سیمای فرهنگی شهر با ادبیات قرآنی آمیخته باشد
کد خبر: 4204235
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
استاندار مرکزی:

سیمای فرهنگی شهر با ادبیات قرآنی آمیخته باشد

فرزاد مخلص‌الائمه با بیان اینکه با تلفیق سیمای فرهنگی شهر با مضامین قرآنی می‌توان به شهر روح بخشید و به آن حس نشاط تزریق کرد، گفت: فضای و معماری شهری باید با ادبیات قرآنی جذاب آمیخته باشد تا توجه اقشار مختلف را به خود جلب کند.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، عصر جمعه، 18 اسفندماه در نشست مجمع عمومی سالیانه اتحادیه مؤسسات قرآنی که در سالن شهید «شبان» استانداری برگزار شد، به نقش اثرگذار مدیران مؤسسات قرآنی به‌عنوان حلقه‌های میانی حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوب قرآنی در استان حاکم است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره‌برداری شود.

وی ضرورت انسجام فرهنگی در استان را مورد توجه قرار داد و افزود: همه می‌دانیم مباحث فرهنگی به‌دلیل تعدد مراجع، نهادها و دستگاه‌های فرهنگی از انسجام خوبی برخوردار نیست. البته این امر از سوی دولت‌ها با توجه به شرایط و راهبردهایی که اتخاذ می‌کنند می‌تواند تشدید شده و خروجی مؤثری از اینهمه کار فرهنگی دیده نشود یا حداقل مردم گمان برند خروجی نداشته است.

انسجام در حوزه قرآن قابل تحسین است

مخلص‌الائمه اضافه کرد: انسجام ایجاد شده در حوزه قرآن شایسته و قابل احترام است که بخش مهمی از آن را بنده به‌عنوان خدمتگزار مردم متوجه می‌شوم. واقف هستیم که فعالان قرآنی با انسجام و برنامه‌ریزی خوبی کارها را دنبال می‌کنند و بدهی ما به شما بسیار است. اگر بتوان بخش‌های مختلف فرهنگی همچون هنری، قرآنی و .. را هرچه بیشتر انسجام بخشید، بدون تردید شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی از ترسیم و طراحی نقشه راه فرهنگی استان ذیل نقشه راه فرهنگی کشور که ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، از سوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خبر داد و گفت: حرف ما این است که تمام مجموعه‌های فعال در حوزه اجتماعی و فرهنگی استان باید بدانند متولی کدام بخش از منظومه هستند که با قرار گرفتن کنار سایر بخش‌ها بهتر می‌توانند کارها را پیش برند.

استاندار مرکزی اظهار کرد: نیاز داریم دستگاه‌های فرهنگی دولتی، عمومی همچون شهرداری و خصوصی و مردمی بدانند متولی کدام بخش هستند و باید چه نقشی را ایفا کنند. تمام دستگاه‌ها باید در قالب نظم و انسجام کنار یکدیگر حرکت کنند تا به خروجی مطلوب منتج شود. این مهم در نقشه راه فرهنگی دیده شده و باید نقشه راه مناسبی نیز برای اتحادیه مؤسسات قرآنی دیده شود.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان باید مورد توجه باشد، ادامه داد: با وجود تمام زحمات انجام شده، هرچه در حوزه قرآن کار شود باز هم عقب هستیم و جای کار بیشتر وجود دارد. تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله بسیار داریم و باید تلاش مضاعف داشته باشیم. توسعه فعالیت‌های قرآنی را باید در سطح ادارات و مدارس گسترش داد. با وجود تمام زحمات و برنامه‌های اجرا شده در آموزش و پرورش، خروجی لازم مشاهده نمی‌شود. البته برای حصول نتیجه مطلوب راهکارهایی انجام شد، اما موفقیت‌آمیز نبوده است.

اساتید قرآنی حلقه میانی جامعه هستند

وی تصریح کرد: فعالان قرآنی ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و... باید در جلسات اتحادیه حضور داشته و گزارش عملکرد بدهند. اتحادیه که متشکل از اساتید قرآنی است به‌عنوان حلقه‌های میانی جامعه گزارش آنان را تحلیل، مورد نقد قرار داده و برای انجام کارهای بهتر پیشنهاد دهند. آمادگی داریم جلسات قرآنی با حضور اعضای اتحادیه و دستگاه‌های اجرایی برگزار کنیم. در این جلسات از دستگاه‌ها نیز می‌خواهیم رابط قرآنی را بین دستگاه و اتحادیه معرفی کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: اگر پیش‌نویس نامه ابلاغی به ادارات برای آموزش و انجام کارهای قرآنی ویژه کارکنان دستگاه‌ها تهیه شود، در اسرع وقت به ادارات ارسال می‌شود و مطالبات مدنظر اتحادیه نیز از سوی معاون توسعه و دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استاندار پیگیری شود. هدف ما ایجاد موج حرکت قرآنی است. بدون شک اتحادیه قرآنی اقدامات خوبی انجام داده است و اگر استانداری به این مجموعه در حد توان ملحق شود می‌توان کارهای بهتری انجام داد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌هایی همچون «سیمای فرهنگی شهر» و «برندسازی» باید دارای روح قرآنی باشد، اضافه کرد: توجه به حوزه امور شهری باید پیوست قرآنی داشته باشند. با تلفیق سیمای فرهنگی شهر با مضامین قرآنی می‌توان به شهر روح بخشید و به آن حس نشاط تزریق کرد. فضای و معماری شهری باید با ادبیات قرآنی جذاب آمیخته باشد تا نظر تمام اقشار را به خود جلب کند.

استاندار مرکزی در پایان بیان کرد: کربلایی کاظم ساروقی ظرفیت فوق‌العاده فرهنگی و هویتی در استان است. حداقل بین 70 تا 80 درصد مردم کشور باید این شخصیت قرآنی را بشناسند، اما حتی برخی مردم استان او را به‌خوبی نمی‌شناسند. در طی این سال‌ها نتوانستیم به ساروق تراز دهیم و از این حیث ضعف داریم. سریال و انیمیشن قرآنی فاخری در استان در مرحله ساخت و تولید قرار دارد.

انتهای پیام
captcha