کویت مشروعیتی برای اسرائیل قائل نیست/ دفاع از فلسطین؛ وظیفه پارلمان‌های اسلامی
کد خبر: 3684044
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
نماینده پارلمان کویت در گفت‌‌و‌گو ایکنا:

کویت مشروعیتی برای اسرائیل قائل نیست/ دفاع از فلسطین؛ وظیفه پارلمان‌های اسلامی

گروه بین‌الملل‌: خلیل عبدالله أبل، نماینده پارلمان کویت با اشاره به این که کشورش هیچ مشروعیتی برای اسرائیل قائل نیست، گفت: مسئله فلسطین و بیت‌‌المقدس قبل از این که یک موضوع سیاسی باشد، یک مسئله انسانی و اسلامی است.

منفعت جهان اسلام در حل عقلانی بحران قطر است
خلیل عبدالله أبل، نماینده مجلس امت(پارلمان) کویت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: چندین ماه از قطع روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی کشورهای عربی بحرین، عربستان، مصر، امارات و یمن با قطر  به بهانه‌هایی از جمله حمایت قطر از سازمان‌های تروریستی می‌گذرد، اما واقعیت امر این است که این اقدام به هر توجیهی که صورت گرفته، حرکتی در جهت منافع امت اسلام نیست و تنها اختلافات و تنش‌ها را تشدید کرده است.
 
میانجی‌گری کویت برای حل بحران قطر
این نماینده کویتی با اشاره به میانجی‌گری کشورش برای حل این بحران چند ماهه گفت: بحران قطر مسئله‌ای است که به طور جدی تمامی جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داده و کویت از همان ابتدا تلاش کرده که راه‌حلی برای این بحران بیابد، اگرچه این مصالحه  و آشتی با وجود تلاش گسترده و صادقانه کویت هنوز محقق نشده است.
 
خلیل عبدالله أبل اضافه کرد: قطع روابط قطر با کشورهای عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین، تهدید‌ها و پیامد‌های خطرناکی برای منطقه داشته  و عقلانیت حکم می‌کند این بحران از طریق گفت‌و‌گو و مذاکره حل و فصل شود و طرف‌های درگیر با حسن نیت این بحران را حل کنند.
 
همکاری با ایران
این نماینده کویتی به ضرورت روابط سیاسی حسنه ایران و کویت برای حل بحران‌های منطقه از جمله بحران قطر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست‌های اصولی و راهبردی، نقش فعال و پویایی در تقویت ثبات منطقه ایفا کرده و امیدواریم ایران و کویت با تفاهم و همکاری گام‌های بیشتری در جهت حل بحران‌های منطقه بردارند.
 
خلیل عبدالله أبل در بخش دیگری از این گفت‌وگو، از عدم وجود روابط سیاسی دوستانه میان برخی کشورهای منطقه ابراز تأسف کرد و گفت: امروز ما در وضعیتی قرار داریم که تأخیر و تعلل در حل برخی مشکلات و بحران‌های منطقه به هیچ‌وجه جایز نیست و ما از ایران به‌عنوان کشوری بانفوذ و تأثیرگذار درخواست داریم که با قدرت و تمام توان وارد عمل شود و برای ایجاد فضای آرام و با ثبات در منطقه تلاش کند.
 منفعت جهان اسلام در حل عقلانی بحران قطر است
این نماینده کویتی از رویکرد برخی کشورهای منطقه در بی‌توجهی نسبت به مسئله مهم وحدت امت اسلام و دوری از اختلاف و تفرقه‌افکنی انتقاد کرد و گفت: سران جهان اسلام باید بدانند که روابط ضعیف سیاسی و بهادادن به اختلافات، اقدامی در جهت خدمت به دشمنان اسلام است.
 
 
نقش پارلمان‌های اسلامی در وحدت
خلیل عبدالله أبل در ادامه، به نقش پارلمان‌های اسلامی در اتحاد جهان اسلام و دور نگه‌داشتن جوامع از تفرقه‌گرایی اشاره کرد و گفت:  با وجود اختلا‌ف‌نظرهایی که میان سران کشورهای اسلامی وجود دارد، اما اراده‌ای جدی در پارلمان‌های اسلامی برای کنارگذاشتن اختلافات وجود دارد و این مسئله بیانگر این است که روحیه وحدت‌گرایی و تقریب‌گرایی در مجالس اسلامی حاکم است.
گفت‌‌و‌گو - سه‌شنبه***منفعت جهان اسلام در حل عقلانی بحران قطر است
 
اهداف خطرناک اسرائیل
این نماینده پارلمان کویتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به تحولات اخیر قدس و اهتمام پارلمان‌های جهان اسلام به این مسئله اشاره کرد و گفت: رژیم غاصب صهیونیست، اهداف خطیری را در جهان اسلام دنبال می‌کند و در همین راستا اماکن اسلامی بیت‌المقدس و مسجدالاقصی به‌عنوان بخشی از مقدسات مسلمانان را هدف قرار داده است.

وی تأکید کرد: وظیفه اساسی و مهم امروز سران کشورهای اسلامی، پارلمان‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و امت اسلام این است که از حقوق و مظلومیت مردم فلسطین دفاع و با اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام در مقابل این رژیم ایستادگی کنند.
منفعت جهان اسلام در حل عقلانی بحران قطر است
  کویت مشروعیتی برای اسرائیل قائل نیست
خلیل عبدالله أبل با اشاره به این که کویت هیچ مشروعیتی برای اسرائیل قائل نیست، گفت: مسئله فلسطین و بیت‌‌المقدس قبل از این که یک موضوع سیاسی باشد، یک مسئله انسانی و اسلامی است و همه ما باید برای تحقق آرمان‌های فلسطینیان از جمله تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تلاش کنیم.
 
این نماینده کویتی در پایان این گفت‌وگو، ایجاد تفرقه و اختلاف میان کشورهای اسلامی را یکی از راهبردهای مهم اسرائیل دانست و  گفت: امروز هر کشور و نهادی که در جهت ایجاد تفرقه و تنش در جهان اسلام حرکت کند، در مقابل پروردگار مسئول است و امت اسلام با وحدت‌نظر، اتحاد و صلابت می‌توانند در مقابل فشارها و خودکامگی‌های رژیم اسرائیل بایستند/.
 
captcha