نقش جهاددانشگاهی در پیدایش و استمرار جهاد علمی
کد خبر: 3734421
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

نقش جهاددانشگاهی در پیدایش و استمرار جهاد علمی

گروه فرهنگی ـ مدیرکل تعاون لرستان با بیان این‌که گفتمان جهاددانشگاهی حول دو محور اصلی «علم» و «جهاد» است، اظهارکرد: جهاددانشگاهی توانست دانشجویان را با حرکت جهادی در حوزه علم و دانش آشنا کند و در پیدایش و استمرار جهاد علمی در انقلاب اسلامی نقش اصلی را ایفا کند.

 نقش جهاددانشگاهی در پیدایش و استمرار جهاد علمی

علی آشتاب، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که وظیفه‌ اصلی جهاددانشگاهی تقویت رویکرد علمی در گفتمان‌سازی فرهنگی و فناورانه ذیل کلان ‌گفتمان انقلاب اسلامی است، گفت:
گفتمان جهاددانشگاهی گفتمان انقلاب است. گفتمانی که بزرگ بوده و دارای ابعاد و گونه‌های مختلف است که یک بعد آن فرهنگی و دانشگاهی است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی نهادی مهم از ابتدای انقلاب بوده و پس‌از انقلاب فرهنگی و تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌منظور اجرایی کردن گفتمان انقلاب اسلامی در محیط دانشگاهی تشکیل شد.
آشتاب تاکید کرد: وظیفه اصلی جهاد دانشگاهی تقویت رویکرد علمی در گفتمان‌سازی فرهنگی و فناورانه ذیل کلان‌گفتمان انقلاب اسلامی است.
وی اضافه کرد: این نهاد توانسته الگوهای جدیدی از فعالیت‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی را ارائه کند که تا قبل از آن در کشور وجود نداشته است.
آشتاب اضافه کرد: در حقیقت پشتیبانی جهاد دانشگاهی از انقلاب اسلامی، در نهادینه کردن روحیه انقلابی و اسلامی در محیط دانشگاه و فضای علمی پژوهشی کشور بوده است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: علاوه‌بر این خدمات گوناگون جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و... کمک زیادی به انقلاب اسلامی کرده است.
وی افزود: بسیاری از پشتیبانی‌های فنی و علمی تخصصی را جهاد دانشگاهی در سطح کشور به‌خوبی انجام داده است.
آشتاب گفت: گفتمان جهاد دانشگاهی حول دو محور اصلی «علم» و «جهاد» توانست دانشجویان را با حرکت جهادی در حوزه علم و دانش آشنا کند و در پیدایش و استمرار جهاد علمی در انقلاب اسلامی نقش اصلی را ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها و به‌ویژه در سال‌های اخیر تأکید فرموده‌اند تنها و بهترین راه مقابله با فشارهای اقتصادی دشمنان، تقویت بُنیه اقتصاد ملی یا همان اقتصاد مقاومتی است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با ساختار منعطف خود می‌تواند در تمام حوزه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی مؤثر باشد.
آشتاب یادآور شد: جهاد دانشگاهی با پتانسیل پژوهش خود می‌تواند در تولید از جهات گوناگون اثر بگذارد.
وی افزود: استقلال و خودکفایی در موارد بسیار زیادی توسط این نهاد تجربه‌ شده است و اگر عموم مسئولان به این باور برسند که باید به جوانان جهاد دانشگاهی اعتماد کنند، خواهند دید که چگونه روحیه فرهنگ و مدیریت جهادی می‌تواند کشور را در خودکفایی به بالاترین نقطه خود برساند.
آشتاب ادامه داد: در راستای گسترش فرهنگ حمایت از تولید داخلی برنامه‌ریزی‌های منسجم و منظمی انجام دهد ازجمله در ترویج و تبلیغ باور ملی به توانمندی‌های داخلی به‌ویژه در میان نسل جوان با آموزش‌های تخصصی و فرهنگ‌سازی می‌تواند، مؤثر باشد.
وی عنوان کرد: باید با بهره‌گیری از نیروی بالنده و تفکر خلاق جوانان، به‌ویژه توانمندی‌های منحصربه‌فرد دانشگاهیان و دانشجویان از این گردنه‌ حساس عبور کنیم.
آشتاب گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند درزمینه‌ نشاط افزایی، امیدآفرینی و اعتماد گستری در میان قشر حساس و تأثیرگذار دانشجو مؤثر باشد.
وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی با ساختار علمی و عملی تحقق شعار ما می‌توانیم حضرت امام(ره) در نظام جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف است، افزود: آموزش‌های تخصصی با توجه به موقعیت اقتصادی و جغرافیایی و وجود ظرفیت‌های بسیاری در استان کمک زیادی به توسعه مهارت‌ها در نسل جوان می‌کند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان یادآور شد: توسعه مهارت‌هایی که حتی می‌تواند برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی اتفاق بیفتد توسط جهاد دانشگاهی انجام شود.
وی گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها متأسفانه زیاد به بعد ایجاد، تقویت و توسعه مهارت فارغ‌التحصیلان توجهی ندارند که این مهم بایستی در بین دانشجویان و کسانی که مایل به یادگیری مهارت با توجه به شغل‌های نو و جدید از طرف جهاد دانشگاهی صورت گیرد.
آشتاب بیان کرد: همچنین جهاد دانشگاهی باید به‌سمت سوی ارتباط با صنعت استان برود تا این ارتباط منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با توجه به مهارت‌های و آموزش‌های صورت گرفته از طرف این نهاد باشد.

انتهای پیام

captcha