از موفقیت دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به فکر استقلال از آمریکا افتاده‌اند.
دستور ساخت دیوار مرزی آمریکا و مکزیک
از دیگر تصمیمات و دستورات نژادپرستانه‌ای که دونالد ترامپ در هفته اخیر صادر کرده، می‌توان به دستور روز چهارشنبه وی مبنی بر ساخت دیوار مرزی میان ایالات‌متحده و مکزیک اشاره کرد.
ترامپ همچنین، روز چهارشنبه علاوه صدور فرمان ساخت دیوار مرزی، فرمانی را امضا کرد که شامل برخورد سخت با ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی می‌شود که عموماً از آمریکای لاتین و مکزیک وارد ایالات‌ متحده شده‌اند و اکنون امکان اخراج آن‌ها وجود دارد.
تروریسم‌پروری که مدعی ممانعت از ورود تروریست‌ها است
این در حالی است که بسیاری از فعالان حقوق بشر در آمریکا ساخت دیوار مرزی آمریکا ـ مکزیک را خلاف آزادی‌های مدنی توصیف می‌کنند، اما این تصمیم با حمایت نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیست مواجه شد و «بنیامین نتانیاهو» از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک حمایت کرد.
در پایان این نوشتار می‌توان گفت که دود این تصمیم نژادپرستانه و سیاسی به چشم افرادی خواهد رفت که شاید دخالت و اهتمام چندانی به قضایای سیاسی ندارند و اغلب آن‌ها اساتید دانشگاه، دانشجویان، محققان و صاحب‌نظرانی هستند که به دور از تنش‌ها و جنجال‌های سیاسی به دنبال تحقیقات و پژوهش‌های علمی و آکادمیک و تبادل معلومات و یافته‌های علمی خود هستند و ترامپ با این تصمیم نادرست و غیرمنطقی آمریکا را بیش از پیش منفورتر کرد به‌طوری‌که این تصمیم حتی با مخالفت گسترده بخش‌هایی از جامعه خود آمریکا و کشورهای غربی مواجه شده است. 
جواد پارسامهر
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۱۴:۴۳
0
1
به نظر من بی عقلی تیتر خوبی نیست و اهانت به خالق متعال است
زیرا او به انسانها عقل عطا کرده است
انحرافات و اعوجاجات نتیجه عدم استفاده از این نعمت خدادادی ( عقل )است
مانند ترامپ که عقل را آکبند نگه داشته برای آن دنیا ............!
احمد ـ تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۲۳:۲۱
0
0
هدف ترامپ از این اقدام بی خردانه وادار کردن ایران به برهم زدن برجامه

بیچاره این همه دانشجو، اساتید، تاجر و غیره ایرانی که توی آمریکا هستن
captcha