مسئولان؛ غافل از جلسات قرآن + عکس
کد خبر: 3635392
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
در جلسه آموزش قرآن یونس عربجزی مطرح شد؛

مسئولان؛ غافل از جلسات قرآن + عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن یونس عربجزی در محدوده قصر فیروزه تهران از معدود جلسات قرآن در این حوالی است که پرشور با حضور قرآن‌آموزانی در سنین مختلف و بدون هیچ پشتوانه‌ مادی برگزار می‌شود؛ وی حضور مسئولان قرآنی را در این جلسات برای حاضران در این محافل نورانی مؤثر می‌داند.

مسئولان؛ غافل از جلسات قرآن + عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن یونس عربجزی، قاری ممتاز کشورمان شب گذشته، پنجم شهریورماه پس از نماز مغرب و عشاء در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) واقع در افسریه، شهرک شهید بهشتی، قصر فیروزه 2 با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

در این جلسه، اعضای جلسه به تلاوت آیاتی از ادامه درس و ارائه تلاوت‌های تقلیدی از اساتید مصری پرداختند و عربجزی نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

مسئولین قرآنی، غافل از جلسات قرآنی+عکس

از جمله نکاتی که این قاری ممتاز کشورمان متذکر شد، توجه به شیوه اوج گرفتن بود که در این باره گفت: روی حروف حلقی، اوج خواندن بسیار سخت است. ما می‌دانیم که تولید صوت، به این صورت است که هوای درون ریه، پشت تارهای صوتی دمیده می‌شود و ایجاد صوت می‌کند. این صوت تولید شده وقتی روی یک مخرج متمرکز می‌کنیم، حرف تشکیل می‌شود. قاری باید اوج خواندن را در تلاوت با در نظر گرفتن مفهوم آیات و فاکتورهای دیگر مدیریت کند.

عربجزی در تحلیل تلاوت قاری نوجوانی که با دقت از تلاوت استاد مصری تقلید نکرده بود، گفت: بهترین راه یادگیری مشافهه است. وقتی قاری خوب بشنود، هم نت و هم تجوید را با هم یاد می‌گیرد. در اداء حرف «ق» زبان کوچک ضربه می‌زند ولی در اجرای «غ» زبان کوچک در حال لرزش است.

مسئولین قرآنی، غافل از جلسات قرآنی+عکس

وقتی قاری از اساتید مصری، تقلید می‌کند، باید ضمن گوش کردن به نت‌های موسیقیایی تلاوت، به تجوید آن هم گوش کند.

یونس عربجزی در خلال تلاوت‌ها، ضمن بیان اینکه شرایط بچه‌های امروزی خیلی خوب است گفت: سال‌ها قبل در پایگاه دزفول، برای حدود 45 کودک و نوجوان کلاس قرآن داشتم. اگر قرآن‌آموز، طبق برنامه‌اش، در حد نیم خط اجرا نمی‌کرد، سریع باید صدق الله العلی العظیم می‌گفت. تمام بچه‌ها می‌دانستند که باید طبق برنامه‌شان تمرین کنند تا وقت جلسه گرفته نشود. وقت برای کسی هست که تمرین کرده است. اما بچه‌های امروزی خیلی متفاوت شده‌اند، اگر به آنها بگویی بالای چشمتان ابروست، می‌روند و سه ماه دیگر به جلسه می‌آیند.

عربجزی در خلال تلاوت یکی از شاگردان نوجوانش که صوت بسیار زیبایی داشت و بخاطر شرکت در مسابقات از فضای تقلید فاصله گرفته بود، تصریح کرد: اگر بنده در این کشور مسئولیت قرآنی داشتم، این را ابلاغ می‌کردم که بچه‌ها تا سن 16 سالگی حق شرکت در مسابقات را ندارند. اگر هم می‌خواهند در مسابقات شرکت کنند، فقط در مسابقات تقلیدی حق شرکت دارند. این قاریان نوجوان، بخاطر شرکت در مسابقه از تقلیدشان بیرون می‌آیند و در قالب کلیشه خواندن می‌روند.

مسئولین قرآنی، غافل از جلسات قرآنی+عکس

این قاری ممتاز و مدرس قرآن در پایان جلسه گفت: بضاعت ما بسیار ضعیف است. توقع ما این است که مسئولان ذی‌ربط در جلسات حاضر شوند و قرآن‌آموزان را تشویق کنند. برای اینکه ما بچه‌ها را جذب قرآن کنیم. یکی از راه‌هایش هزینه کردن است. الان که قرآن‌آموزان، سن کمتری دارند با جوایز مختلفی تشویق می‌شوند و سمت قرآن می‌آیند. وقتی به سن بالاتر برسند، می‌فهمند که قرآن خواندن دلیلش دریافت جایزه نیست و می‌فهمند که قرآن راهگشاست.

یونس عربجزی، از شاگردان علی‌اکبر حنیفی و سیدمحسن موسوی‌بلده و کاظم حسن‌‌زاده در مشهد، در طول هفته سه جلسه قرآن در روزهای جمعه، یکشنبه و دوشنبه اداره می‌کند. جلسات وی دوشنبه‌ها پس از نماز مغرب و عشاء در خیابان پیروزی، فلکه سوم مقداد، کوچه تهرانی و جمعه‌شب‌ها، شهرک فجر سپاه واقع در خیابان هجرت و یکشنبه‌ها پس از نماز عشاء شهرک شهید بهشتی، قصر فیروزه 2، حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می‌شود.


captcha