نقش تأثیرگذار «خلاوی» سودان در تربیت حفاظ/ ضرورت الگوگیری از مسابقات روشندلان ایران
کد خبر: 3593428
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
داور سودانی عنوان کرد:

نقش تأثیرگذار «خلاوی» سودان در تربیت حفاظ/ ضرورت الگوگیری از مسابقات روشندلان ایران

گروه بین‌الملل: علی بن‌محمد الزين مبروك تصریح کرد: مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن که در زبان محلی «خلاوی» نامیده می‌شوند، نقش بسیار مهمی در تربیت حافظان کلام وحی در سودان داشته و با وجود فن‌آوری‌های نوین همچنان رونق گذشته را دارند.

نقش تأثیرگذار «خلاوی» سودان در تربیت حافظان قرآن / ضرورت الگوگیری از مسابقات روشندلان ایران
«علی بن‌محمد الزين مبروك»، مدیر جایزه بین‌المللی قرآن خارطوم و داور رشته «حسن حفظ» سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب و در پاسخ به پرسشی که آیا مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن در سودان با وجود فن‌آوری‌های نوین همچنان رونق گذشته را دارند، گفت: سودان از کشورهای ممتاز و پیشرو در زمینه داشتن مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن است.
وی افزود: در زبان محلی به این مکتب‌خانه‌ها «خلاوی» گفته می‌شود که پذیرای علاقه‌مندان زیادی برای حفظ قرآن هستند و این مراکز در حال حاضر سهم زیادی در آموزش قرآن به نونهالان و نوجوانان دارد، به‌طوری‌که در جامعه سودان هرکس که بخواهد وارد مراحل آموزشی مدارس شود، ابتدا باید در این مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن شرکت کند و در آن جا قرآن کریم و شیوه کتابت عربی را فرا بگیرد.
علی الزین تصریح کرد: این مکتب‌خانه‌های سنتی هنوز از برجسته‌ترین و فعال‌ترین مراکز برای آموزش قرآن کریم به کودکان هستند و گسترش زیادی در استان‌های سودان پیدا کرده‌اند.
مشارکت حافظان سطح بالا در مسابقات قرآن ایران
این داور سودانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به این که رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران از مسابقات ممتازی است که همه ساله حافظان سطح بالا و عالی در آن حضور پیدا می‌کنند، گفت: در دوره سی‌وچهارم این رقابت‌ها، حافظان مسلط و برجسته‌ای به اجرا پرداختند که علاوه بر تسلط در ارائه محفوظات قرآنی خود، دارای صداهای بسیار زیبایی نیز بودند و حق تلاوت قرآن را ادا کردند.
نقش تأثیرگذار «خلاوی» سودان در تربیت حافظان قرآن / ضرورت الگوگیری از مسابقات روشندلان ایران
وی در ادامه به ارزیابی حافظان ایرانی حاضر در این مسابقات پرداخت و گفت: متسابقین ایرانی در بخش حفظ نیز از بارزترین حفاظ بودند که صدای بسیار دلنشینی داشتند و بر تلاوت قرآن کریم نیز کاملا مسلط بودند و از آن‌ها می‌توان به‌عنوان حافظان خوش‌خوان نام برد.
وی گفت: من تاکنون در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای ترکیه، اردن، امارات، عربستان و روسیه به عنوان داور حضور داشته‌ام که اغلب این رقابت‌ها از سطح بالایی از سازماندهی برخوردار بودند، اما از جمله امتیازات مهم این دوره از مسابقات قرآن ایران که نمود بیشتری یافته است، شمار زیاد حافظان شرکت‌کننده و همچنین برپایی این رقابت‌ها در بخش‌های مختلف آقایان، بانوان، دانش‌آموزان، طلاب حوزه‌های علمیه و روشندلان بود.
مدیر جایزه بین‌المللی قرآن خارطوم در ادامه با اشاره به اختصاص بخشی از این مسابقات به روشندلان گفت: من تاکنون در هیچ جای دنیا مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه افراد دارای نیازهای خاص مشاهده نکرده‌ام و این یک مسیر جدید است که به ابتکار برادران ایرانی برگزار می‌شود و امیدوارم که در سایر مسابقات بین المللی قرآن در کشورهای مختلف نیز الگوبرداری و رقابت‌های قرآن مختص افراد دارای نیازهای خاص از جمله روشندلان برگزار کنند.
نقش مسابقات قرآن در بالابردن روحیه روشندلان
این داور سودانی درباره نقش مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در بالابردن روحیه این قشر از جامعه و تشویق آن‌ها به ادامه حفظ قرآن گفت: نابینایان یکی از اقشار مهم جامعه هستند که خداوند متعال استعداد حفظ قرآن را به آن‌ها عطا کرده و این مسابقات مشوق مهمی برای آن‌ها است و این رقابت‌های قرآنی نشان می‌د‌هد که حفظ و کلام وحی تنها مختص و در توان افراد سالم و بینا نیست، بلکه حتی نابینایان و افرادی که دارای نیازهای خاص هستند نیز می‌توانند از قرآن کریم بهره ببرند.
نقش تأثیرگذار «خلاوی» سودان در تربیت حافظان قرآن / ضرورت الگوگیری از مسابقات روشندلان ایران
وی در پاسخ به برخی نظرها و دیدگاه‌ها که بر این باورند برپایی رقابت‌های بین‌المللی قرآن ویژه روشندلان در رشته قرائت امر دشواری است، گفت: من با چنین دیدگاهی موافق نیستم، زیرا حفظ و تلاوت قرآن برای تمامی قشرهای مسلمان امری آسان و تسهیل‌شده است و من فکر نمی‌کنم دشواری خاصی در زمینه برپایی رقابت‌‌های بین‌المللی قرآن نابینایان در بخش قرائت وجود داشته باشد.
این داور سودانی درباره آیین‌نامه داوری مسابقات قرآن ایران در بخش حسن حفظ گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دارای آیین‌نامه محکم و استواری است و در اعطای نمرات به متسابقین بسیار به صورت حرفه‌ای عمل می‌شود؛ به‌گونه‌ای که هر اشتباهی که متسابق انجام می‌دهد از وی نمره کسر می‌شود.
علی بن‌محمد الزین مبروک در پایان به نقش مسابقات در آگاهی‌بخشی به جوانان برای مقابله با گروه‌های منحرف و گمراه و جریان‌های تروریستی و تکفیری اشاره کرد و گفت: در مسابقات بین‌المللی قرآن که در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود، بخش اعظم شرکت‌کنندگان جوانان هستند، بنابراین مسئولان و دست‌اندرکان این حوزه وظیفه دارند که تلاش بیشتری برای انس و الفت جوانان به قرآن و متمسک‌کردن آن‌ها به کلام وحی انجام دهند، چرا که جوانان قشری مهم و تأثیرگذار هستند که باید با شیوه و رویکرد میانه‌ روی اسلامی آشنا شوند و مفاهیم و معارف قرآن برای مصون نگه‌داشتن آن‌ها از انحرافات فکری و اخلاقی به ‌آن‌ها آموزش داده شود.
captcha