افتتاح مرکز فرهنگی ایران در روزهای قرآنی بوسنی+عکس
کد خبر: 3718630
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

افتتاح مرکز فرهنگی ایران در روزهای قرآنی بوسنی+عکس

گروه بین‌الملل - مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با برپایی نمایشگاه هنری قرآن کریم با عنوان «روزهای قرآنی» در «موستار» دومین شهر مهم بوسنی و هرزگوین، افتتاح شد.

افتتاح مرکز فرهنگی ایران در روزهای قرآنی بوسنی+عکس

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ آیین افتتاحیه مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور مسئولان فرهنگی و شخصیت‌های دینی و مذهبی ایران و بوسنی و هرزگوین با همکاری سازمان جمعیت اسلامی و مفتی گری شهر موستار برگزار شد.

علی‌اصغر عامری، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنرانی خود در این مراسم، گفت: قرآن کریم به عنوان برترین معجزه پیامبر گرامی اسلام (ص)، تمامی انسان‌ها را به تفکر و وحدت حول محور عبادت پروردگار برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی فرا می‌خواند.

وی افزود: شهر موستار شهر پُل‌هاست و امیدوارم این مرکز فرهنگی مانند پُلی بین ایران و بوسنی و هرزگوین اهالی فرهنگ و ادب و دیگر علاقمندان و فرهیختگان دو ملت را به یکدیگر مرتبط کند.

تأکید بر تبلیغ اسلام در جهان

سالم افندی ددویچ، مفتی موستار در سخنانی در این مراسم، گفت: توجه بیشتر به دین و معنویت در ماه رمضان، باعث شکوفایی فرهنگ و پشتوانه‌ای برای فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی است.

وی افزود: عالی‌ترین نوع هنر در اسلام، کلام خداوند یعنی قرآن کریم است. ماه رمضان علاوه بر اینکه ماه روزه و صیام است، ماه قرآن نیز است. ماه مبارک رمضان، الهامات قرآنی را با خود به همراه دارد،  الهاماتی برای درک بهتر از این دریای بی کران که با پژوهش در آن، دستورات و راههای جدیدی نمایان می‌شوند که انسان را به ساحل حقیقت، راستی و زیبایی هدایت می‎‌کنند.

افتتاح مرکز فرهنگی ایران در روزهای قرآنی بوسنی+عکس

مفتی موستار ادامه داد: نگارش و تزئین کلام خداوند توسط هنر خوشنویسی و قرائت قرآن با آوای خوش در رأس هرم هنرهای اسلامی قرار دارند. این هنر اسلامی وسیله‌ای برای گسترش، اشاعه و تبلیغ اسلام در جهان خواهد بود.

ضرورت توسعه تبادلات فرهنگی

وی همچنین، با تأکید بر توسعه تبادلات فرهنگی بین دو کشور بوسنی و هرزگوین و ایران گفت: باعث خرسندی است که نمایشگاه روزهای قرآن با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و مفتی گری موستار در ماه رمضان در این شهر برپا می‌شود.

در ادامه، محمود حیدری، سفیر ایران در سارایوو نیز ضمن ابراز خرسندی از گشایش این مرکز فرهنگی و برپایی نمایشگاه قرآن، گفت: هنر معطوف به ارزش‌های مشترک الهی و انسانی می‌تواند در تحکیم دوستی میان ملت‌ها نقش برجسته‌ای ایفا کند.

وی با اشاره به سفر اخیر شهردار موستار به اصفهان و امضاء تفاهمنامه همکاری بین این دو شهر تاریخی ابراز امیدواری کرد اینگونه مناسبت‌ها موجب ارتقاء همکاری بخش‌های خصوصی و اقتصادی دو کشور شود.

همچنین، راشد حاجویج، وزیر آموزش و فرهنگ کا نتون ها. ان. کا. ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران اظهار کرد: باعث افتخار است که سفارت ایران، شهر موستار را برای برپایی این نمایشگاه هنری انتخاب کرده و این فرصت گرانقدر را برای دیدن آثار عرضه شده در این نمایشگاه فراهم آورده است.

اجرای دو گروه تواشیح از سارایوو و موستار با مضامین دینی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که با استقبال و تشویق حاضران مواجه شد.

انتهای پیام

captcha