نقض توافق سوخت‌رسانی به غزه از سوی رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3755642
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

نقض توافق سوخت‌رسانی به غزه از سوی رژیم صهیونیستی

گروه بین‌الملل – اسرائیل با تعلیق سوخت رسانی به نوار غزه پس از درگیری‌های مرگبار اخیر، اقداماتی که با هدف کمک به مردم فلسطین و کاهش تنش‌‌ها انجام شده را زیر سوال برده است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ بنا بر توافق بر سر سوخت‌رسانی به غزه که اخیراً با میانجیگری سازمان ملل بدست آمده، قرار بود روزانه هزاران لیتر سوخت خریداری شده توسط قطر با تانکر به غزه برده شود تا برای تولید برق منطقه استفاده شود.

بر اساس توافق حماس با قطر، دوحه مبلغ 60 میلیون دلار را برای سوخت رسانی به این منطقه اختصاص داده است. از سه شنبه هفته گذشته شش تانکر سوخت وارد غزه شده و برنامه‌ریزی شده بود این تعداد به 15 تانکر در روز برسد.

اما پس از چند روز از اجرای این توافق و به دنبال درگیری‌ها در مرز غزه با سرزمین‌های اشغالی، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل، دستور توقف انتقال سوخت به غزه را صادر کرد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد 7 تن از معرضان فلسطینی روز جمعه به دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند. شب گذشته، لیبرمن در توئیتی اعلام کرد که واردات سوخت به غزه تنها در صورت توقف کامل خشونت‌ها، توقف فرستادن بالن‌های آتش زا از غزه به سمت اسرائیل و عدم استفاده از لاستیک‌های سوزان علیه شهرهای این رژیم از سرگرفته می‌شود.

از سوی دیگر، این توافق که بدون حضور مقامات دولت خودگردان به رهبری محمود عباس، بدست آمده است این سوال را مطرح کرده است که آیا محمود عباس به تدریج به حاشیه رانده می‌شود؟

سازمان ملل و دیگر طرف‌ها می‌گویند تنها قصد دارند اوضاع وخیم انسانی را در غزه که ده سال است تحت محاصره فلج کننده رژیم صهیونیستی قرار دارد بهبود ببخشند.

احمد مجدلانی یکی از مقامات بلند پایه دولت خودگردان فلسطین روز پنجشنبه گفت که نیکولای ملادنف (Nickolay Mladenov) فرستاده ویژه سازمان ملل و طراح این توافق دیگر از نظر دولت خودگردان مشروعیت ندارد زیرا پا را از حد خود فراتر گذاشته است.

هیو لووات (Hugh Lovatt) از شورای روابط خارجی اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت: دولت خودگردان از اینکه این اقدام سازمان ملل بخشی از توافقی بزرگتر بین اروپا، رژیم صهیونیستی و آمریکا برای تشکیل یک دولت کوچک در غزه باشد بیم دارد. وی افزود: اروپا تمایل ندارد دولت خودگردان را به حاشیه براند اما تصور می‌کند که این دولت، بر سر بهبود اوضاع در غزه مانع‌تراشی می‌کند.
انتهای پیام
captcha