استقبال مقام اسلامی بوسنی از همکاری با ایران
کد خبر: 3712889
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶

استقبال مقام اسلامی بوسنی از همکاری با ایران

گروه بین‌الملل - سفیر کشورمان در سارایوو در سفر به استان «زنیتسا_دوبوی» با مقامات سیاسی و دینی این استان به صورت جداگانه دیدار کرد.

استقبال مقام اسلامی بوسنی از گسترش مناسبات با ایرانبه گزارش ایکنا به نقل از سفارت ایران در سارایوو؛ محمود حیدری، سفیر کشورمان در سارایوو در سفر به کانتون «زنیتسا_دوبوی»  با نخست‌وزیر، شهردار، رئیس اتاق بازرگانی، مفتی و رئیس جمعیت اسلامی این کانتون (استان) به صورت جداگانه دیدار کرد.

در این دیدارها که با حضور عامری، رایزن فرهنگی و هاشمی، مسئول بخش اقتصادی سفارت انجام شد، سفیر کشورمان ضمن تشریح روند روبه رشد روابط میان ایران و بوسني وهرزگوین، بر ضرورت ایفای نقش افزون‌تر استان‌های مهم دوکشور در ارتقاء مناسبات دو جانبه تأکید و آمادگی استان مرکزی کشورمان جهت همکاری با کانتون(استان) زنيتسا را اعلام کرد

قدردانی از حمایت‌های ایران

در این دیدار «ميرالم گاليا شوويچ»، نخست وزیر کانتون زنیتسا_ دوبوی ضمن قدردانی از حمایت‌های ایران از مردم بوسنی وهرزگوین در شرایط سخت جنگ، به معرفی ظرفیت‌های اقتصادی کانتون زنيتسا در عرصه‌هايي همچون صنعت چوب، محصولات کشاورزی، خودرو سازی و تولید قطعات فلزی پرداخت و آمادگی خود و دیگر مسؤلان این کانتون برای گسترش مناسبات با استان‌های کشور مان را اعلام کرد.

 وی با اشاره به سفر گذشته‌اش به استان مرکزی در ایران اظهار امیدواری  کرد همکاری‌های دو جانبه با این استان شکل گیرد.

«فؤاد کاسوموويچ»، شهردار زنيتسا نیز در دیدار با سفیر کشورمان گفت: ما همیشه قدردان حمایت‌های ملت و دولت ایران هستیم و تجار و صادر‌کنندگان ایرانی می‌توانند از کشور ما به عنوان دروازه‌ای برای اروپا بهره‌مند شوند وی همچنین نسبت به همکاری شهردار زنيتسا با شهرداری اراک  و استان مرکزی اعلام آمادگی کرد.

استقبال مقام اسلامی بوسنی از گسترش مناسبات با ایران

شیفکيا بوتونيچ رئیس اتاق بازرگانی کانتون زنيتسا نیز در دیدار با هیات ایرانی با اشاره به سفر گذشته اش به ایران و آشنایی با توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های اقتصادی و تجاری اظهار داشت: زنيتسا به لحاظ دارا بودن زیر ساخت های مناسب اقتصادی از کانتونهاي مهم بوسنی وهرزگوین محسوب می‌شود و از همکاری با استانهاي مستعد در جمهوری اسلامی ایران استقبال مینماید.

استقبال مفتی زنيتسا

ایوب افندی دانوتويچ مفتی و رئیس جمعیت اسلامی زنيتسا نیز در دیدار با سفیر کشورمان ضمن اشاره به اشتراکات دینی و فرهنگي دو ملت، از تداوم همکاری با سفارت و رایزنی فرهنگی استقبال و تأ‌کید کرد : از اجرای برنامه های فرهنگی ایران در کانتون زنيتسا استقبال می‌کنیم و هرگز نقش ارزشمند ملت ایران در حمایت از مردم بوسنی در زمان جنگ را فراموش نخواهیم کرد.

سفیر ایران نیز در دیدار با مفتی زنیتسا همکاری مشترک در مقابله با پروژه‌های اسلام‌هراسی را ضروری دانست و گفت: متأسفانه علاوه بر قدرت‌های ضد اسلام، برخی جریانات منسوب به مسلمانان مانند گروه‌های تروریستی و تکفیری عامل اصلی گسترش اسلام‌هراسی در جهان کنونی هستند و وظیفه مشترک ما تلاش برای افزایش آگاهی و همبستگی در میان امت اسلامی است.

بازدید از موزه شهر زنیتسا که با استقبال و ارائه توضیحات رییس این موزه همراه شد، پایان‌بخش سفر یک روزه سفیر کشورمان و همراهان به کانتون زنیتسا بود.

گفتنی است، زنیتسا_ دوبوی از جمله کانتون‌ها(استان‌ها)ی مهم و رو به توسعه در فدراسیون بوسنی و هرزگوین به شمار می‌آید و بیشتر ساکنان آن را مسلمانان بوشنیاک تشکیل می‌دهند.

یادآور می‌شود، نیتسا_ دوبوی بعد از سارایوو و توزلا، سومین کانتون پرجمعیت فدراسیون بوسنی وهرزگوین بوده و متشکل از دوازده شهر است.

انتهای پیام

captcha