قاریان برای اجرایی خاص خود را به تکلف نیاندازند/ اتحاد ملتها در اجتماعی بی نظیر
کد خبر: 3591645
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
داور مصری:

قاریان برای اجرایی خاص خود را به تکلف نیاندازند/ اتحاد ملتها در اجتماعی بی نظیر

گروه بین الملل: من دائما به متسابقین اعم از قاریان و حافظان تذکر می دهم که نگران نباشند، ما در مسابقات قرآن بازنده نداریم، همه برنده هستند؛ باید همانطور که آموخته اند، به راحتی تلاوت کنند و خود را برای اجرای خاصی از تلاوت به تکلف نیاندازند.

قاریان برای اجرایی خاص خود را به تکلف نیاندازند/ اتحاد امتها در اجتماعی بی نظیر
«طه عبدالوهاب»، از قاریان برجسته مصری و داور بخش صوت و لحن در سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سطح متسابقین طی دو روزی که گذشت، گفت: روز اول استرس و ترس از حضور وسیع و استقبال گسترده مردم از مسابقات در چهره همه متسابقان و حتی داوران نیز مشهود و این امر باعث شده بود که شرکت کنندگان نتوانند تمام توانایی های خود را بروز دهند و سطح کیفی قابل قبولی را داشته باشند.
وی افزود: اما در روز دوم شرایط برای متسابقان عادی تر شده و شاهد ظهور توانمندی های قاریان خوش صدا و صوتهای نیکوی آن ها بودیم به خصوص در نوبت بعد از ظهر دو قاری ایرانی و بریتانیایی کاملا استعداد خود را به منصه ظهور رساندند.
وی افزود: اضطراب و استرس، بسیار عادی است و تمام متسابقان برای اجرا کمی دلهره دارند. اجرای سطح پایین هم در روز نخست، امری عادی است، زیرا استرس باعث می شود جریان خون سریعتر و تپش قلب تندتر شود، لذا قاری نفس کم خواهد آورد به همین دلیل است که قاری در آغاز تلاوت، هنوز بسمله را تمام نکرده، نفس کم می آورد.
داور مصری بخش صوت و لحن سی و چهارمین مسابقات بین المللی قرآن ایران گفت: من دائما به متسابقین اعم از قاریان و حافظان تذکر می دهم که نگران نباشند، ما در مسابقات قرآن بازنده نداریم، همه برنده هستند؛ باید همانطور که آموخته اند، به راحتی تلاوت کنند و خود را برای اجرای خاصی از تلاوت به تکلف نیاندازند.
اتحاد ملتها در اجتماعی بی نظیر
طه عبدالوهاب با ابراز خرسندی از انتخاب شعار این دوره مسابقات با عنوان «یک کتاب، یک امت» تصریح کرد: من بارها گفته ام، هر کس می گوید ورزش، جوانان را گرد هم می آورد، در اشتباه است؛ قرآن کریم تنها چیزی است که تمام امت ها را جمع می کند و گرد هم می آورد، در هیچ جای دنیا چنین گردهمایی را نخواهید دید که جوانان با شور و عشق گرد هم بیایند و بر سر یک چیز واحد ـ اسلام و قرآن کریم ـ اتفاق نظر داشته باشند.
وی تأکید کرد: این گردهمایی بر سر مشترکات است و در هیچ رقابت بین المللی ورزشی، شرکت کنندگان تا این اندازه با هم وحدت نظر و اتحاد ندارند، همانطور که خدا ابتدا حروف را جمع کرد، سپس کلمه شدند و کلمه ها باید یکدیگر جمع شدند و به آیه تبدیل شدند، سپس سوره ها و کل قرآن تشکیل شد، آیا برای همین خداوند متعال سخت است که بنی بشر را بر سر یک کتاب واحد جمع کند؟!
وی با اشاره به نقش مسابقات در تقویت ارتباط مسلمانان و تحکیم همبستگی گفت: رقابتهای قرآنی تأثیر به سزایی در وحدت مسلمانان دارد؛ چرا که قرآن جامع قلوب مردم و امت ها است.
این داور مصری افزود: حتی در این مسابقات شاهد بودیم که اقشار مختلف مردمی می توانند فعالیت قرآنی داشته باشند، چراکه ایران در ویژه برنامه ای تحسین آمیز از دو تن از شهدای قرآنی خود ـ شهید آتش نشان «بهنام میرزاخانی» و شهید مدافع حرم «رضایی» که از قاریان قرآن کریم بودند، تجلیل به عمل آورد و این خاصیت کتاب مقدس قرآن است که همه مردم را از تمام صنفها و اقشار متعدد گرد هم می آورد.
طه عبدالوهاب از قاریان برجسته مصری و داور بین‌المللی مسابقات قرآن است که تاکنون تحقیقات و پژوهش‌های زیادی در حوزه مقام‌های قرآنی انجام داده و دوره‌های آموزشی متعددی در زمینه آموزش صوت، لحن و مقامات قرآنی در کشورهای مختلف برگزار کرده است.
تحقیقات فنی و علمی وی در این حوزه سبب شد که مدرک دکترای مقامات قرآنی از سوی دانشکده مطالعات قرآنی وابسته به دانشگاه بین‌المللی آزاد تمدن اسلامی بیروت به وی اعطا شود.
پژوهشی که به خاطر آن، مدرک دکترای بین‌المللی دانشکده بیروت به طه عبدالوهاب اعطا شد، «لغة‌ جدیدة‌ للنغم القرآنی»(زبانی جدید برای نغمات قرآنی) نام دارد که وی با بهره‌گیری از اشکال هندسی، زبانی تخصصی برای آموزش نغمات و مقام‌های موسیقایی قرآن طراحی و آن را جایگزین «نُت»(الفبای موسیقی) کرده است.
یادآور می شود، سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم کشورمان از ۳۰ فروردین ماه تا ششم اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران پذیرای عموم قرآن دوستان است.
مطالب مرتبط
captcha