محافل قرآنی «چلچراغ هدایت کاشمر» در بوته نقد
کد خبر: 3719941
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

محافل قرآنی «چلچراغ هدایت کاشمر» در بوته نقد

گروه شهرستان‌ها- جلسه نقد و بررسی روند اجرای اولین دوره از محافل قرآنی کاشمر در فضای باز شهری که با عنوان محافل «چلچراغ هدایت» نام‌گذاری شده بود با حضور اساتید و مدرسان انجمن‌های قرآنی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جلسه نقد و بررسی محافل قرآنی چلچراغ هدایت کاشمر، شامگاه 12 خرداد ماه، به میزبانی مرکز قرآنی امامزاده سیدحمزه(ع) این شهرستان برگزار شد و اساتید قرآن که خود مجری این محافل بودند به نقد و بررسی روند تصمیم‌گیری و اجرای این سلسله برنامه‌های قرآنی در سطح شهر پرداختند.
مفاهیم و تفسیر در محافل کم‌رنگ بود
در بخشی از این گردهمایی قرآنی حامد ناصری، یکی از مدرسان جلسات قرآن کاشمر به بیان نکات خود در رابطه با برگزاری محافل قرآنی چلچراغ هدایت پرداخت و گفت: بحث مفاهیم و تفسیر قرآن در برگزاری این جلسات قرآنی بسیار کم‌رنگ بود و و با توجه به پرسش و پاسخ‌های مخاطبان کار مفیدی در رابطه با انتقال و آموزش علوم قرآنی برای عموم مردم شهر صورت نگرفت.
فضای باز، مانع رسیدن به اهداف محفل قرآنی
محمدرضا برادران خاکسار از دیگر مدرسان قرآنی شهرستان کاشمر نیز بیان کرد: فضای باز برای اجرای برنامه قرآنی مناسب نیست و در واقع جو حاکم بر فضای عمومی خودش را بر محفل قرآنی تحمیل کرده و محفل را از اهداف خود دور می‌کند اما در مجموع می‌توان گفت اجرای این چند محفل خوب و قابل قبول بود.

محافل قرآنی «چلچراغ هدایت کاشمر» در بوته نقد
ایجاد فضایی فرهنگی ـ قرآنی برای مردم مثبت بود
محمدصادق ایران‌دوست، از مدرسان جلسات قرآنی کاشمر در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: برای اولین اجرای چنین محافلی باید نیمه پر لیوان را دید، همین که توانستیم برای مردم و مسئولان فضایی فرهنگی و قرآنی ایجاد کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم مطلوب است اما این نکته را نیز باید مدنظر داشت که برگزاری و اجرای این محافل در محتوا با مصوبات جلسه هم‌اندیشی اساتید شهرستان کاشمر هم‌خوانی نداشت و برنامه ترتیل‌خوانی اجرا نشد.
جایگاه و امکانات برگزاری کیفیت مناسبی نداشت
عباس پورحسین، مداح و مدرس انجمن قرآنی محبان‌المهدی کاشمر نیز در سخنان کوتاهی از نبود جایگاه و امکانات مناسب برگزاری یک محفل قرآنی مثل تعداد کافی قرآن در محافل قرآنی چلچراغ هدایت انتقاد کرد و گفت: البته برای اولین مرتبه تجربه خوبی برای اجرای محافل قرآنی عمومی را پشت سر گذاشتیم.
تعریف یک قالب کاری برای این محافل ضروری است
فانی، یکی از فعالان قرآنی شهرستان کاشمر نیز در ادامه افزود: تعریف یک چهارچوب منسجم برای برگزاری چنین محافلی لازم و ضروری است تا اساتید و جلسات مجری چنین برنامه‌هایی در یک قالب مشخص حرکت کنند.
وی در ادامه ضمن انتقادی اضافه کرد: فضای در نظر گرفته شده برای بانوان حاضر در این محافل نامناسب بود و از جهت کیفی و کمی اختلاف زیادی با فضای حضور آقایان داشت.

محافل قرآنی «چلچراغ هدایت کاشمر» در بوته نقد
در محافل باید محصول جلسات آموزشی خود را ارائه کرد
محمدکاظم پورحسن، مدرس جلسات قرآن حسینیه ابوالفظی شهرستان کاشمر نیز گفت: هدف ما جذب مردم به فعالیت‌های قرآنی در یک فضای عمومی و صمیمی بود و باید در چنین جلسات فراتر از فعالیت‌های قرآنی جلسات به ارائه محصول کار خود برای مردم بپردازیم و چنین فضایی را به آموزش‌های قرآنی طبیعی حاکم بر جلسات قرآن محدود نکنیم.
حمیدرضا ناظمی، مدرس انجمن جوانان مهدیه صاحب‌الزمان(عج) کاشمر نیز در بخشی از این جلسه ابراز کرد: جلسات قرآن مجری این محافل آمادگی لازم را جهت اجرای مناسب نداشتند و منشأ آن خوب شنیده نشدن تصمیمات اساتید شهرستان در جلسات هم‌اندیشی و هماهنگی با مسئولان و به هم خوردن برنامه‌ها بود.
برنامه‌های حاشیه‌ای، وقت را از قرآنیان برتر گرفت
وی افزود: برنامه‌های حاشیه‌ای کار را از حالت یک محفل قرآنی خارج می‌کرد و عدم مدیریت زمان و برنامه‌ریزی درست و منظم، زمان مفید برای معرفی و ارائه کار قرآنیان برتر شهرستان را گرفت.
ناظمی با بیان اینکه هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، ادامه داد: نباید با هدف جذب مردم به قرآن دست به اجرای هر کاری زد و البته این نکته هم قابل ذکر است که با توجه به مناسبت ویژه نیمه‌ ماه مبارک رمضان از ظرفیت مناسب فعالان حوزه عترت استفاده شایسته‌ای نشد.
کار فعالان قرآنی کاشمر، پذیرش مردمی خوبی داشت
سیدحسین سیدی، مدرس جلسات قرآن امامزاده سیدحمزه(ع) کاشمر نیز در ادامه گفت: کار قرآنی باید در عین سادگی، جذاب و اثرگذار باشد؛ با تمام انتقاداتی که به برگزاری محافل چلچراغ هدایت وارد است اما باید گفت کار ارائه شده توسط فعالان قرآنی شهرستان پذیرش بسیار خوب مردمی را به همراه داشت.
محمد غلامرضا پور، مداح و مجری محافل قرآنی چلچراغ هدایت نیز با اشاره به نظرات مردم در رابطه با این گردهمایی قرآنی عنوان کرد: همکاری همه اساتید قرآن کاشمر برای مردم نمود خوبی پیدا کرده و از نظر مردم زیبا بود، ضمن اینکه به جهت یکنواختی برخی از این مجموعه محافل قرآنی خستگی برای عامه مردم حاصل شد.

محافل قرآنی «چلچراغ هدایت کاشمر» در بوته نقد
باید با وسعت دید به یک طرح اجرایی مناسب رسید
فخرالاسلام برهانی، مسئول مجمع مرکزی قاریان قرآن کاشمر با بیان اینکه نباید وسعت دید چراغ قوه‌ای داشته باشیم، ادامه داد: هر کدام از فعالان قرآنی بر نکات مدنظر خود در اجرای محفل قرآنی تأکید می‌کنند؛ ما در اجرای محافل چلچراغ هدایت روی یک بوم خالی و بدون برنامه کار کردیم و در واقع باید برای مراحل بعدی با تکیه بر نکات مثبت و منفی در کنار هم به یک طرح مناسب برسیم.
حجت‌الاسلام صادق خلیلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر نیز در پایان گفت: برگزاری چنین محافلی در یک فضای عمومی نیازمند شور است و اجرای این محافل چنین شوری را در خود داشت و می‌توان گفت فضای چنین جلساتی آماده ترتیل‌خوانی نیست.
وی اظهار کرد: برگزاری این محافل عمومی جمعیت بیشتری را می‌طلبید و باید در رابطه با نقاط ضعف زیرساختی و یا اجرایی که باعث عدم جذب مناسب شده بررسی صورت گیرد و البته باید برای چنین برنامه قرآنی مناسبی از مدیریت شهری تشکر کرد.

انتهای پیام

captcha