برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات تصمیمی منطقی بود
کد خبر: 3766405
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
مدیرمسئول خبرگزاری برنا:

برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات تصمیمی منطقی بود

گروه جامعه ــ مدیرمسئول خبرگزاری برنا ضمن حمایت از تصمیم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عدم برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، آن را تصمیمی منطقی دانست.

عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات تصمیمی منطقی بود/ خلأ‌هایی که رسانه‌ها خود می‌توانند پر کنندبه گزارش ایکنا؛ نخستین دوره نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۷۲ برگزار شد و تا کنون شاهد برپایی ۲۳ دوره آن بوده‌ایم. این نمایشگاه در سال‌های ابتدایی فعالیت خود همزمان و همجوار نمایشگاه کتاب برپا می‌شد، اما از دوره هشتم تا سیزدهم در اردیبهشت ماه، همزمان با نمایشگاه کتاب لکن در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی در تهران برپا می‌شد. دوره چهاردهم اولین دوره‌ای بود که نمایشگاه مطبوعات کاملاً مستقل در پاییز برگزار شد و از دوره پانزدهم نیز به مصلای تهران انتقال یافت.

امسال نیز رسانه‌ها طبق سنوات گذشته منتظر برپایی بیست و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات بودند، اما با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، به ویژه نشریات کاغذی، امسال نمایشگاه سراسری مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار نمی‌شود؛ در این راستا در گفت‌وگو با یکی از فعالان حوزه رسانه به ارزیابی نقاط ضعف و قوت این تصمیم پرداختیم.

سیدمحمدحسن بلاغی مبین، مدیرمسئول خبرگزاری برنا، در گفت‌وگو با ایکنا درباره عدم برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت مالی نامناسب رسانه‌ها اقدامی منطقی کرده است.
 
وی افزود: نمایشگاه مطبوعات اگرچه فرصت‌های بی‌نظیری مانند حضور و معرفی رسانه‌ها، ارتباط مستقیم با مردم، کاریابی روزنامه‌نگاران بیکار و حتی رفع اختلاف‌ها بین همکاران رسانه‌ای را به وجود می‌آورد، در سال‌های اخیر از اهداف خود دور شده و به جایی برای به رخ کشیدن امکانات و دکوراسیون رسانه‌ها به یکدیگر و بازدیدکنندگان تبدیل شده بود. در سال‌های اخیر، رسانه‌ها با صرف هزینه‌های بسیاری دکور‌های آنچنانی را برای غرفه‌های خود در نظر می‌گرفتند که علاوه بر صرف هزینه‌های بسیار، آن‌ها را مانند فروشگاه‌های کالا به مخاطب می‌شناساند.
 
مدیرمسئول خبرگزاری برنا با بیان حواشی ایجاد شده در نمایشگاه بیست و سوم تأکید کرد: در سال گذشته شاهد بودیم که گروه‌هایی از مالباختگان مؤسسات اعتباری با حضور در نمایشگاه به برپایی تجمع اعتراضی اقدام کردند؛ در حالی که نمایشگاه مطبوعات محلی برای اعتراض گروه‌ها نیست، زیرا آن را از اهداف خود دور می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات محل ارتباط مستقیم بسیاری از مسئولان نظام با خبرنگاران هست، گفت: در این رخداد مسئولان بسیاری در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند و خبرنگاران به راحتی می‌توانستند پرسش‌های خود را از آنان بپرسند و بیشترین خبر را تولید کنند که این امر نیز از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه بود. از سوی دیگر حضور مردم موجب می‌شد تا آن‌ها مستقیماً نقد‌های خود را به اهالی رسانه منتقل کنند و رسانه‌ها نیز در مقام پاسخگویی بربیایند و یا اینکه این نقد‌ها را در اصلاح شیوه خود به کار ببرند.

وی تصریح کرد: عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات ممکن است خلأ‌هایی را به وجود آورد که در این راستا اهالی رسانه باید این خلأ‌ها را رفع  کنند و با همفکری و همکاری راه حلی را بیندیشند و نمایشگاه مطبوعات را از دولتی بودن خارج کنند.
 
مبین در پایان گفت: چنانچه نمایشگاه را رسانه‌ها برگزار کنند، حتی در صورت وجود مشکلات مالی می‌توانند با کاهش جنبه‌های نمایشی و استفاده نکردن از دکور‌های گران‌قیمت، به محتوای نمایشگاه بیفزایند و از این طریق علاقه‌مندان را جذب کنند.
انتهای پیام
captcha