ایجاد الفت بین مراکز آموزشی و مساجد/ مدارس و مساجدی که درب مشترک دارند
کد خبر: 3739423
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
بطحایی تأکید کرد:

ایجاد الفت بین مراکز آموزشی و مساجد/ مدارس و مساجدی که درب مشترک دارند

گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قطعا هر چقدر بتوانیم میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‌ای برقرار و بتوانیم انس و الفت بین این دو را ایجاد کنیم در تحقق هدف‎های تربیتی موفق‌تر خواهیم بود.

به گزارش ایکنا؛ با نگاهی به نقش مساجد از صدر اسلام تاکنون خواهیم دید که مسجد در تمامی فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و حتی جهادی نقش کلیدی و به عنوان محور همه این فعالیت‎ها بوده است؛ مساجد با قدرت معنوی خود همواره توانسته‎اند بسیاری از جوانان را متدین، معتقد، فعال و عالم پرورش دهند و در این میان ضرورت برنامه‌ریزی برای تربیت این جوانان و نوجوانان به مساجد بیش از پیش احساس می‌شود.

بر همین اساس گفت‎وگویی را با سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، داشتیم تا نحوه تبیین کارکرد‌های مساجد را برای دانش‌آ‎موزان در سند تحول تشریح کند. وی در این باره به ایکنا؛ گفت: ما بر اساس سند تحول آموزش و پرروش، مدرسه را به عنوان کانون فرهنگی و تربیتی محله مشخص کرده‎ایم؛ بر همین اساس شرط تحقق این شعار که در سند تحول آمده، همکاری با نهاد‌های محلی به ویژه مسجد به عنوان یکی از محل‌های تربیتی و اثر گذار برای بچه‌ها است.
 
یزد موفق در تعامل بین مسجد و مدرسه
بطحایی با بیان اینکه همکاری مساجد با مدارس می‌تواند در تحقق شعار سند تحول تربیتی دانش‌آموزان اثرگذار باشد، افزود: متاسفانه تا به امروز این اتفاق رخ نداده است؛ البته در برخی از شهر‌ها و محله‎ها به صورت خودجوش شاهد این اتفاق هستیم؛ به عنوان مثال در برخی از بازدید‌هایی که به شهر یزد داشتیم شاهد این بودیم که مسجد در کنار مدرسه و مدرسه در کنار مسجد تعاملات خوب تربیتی را برقرار کرده‌اند و اقدامات خوبی را در این حوزه انجام می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تاکنون به صورت نظامند در سطح کشور چنین کاری انجام نداده‌ایم، تصریح کرد: ما در کارگروه‌های سند تحول یکی از محور‌هایی که دنبال می‌کنیم این است که مسجد به عنوان مهمترین کانون تربیتی در محله باید در کنار مدرسه و مدرسه در کنار مسجد باشد. آن‌ها باید یک کار مشترک و یکپارچه‌ای را انجام دهند.

بطحایی با بیان اینکه تعامل و به مشارکت گذاشتن امکانات و منابع دو نهاد مسجد و مدرسه با هم می‌تواند جهش جدیدی را برای حوزه تربیت در منطقه و محله ایجاد کند، اظهار کرد: امیدوارم با استفاده از تجربه‌ای که در برخی از استان‌ها همچون استان یزد رخ داده است، این موضوع را تقویت کنیم. به عنوان مثال در برخی از آن‌ها مسجد و مدرسه درب مشترک دارند، یعنی مراسمات مذهبی همچون نماز مدرسه در مسجد انجام می‌شود و مدرسه برای خودش نمازخانه نساخته است؛ در این مدارس بچه‌ها برای اقامه نماز به مسجد می‌روند و همچنین مراسمات مذهبی مدرسه در مسجد برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: قطعا هر چقدر بتوانیم میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‌ای برقرار و بتوانیم انس و الفت بین این دو را ایجاد کنیم حتما در تحقق هدف‎های تربیتی موفق‌تر خواهیم بود. قطعا فعالیت مشترک بین مسجد و مدرسه می‎تواند بهترین جایگاه و بستر جهت بروز خلاقیت‌ها و شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان را فراهم کند.

انتهای پیام
captcha