تجمعات اعتراضی مردم سودان پس از برگزاری نماز جمعه
کد خبر: 3776285
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷

تجمعات اعتراضی مردم سودان پس از برگزاری نماز جمعه

گروه بین‌الملل ــ مخالفان در ادامه تجمعات اعتراضی در سودان، مردم را به برگزاری تظاهرات پس از نماز جمعه در سراسر این کشور فراخواندند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ در حالی که شهرهای سودان همچنان دستخوش اعتراض‌ها و تظاهرات علیه دولت خرطوم است، مخالفان مردم را به برپایی تظاهرات گسترده پس از نماز جمعه در اعتراض به وضعیت اقتصادی و گرانی دعوت کردند.

شبکه‌های مجازی سودان نیز با هشتک‌های «28 دسامبر - تظاهرات میلیونی» و «سودان – اعتراضات» از آن حمایت کرده‌اند. در این فراخوان‌ها عنوان شده است: سندیکاهای کاری و انقلابیون آزاد را پس از نماز جمعه برای انتفاضه جمعه به میادین و کوچه‌ها دعوت می‌کنیم. بدون هیچ تفکیکی میان احزاب و مناطق، همه ما یک هدف داریم و آن نابودی سیستم دیکتاتوری است.

تظاهرات مردم سودان در اعتراض به وضعیت نامناسب اقتصادی ناشی از افزایش قیمت دلار، از روز 19 دسامبر و از شهرهای «عطبره» و «پورت سودان» آغاز شد و روز بعد از آن نیز به خرطوم پایتخت این کشور رسید. قیمت هر قرص نان در سودان طی یک سال گذشته از 50 قروش به سه جنیه رسیده و ارزش یک دلار نیز از 20 جنیه به 85 - 80 جنیه افزایش یافته است.

ایستگاه‌های پمپ بنزین نیز تا چند روز پیش شاهد صف‌های طولانی بود، اما اخیراً به نظر می‌رسد این مشکل به صورت موقتی در پایتخت حل شده است. بانک‌ها نیز دچار بحران شده و شهروندان فقط می‌توانند بخشی از سپرده یا حقوق ماهانه خود را از بانک‌ها دریافت کنند.

به نقل از این رسانه، در پی گسترش اعتراضات مردم سودان نسبت به افزایش بی‌سابقه قیمت مواد غذایی و سوخت، و درگیری معترضان با پلیس این کشور، تاکنون 19 نفر کشته و 406 نفر نیز مجروح شده‌اند.

بشارا جمعه عرور، وزیر اطلاع‌رسانی سودان با اظهار اینکه برخی مراکز قدرت داخلی و خارجی در پی بهره‌برداری از اتفاقات اخیر هستند، گفت: طی اعتراضات 2 مامور امنیتی و 17 معترض کشته شده‌اند. همچنین عرور از زخمی شدن 406 نفر از جمله 219 پلیس خبر داده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی سودان نیز اعلام کرده که 3 نفر در استان شمالی، 5 نفر در استان نیل، 6 نفر در قدارف، 3 نفر نیز در استان نیل سفید و همچنین 2 نیروی پلیس طی این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر اطلاع‌رسانی سودان در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی مدارس این کشور که به دلیل اعتراضات تعطیل هستند، گفت: مدارس از اول ژانویه بازگشایی خواهند شد. امکان تغییر رژیم برای مخالفان، فقط از طریق انتخابات ممکن خواهد بود.

گفتنی است، پیش از این نیز مردم سودان در اعتراض به گرانی و افزایش قیمت‌ کالاها تظاهرات کردند و مقرّ حزب حاکم این کشور را آتش زدند. قیمت ‌مواد غذایی در سودان طی دوره اخیر 60 درصد افزایش یافته و براساس گزارش‌های دولتی، میانگین تورم در ماه نوامبر68.93 درصد بوده است.

انتهای پیام

captcha