تولید آثار عاشورایی رویکردی تیزهوشانه می‌طلبد/ درام‌پردازی را بهانه تحریف تاریخ نکنیم
کد خبر: 3749909
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
معبر عقل و اشک/ 12

تولید آثار عاشورایی رویکردی تیزهوشانه می‌طلبد/ درام‌پردازی را بهانه تحریف تاریخ نکنیم

گروه هنر ــ تهیه‌کننده سینما گفت: زمانی اثر تصویری عاشورایی فاخری خواهیم داشت که فیلمنامه با تیزهوشی به‌ نگارش درآید و در عین اینکه به‌ اصالت تاریخی واقعه توجه شود، نظر عموم مخالفان و موافقان را جلب کند.

سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه عظمت عاشورا به اندازه‌ای که قدرت به تصویر کشیدن آن در سینما وجود ندارد، گفت:  به باور من عظمت عاشورا به‌اندازه‌ای است که نباید آن را تنها در دو روز تاسوعا و عاشورا خلاصه کرد. در حقیقت باید گفت عظمت وجود امام حسین(ع) را به زمانی خاص خلاصه کرده‌ایم. در صورتی که در طول زندگی ایشان، اتفاقات عجیبی رخ داده که از آن بی‌خبر هستیم. برای مثال، اقداماتی که ابا‌عبدالله(ع) در زمان حیات معاویه انجام داد یا کارهایی که وی در زمان حیات امام حسن(ع) انجام دادند. هر کدام می‌تواند الهام‌بخش کارهای فاخری باشد که عموم مردم از آن اطلاعی ندارند.

وی افزود: متأسفانه اظهارنظرها در مورد آثار تولید شده به لحاظ کیفی متفاوت است. برای مثال در «رستاخیز» آن گونه که باید جلوه‌گری زیبایی را از عاشورا نمی‌بینیم، اما فیلمی نظیر «روز واقعه» به مدد فیلمنامه بسیار خوب بهرام بیضایی توانست به‌ زیبایی گوشه‌ای از عظمت عاشورا را به‌ تصویر کشد. همان طور که می‌دانید درباره عاشورا بین علما اختلاف نظر فراوان وجود دارد، اما بهرام بیضایی در فیلمش به‌ گونه‌ای این موضوع را تحت پوشش قرار داد که همه آن را تأیید کردند. این رویکرد خوب و تیزهوشانه‌ای است که باید در آثار این حوزه عمومیت یابد.

تهیه‌کننده فیلم «روز شیطان» اظهار کرد: برخی مواقع اطلاع‌رسانی درستی در آثارمان وجود ندارد که سبب تحریف عاشورا می‌شود. امام حسین(ع) در عاشورا قیام نکرد، بلکه فریضه دینی امر به معروف را به جا آورد. برای به جا آوردن امر به معروف بود که می‌خواستند وی را در مکه ترور کنند. سپس مجبور شد از مکه به سمت کوفه حرکت کند. مطلب دیگر اینکه افرادی که حکم خروح از دین را برای سیدالشهدا صادر کردند، کافر نبودند، بلکه به ظاهر دیندار بودند.

هاشمی با بیان اینکه عزاداری به تنهایی نمی‌تواند مسیری برای دستیابی به فرهنگ عاشورا باشد، گفت: امام حسین(ع) دو سخنرانی بسیار بزرگ دارند. یکی بیانات ایشان در ایام حج در عرفات است. در ضمن دعایی در روز عرفات دارند که همه شیعیان جهان آن را در حج می‌خوانند. دیگری سخنانی است که اباعبدالله مقابل سپاه عمر سعد انجام دادند. با وجود این در سطح شهر فقط به برخی از مناسک عاشورا بسنده شده است. قصد ندارم عزاداری عاشورا را زیر سؤال ببرم، اما می‌خواهم بگویم که عزاداری تنها بخشی از فرهنگ عاشورا را شکل می‌دهد، اما قسمت مهم‌تر کنکاش در سخنان امام حسین(ع) است که به ما مسیر صحیح درک عاشورا را نشان می‌دهد.

این تهیه‌کننده، سریال «مختارنامه» را کاری مغایر با تاریخ خواند و بیان کرد: این سریال را از نظر ساخت می‌پسندم و تمامی قسمت‌های آن را دیده‌ام، اما با اصالت کار مشکل دارم. البته ممکن است عده‌ای بگویند در این مجموعه درام‌پردازی شده است. این گفته درست نیست، چون وقتی اصل ماجرا را عوض می‌کنیم و اصطلاحاً فردی را که درباره‌اش حرف زیاد است، به قهرمان تبدیل می‌کنیم، آنگاه مشکل ایجاد می‌شود!

تهیه‌کننده فیلم «اعتراض» در مورد اینکه اگر اجازه ساخت آثاری نظیر «رستاخیز» یا «مختارنامه» داده نشود، در واقع فرصت را ساخت فیلم‌های بعدی را گرفته‌ایم، گفت: وقتی اثری نقد می‌شود فقط نگاهی سینمایی به آن می‌شود. به همین دلیل من نیز با تحریم آثار سینمایی یا تلویزیونی مخالف هستم، چون دیگر سینماگری به خود اجازه نمی‌دهد در این حوزه ورود کند. مطلب دیگر اینکه افرادی که با آثار سینمایی برخورد‌های خصمانه دارند، متأسفانه با آنچه در جهان رخ می‌دهد، آشنا نیستند! آن‌ها نمی‌دانند چه آسیب‌هایی جوانان را تهدید می‌کند. 

وی درباره پخش بین‌المللی کارهایی با محوریت عاشورا توضیح داد: در زمینه عاشورا در جهان اسلام نظرات متفاوتی مطرح است. برای همین به باور من در این زمینه نمی‌توان کار بین‌المللی انجام داد! بگذارید برای درک بهتر دو فیلم را مثال بزنم. مصطفی عقاد فیلمی را با عنوان «الرساله» را ساخت که جهان اسلام آن را پسندیدند، ولی در «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجیدی فیلمی تولید شد که جلب توجه نکرد. دلیل آن را من در نگاه حاکم به دو فیلم می‌دانم.

هاشمی در انتها تأکید کرد: با توجه به توضیحات ارائه شده و مشکلاتی که پیرامون آثار عاشورایی وجود دارد، باید بگویم ما در حوزه عاشورا کار نکنیم بهتر است، چون اثرمان به‌گونه‌ای خواهد بود که مدیون اباعبدالله(ع) خواهیم شد.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha