حکایت پنج مسجد ناشناخته در آمریکا/ از همکاری مالکوم ایکس تا نخستین مترجم قرآن + عکس
کد خبر: 3656832
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

حکایت پنج مسجد ناشناخته در آمریکا/ از همکاری مالکوم ایکس تا نخستین مترجم قرآن + عکس

گروه بین الملل: تاریخ مسلمانان آمریکا تاکنون کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و بازدید از مساجد تاریخی یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت تاریخ مسلمانان این کشور به شمار می‌آید.

مسجد آمریکا ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با رشد اسلام‌گرایی در آمریکا تعداد مساجد این کشور روز به روز در حال افزایش است. امروزه ایالات متحده بیش از 2500 مسجد دارد که حاکی از رشد قابل توجه اماکن عبادی مسلمانان در سال‌های اخیر است.

مساجد آمریکا در مناسبت‌های مختلف درهای خود را به روی غیرمسلمانان می‌گشایند و پذیرای کسانی هستند که از راه‌های دور و نزدیک به این اماکن عبادی می‌آیند تا با اسلام و پیروان این دین مبین بیشتر آشنا شوند.

از این مساجد تعدادی سابقه تاریخی و دیرینه داشته و تعدادی نیز سال‌های اخیر ساخته شده و مأمن عبادی مسلمانان در آمریکا شده است.

مسجد بروکلین به عنوان قدیمی‌ترین مسجد آمریکا امروز یکشنبه (هفتم آبان) صد و دهمین سال تأسیس خود را در حالی جشن می‌گیرد که شاید کمتر کسی در آمریکا و در جهان در مورد این مسجد و مساجد تاریخی دیگر در ایالات متحده اطلاعاتی داشته باشد.


پایگاه خبری «mysalaam» به همین مناسبت در گزارشی مسجد بروکلین و چهار مسجد تاریخی آمریکا را به شرح زیر معرفی کرده است:

مسجد بروکلین

مسجد بروکلین، قدیمی‌ترین مسجد آمریکا در محله واشینگتن هایتس واقع در بخش شمالی نیویورک است.
 
شروع ساخت این ساختمان دو طبقه که ابتدا به عنوان کلیسا از آن استفاده می‌شد به قرن نوزدهم برمی‌گردد.

پنج مسجد تاریخی ناشناخته در آمریکا
مسجد بروکلین

مسلمانان تاتار در سال 1927 این کلیسا را خریداری کردند و آن را شبیه مساجدی که در منطقه بالتیک(کشورهای حوزه دریای بالتیک) داشتند، با اضافه‌کردن مناره‌های کوچک ساختند.
 
پنج مسجد تاریخی ناشناخته در آمریکا/ حکایتی در دل


آلیسا راتکویچ، مدیر این مسجد گفت: مسجد جای مهمی برای تاتارهایی بود که از تاتارستان به نیویورک آمده بودند.

وی افزود: مسجد در واقع محلی بود که تاتارها می‌آمدند تا از مسلمانان قدیمی آمریکا کمک و مشاوره بگیرند تا بتوانند روی پای خود بایستند.

در سال‌های اخیر، از زمانیکه اعضای قدیمی این مسجد از نیویورک رفته‌اند، اعضای مسجد به طور چشمگیری کاهش یافته است؛ اما مدیر این مسجد و اعضای کنونی امیدوار هستند که برگزاری مراسم صدودهمین سالگرد تأسیس آن، اهمیت این مکان تاریخی را تقویت خواهد کرد.

پنج مسجد تاریخی در آمریکا
مسجد بروکلین

مسجد داکوتای شمالی

پیدا کردن مسجد داکوتای شمالی به راحتی ممکن نیست؛ زیرا در یک نقطه دوردست در زاویه شمال غربی ایالت داکوتا نزدیک مرز کانادا در منطقه‌ای به اسم فارگو با جمعیت 50 نفر قرار دارد.

مهاجران مسلمان سوریه و لبنان در سال 1929 این مسجد را بنا کردند که در سال 2005 بازسازی شد.

پنج مسجد تاریخی در آمریکا
مسجد داکوتای شمالی

معماری جدید آن بسیار ساده و شامل ساختمانی با دیوارهای آجری، چهار شبه‌ مناره باریک و یک گنبد مسی کوچک است. این سبک، شبیه معماری اولیه آن است که در سال 1979 تخریب شد.

داخل مسجد نه پنجره‌ای وجود دارد و نه محرابی که قبله را نشان دهد و تنها یک قالیچه در وسط مسجد دیده می‌شود که کنار آن نمایشگاهی از اقلام مربوط به مسلمانان اولیه است که از منطقه عثمانی شامل لبنان و سوریه امروزی به ایالت داکوتای شمالی آمدند.
 
پنج مسجد تاریخی در آمریکا
مسجد داکوتای شمالی

مسجد قبرستانی هم دارد که بسیار جالب است و بیشتر قبرها متعلق به مسلمانانی است که در قرن نوزدهم متولد شده‌اند و برخی در نیروهای نظامی آمریکا خدمت می‌کرده‌اند.

مسجد محمد

مسجد محمد، نخستین مسجد در واشنگتن، پایتخت  آمریکا در سال 1930 توسط مسلمان آفریقایی‌تبار ساخته شد.
 
پنج مسجد تاریخی در آمریکا
مسجد محمد که با کمک مالکوم ایکس افتتاح شد

این مسجد که به عنوان مسجد امت‌الاسلام شناخته می‌شد در سال 1960 با کمک مالی مالکوم ایکس، فعال سیاه‌پوست و مسلمان‌شده و مدافع حقوق انسانی و حقوق آفریقایی آمریکایی‌ها افتتاح شد.

پنج مسجد تاریخی در آمریکا
مسجد محمد


پنج مسجد تاریخی در آمریکا
مسجد محمد

مادر


این مسجد که به مسجد مادر معروف است، یکی دیگر از مساجد تاریخی آمریکا است که در سال 1934 توسط نخستین مهاجران مسلمان از کشور سوریه در شهر سدرا راپیدز در ایالت آیوا ساخته شد.

پنج مسجد تاریخی در آمریکا
مسجد مادر که نخستین مترجم قرآن به انگلیسی آن را از تخریب نجات داد

امروزه مسلمانان بومی به دلیل رشد جمعیت مسلمانان، نماز جماعت را در مرکز اسلامی نزدیک این مسجد برگزار می‌کنند که در سال 1971 تأسیس شده است.

مسجد مادر در ابتدا به عنوان یک مکان آموزش اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفت و میزبان بازدیدکنندگانی از مدارس و مقامات از سراسر آمریکا بود.

یکی از جنبه‌های قابل توجه در تاریخ این مسجد، نجات آن از خطر تخریب توسط دکتر توماس ایروینگ، آمریکایی مسلمان‌شده و نخستین مترجم قرآن کریم به زبان انگلیسی در آمریکای شمالی است.

الصدیق

مسجد الصدیق در سال 1922 به سبک معماری ساختمان‌های اروپایی ساخته شد، این مکان عبادی در شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی قرار دارد/.
سیده نرگس وهاب‌زاده
captcha