سازوکار داوری در مسابقات قرآن ایران ضابطه‌مند است/ نارضایتی از تراکم برنامه‌ها
کد خبر: 3592242
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
داور اردنی در گفت‌وگو با ایکنا:

سازوکار داوری در مسابقات قرآن ایران ضابطه‌مند است/ نارضایتی از تراکم برنامه‌ها

گروه بین‌الملل: «سمیح احمد خالد عثامنه» تصریح کرد: سازوکار داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در مقایسه با رقابت‌های بین‌المللی قرآن در سایر کشورها ضابطه‌مند و با دقت بالایی صورت می‌گیرد، به‌گونه‌ای که شرکت‌کننده مجبور است بسیار با احتیاط اجرا کند.

سازوکار داوری در مسابقات قرآن ایران ضابطه‌مند است / نارضایتی از برگزاری هم‌زمان 5 مسابقه
«سمیح احمد خالد عثامنه»، داور اردنی و رئیس هیئت نظارت سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بعضی کشورهای جهان از برخی خطاهای کوچک متسابقین چشم‌پوشی می‌شود و نمره‌ای از متسابق به خاطر این اشتباهات کسر نمی‌شود، اما سازوکار داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن بسیار ضابطه‌مند است و با نهایت دقت صورت می‌گیرد.
وی افزود: در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، اگر متسابق کوچکترین اشتباهی داشته باشد، از وی نمره کسر خواهد شد و همین مسئله سبب می‌شود که متسابقین در حفظ خود توانمند بوده و به احکام قرائت قرآن تسلط کافی داشته باشند و بسیار با احتیاط اجرا کنند.
نارضایتی از تراکم برنامه‌ها و تعداد زیاد شرکت‌کنندگان
خالد عثامنه در بخش دیگری از این گفت‌وگو، این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را بسیار متراکم و شلوغ دانست و گفت: من تاکنون در مسابقات بین‌المللی قرآن زیادی شرکت کرده‌ام و برای نخستین‌بار است که در تاریخ مسابقات این فشردگی و تعداد زیاد متسابقین را مشاهده می‌کنم.
وی گفت: در این دوره از مسابقات، هم‌زمان 5 مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود که تعداد متسابقین زن و مرد حدودا به 300 شرکت‌کننده می‌رسد و این عدد با همراهان و مهمانان افتخاری به حدود 400 نفر می‌رسد.
این داور اردنی تصریح کرد: درست است که در این مسابقات اقشار و گروه‌های مختلف جامعه حضور دارند و در جای خود، ابتکاری ارزشمند از سوی جمهوری اسلامی ایران است، اما بهتر است که به‌عنوان مثال مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان و نابینایان در یک مقطع زمانی برگزار شود و زمان دیگری از سال نیز برای مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، دانش‌آموزان و طلاب حوزه‌های علمیه و مدارس دینی اختصاص داده شود.
خالد عثامنه در ادامه با اشاره به این که این دوره از مسابقات با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است، تصریح کرد: مدت زمانی که برای برگزاری این 5 مسابقه بین‌المللی قرآن اختصاص داده شده، اندک است، زیرا شمار متسابقان بسیار بالاست.
رئیس هیئت نظارت سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی وی از سطح شرکت‌کنندگان حاضر در این دوره از مسابقات گفت: با توجه به این که هنوز مرحله نهایی مسابقات باقی مانده است، شاید قضاوت کلی درباره سطح مسابقات کمی زود باشد، اما این مسئله‌ای طبیعی است که در همه مسابقات بین‌المللی قرآن متسابقینی در سطح قوی، ضعیف و متوسط حضور دارند و قدرت حفظ و ادای آن‌ها متفاوت است.
سازوکار داوری در مسابقات قرآن ایران ضابطه‌مند است / نارضایتی از برگزاری هم‌زمان 5 مسابقه
وی اضافه کرد: مسئله‌ دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که فضایی که قاریان و حافظان قرآن کریم در آن آموزش می‌بینید و زندگی می‌کنند در همه کشورها یکسان نیست و نباید میان قاری و حافظی که در کشورهای عربی و برخی کشورهای اسلامی به آموزش قرآن می‌پردازند با قراء و حفاظی که در مناطق دورافتاده آفریقا و کشورهای اروپایی به فراگیری قرآن می‌پردازند، مقایسه کرد، زیرا در کشورهای عربی و اسلامی امکانات و زمینه‌های بیشتری برای فراگیری قرآن برای علاقه‌مندان فراهم است.
خالد عثامنه در پاسخ به پرسشی درباره نمرات که برای بخش‌های مختلف صوت، لحن، وقف و ابتدا، حسن حفظ و .. در مسابقات بین‌المللی قرآن اختصاص داده می‌شود، گفت: معیارهایی که در مسابقات قرآن ایران در این زمینه رعایت می‌شود، تقریبا شبیه بیشتر مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان است، اما واقعیت امر این است که در مسابقات قرآن ایران این مسائل با دقت‌نظر بسیار بالایی اعمال می‌شود.
تقدیر از ابتکار ایران در برپایی مسابقات قرآن ویژه روشندلان

این داور اردنی در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه روشندلان اشاره کرد و گفت: این مسابقات برای نخستین‌بار است که در سطح کشورهای عربی و اسلامی و حتی جهان برگزار می‌شود و امسال دومین دوره آن در حال برگزاری است.
وی در پایان، این رقابت‌ها را گامی مهم در تکریم این قشر از جامعه و بالابردن روحیه آن‌ها ارزیابی کرد و گفت: این قشر اگر چه از نعمت بینایی محروم هستند، اما از نعمت بصیرت برخوردارند و این مسابقات سبب می‌شود که آن‌ها احساس کنند که در جامعه منزوی نیستند و همچون سایر اقشار می‌‌توانند نقش خود را در خدمت به جامعه ایفا کنند.
مطالب مرتبط
captcha