نمایش نسخه دیجیتال قرآن بیرمنگام در ابوظبی
کد خبر: 3665331
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت؛

نمایش نسخه دیجیتال قرآن بیرمنگام در ابوظبی

گروه بین‌الملل: نسخه دیجیتال قرآن قدیمی «بیرمنگام» انگلیس که از روی نسخه اصلی تهیه شده، در نمایشگاه شهر ابوظبی (پایتخت امارات) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نمایش نسخه خطی بیرمنگام در ابوظبی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل ازپایگاه خبری «بوابة العین» امارات؛ نوره کعبی، وزیر فرهنگ و توسعه دانش امارات با بیان این مطلب گفت: این نمایشگاه در حمایت از میراث فرهنگی و ارج‌نهادن به ارزش تاریخی و فرهنگی این اثر صورت گرفت.

وی افزود: این حرکت فرهنگی، احترام عمیق میان ملت‎‌ها و پیروان فرهنگ‌های مختلف را تقویت و آن‌ها را به گفت‌وگوی مثبت سازنده تشویق می‌کند.

کعبی در ادامه بر نقش این نمایشگاه در حفاظت از فرهنگ و هویت اسلامی، احیای تاریخ عربی و تقویت روابط فکری و فرهنگی خلاقانه تاکید کرد. 

گفتنی است، پلت‌فرم دیجیتال نسخه خطی قرآن بیرمنگام که از روی نسخه اصلی تهیه شده است، پیش از این در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه امارات که 10 تا 20 آبان برگزار شد، در معرض دید عموم قرار گرفت.

قرآن بیرمنگام

در تیرماه سال ۹۴، چند برگ از یک نسخه بسیار قدیمی قرآن که به ادعای پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام ممکن است قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن باشد، در این دانشگاه کشف شد.

بر اساس روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن، قدمت این نسخه حداقل ۱۳۷۰ سال تخمین زده شده که آن را در میان قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود قرآن قرار می‌دهد.

اما آخرین تاریخ احتمالی که برای نسخه قرآن دانشگاه بیرمنگام در نظر گرفته شده (سال ۶۴۵ میلادی) است که آن را در شمار قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن قرار می‌دهد.

این اوراق بر روی پوست حیوان و به خط حجازی که یکی از شیوه‌های اولیه کتابت به زبان عربی بوده، نگاشته شده است/.

captcha